پس از ربنای شجریان، سرود «ای ایران» ثبت ملی شد/ عکس



اخبار,اخبار گوناگون,پس از ربنای شجریان، سرود «ای ایران» ثبت ملی شد

با همت سازمان میراث فرهنگى سرود «ای ایران اى مرز پرگهر» همزمان با روز ‎بزرگداشت فردوسى در فهرست ملى میراث فرهنگى ناملموس ایران با شماره ١٣٩٥ثبت شد. .

 به گزارش خبرآنلاین، درحالی که هفته گذشته ربنای محمدرضا شجریان ثبت ملی شده بود،‌ امروز خبر رسید که سرود ای ایران هم ثبت ملی شده است.

 

همچنین زهرا احمدی‌پور ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دراین باره به ایسنا گفت: این سرود با شماره ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

 

«ای ایران ای مرز پرگهر» در شهریورماه سال ۱۳۲۳ همزمان با حضور نیروهای انگلیسی و متفقین از سوی «حسین گل گلاب» سروده شد و «روح‌الله خالقی» موسیقی آن را در آواز دشتی خلق کرده و «غلامحسین بنان» نیز آن را خوانده است.

 

از ویژگی‌های این سرود، آن است که تک‌تک واژه‌های به کار رفته در آن، فارسی است و در هیچ یک از ابیات آن، کلمه‌ای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد.

 

در سال‌های نخست پس از انقلاب، «ای ایران» برای مدت کوتاهی «سرود ملی» ایران بود که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد، اما پس از مدتی از رسانه‌ی ملی حذف شد تا سال‌های اخیر که در مناسبت‌ها و رویدادهای تاریخی و سیاسی خوانده می‌شود.

 

اخبار,اخبار گوناگون,پس از ربنای شجریان، سرود «ای ایران» ثبت ملی شد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------