ویشکا آسایش، همیشه متفاوت!



ويشکا آسايش برای مخاطب ایرانی چهره‌ای آشنا و شناخته شده است. حضور او در نقش قطام سریال «امام علی ع»، آن‌قدر جذاب و خاطره‌انگیز بود که تاثیر آن حتی با گذشت سال‌ها در ذهن تماشاگران باقی مانده است.

ويشکا آسايش برای مخاطب ایرانی چهره‌ای آشنا و شناخته شده است. حضور او در نقش قطام سریال «امام علی ع»، آن‌قدر جذاب و خاطره‌انگیز بود که تاثیر آن حتی با گذشت سال‌ها در ذهن تماشاگران باقی مانده است.

امسال آسایش بعد از مدت‌ها با نقش هدی به تلویزیون آمد و در اولین سریال بهروز شعیبی به نام «پرده‌نشین» حضور یافت. او شخصیتی را به تصویر کشید که همچون قطام سرکش و یکدنده بود و خاطره‌ شخصیت ماندگاری چون قطام را در ذهن‌ها زنده کرد. سریال «پرده‌نشین» که به تازگی پخش آن به اتمام رسیده، به خوبی از سوی تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت و ویشکا آسایش باز هم توانست نقشی متفاوت را در کارنامه‌ کاری‌اش به ثبت برساند.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار ویشکاآسایش

علاوه بر این دو سریال، آسایش در مجموعه‌های «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و «نردبام آسمان» حضور پیدا کرده بود که فیلم‌هایی تاریخی با مضامینی دینی بودند. او با این‌که فارغ‌التحصیل رشته طراحی‌صحنه از لندن است، کمتر کار طراحی‌صحنه انجام می‌دهد. آسایش با نقش عروسک در فیلم «ساحره» خوش درخشید و در فیلم‌هایی چون «بلوغ»، «عشق +2»، «مسافر ری» و «گل یخ» ظاهر شد، اما با بازی در نقش خانم دارابی فیلم «ورود آقایان ممنوع» موفقیتی دوباره یافت.

 بعد از آن او در نقش‌های متفاوتی چون «برف روی کاج‌ها»، «خوابم می‌یاد»، «نیکان و بچه غول» و «سیزده» بازی کرد. ویشکا آسایش، امسال با فیلم سینمایی «من دیه­گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
 
شاهد حضور شما در نقش‌های متفاوتی در سریال «پرده‌نشین» و فیلم‌ «سیزده» بودیم. به نظر می‌رسد این روند در فیلم جدیدی که در جشنواره داشتید هم ادامه داشت. آیا همیشه دنبال نقش‌های متفاوت هستید؟

تجربه بازي در نقش‌هاي متفاوت آرزوي هر بازيگري است. من هم سعی دارم انتخاب‌های متفاوتی داشته باشم تا بر تجربیاتم بیفزایم. نقشم در «من دیه‌گو مارادونا هستم» و «نهنگ عنبر» که البته در جشنواره نیست، هم متفاوت هستند.

حضور در فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» چگونه بود؟
تجربه‌ای خوب و عالی. موضوع اين فيلم، موضوعي خانوادگي است و در آن با جمعي از هنرمندان خوب چون گلاب آدينه، بابک حميديان، صابر ابر و هومن سيدي همبازي بودم. تجربه خوبی بود. این فیلم به زندگی دو خانواده می‌پردازد که بر اثر اتفاقي مجبور مي‌شوند ساعاتي در كنار هم بگذرانند. از آن‌جا که روايت فیلم مبتني بر كمدي موقعيت يا به نوعي كمدي تلخ است، صحنه‌هایی شکل می‌گیرد که می‌تواند تماشاگر را جذب کند.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار ویشکاآسایش

 

از همکاری با کارگردانی نکته‌سنج چون بهرام توکلی بگویید. این همکاری چطور بود؟
حضور در آثار توكلي از جمله علاقه‌مندي‌هاي همیشگی‌ام بود. خوشحالم امكان اين همكاري در این فیلم فراهم شد. بهرام توكلي از آن دست کارگردان‌هایی است که نگاه و سبك ويژه‌اي در طراحی فضا و كارگرداني دارد و آثاري در كارنامه خود به ثبت رسانده است كه به عنوان يك تماشاگر، همیشه پيگير آن‌ها بوده و به عنوان يك بازيگر، علاقه‌مند به همكاري در اين آثار بوده‌ام.

در فیلم «نهنگ عنبر» در نقشی کوتاه ظاهر شدید، چطور شد این نقش را پذیرفتید؟
این نقش را به دلیل ارتباط دوستانه‌ای که با گروه سازنده داشتم، پذیرفتم و حضوری کاملا افتخاری در این فیلم دارم. به نظرم اين فيلم هم با توجه به تخصص آقاي مقدم و حضور بازيگرانی خوب، شانس بالایی در گیشه خواهد داشت. به ویژه این‌که حضور بازیگری چون رضا عطاران می‌تواند در جذب مخاطب بسیار اثرگذار باشد.

اصلی یا فرعی بودن نقش چقدر برای شما اهمیت دارد؟
حضور و تاثیر نقش در فيلم و فيلمنامه برایم اهميت بیشتری دارد تا اصلي يا فرعي بودن آن! اولويت انتخاب براي من بر همين اصل است. اگر نقشی از جذابيت لازم برخوردار باشد و متفاوت از نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده‌ام باشد، تردید نمی‌کنم و به فرعی و اصلی بودن نقش کمتر توجه می‌کنم. گاهي يك نقش فرعي از نقش اصلي، پررنگ‌تر و تاثيرگذارتر عمل مي‌كند.

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار ویشکاآسایش

 

در بسياري از فيلم‌ها شاهد حضور نقش‌هاي اصلي‌اي بوده‌ايم كه تاثير ويژه‌اي در روند اثر نداشته‌اند و در عوض نقش‌هاي فرعي‌ايي كه بيشترين اثرگذاري و ماندگاري را در ذهن مخاطب داشته‌اند.

علاوه بر تفاوت و جذابیت نقش، چه عامل دیگری می‌تواند به ماندگاری آن کمک کند؟
این تاثیر را ابتدا باید در فیلمنامه و قصه جست‌وجو کرد ولی علاوه بر قصه خوب و بازیگر توانا، نقش هدایت‌کننده کارگردان هم خیلی اهمیت دارد. خودم را بازيگري مي‌دانم كه نوع بازي و توانايي‌‌اش وابسته به هدايت و توانايي كارگردان دارد و اصولا در پي گفت‌وگوها و تعامل با كارگردان مي‌توانم در ايفاي نقشم موفق‌تر عمل كنم. وقتي نقشي را بر عهده مي‌گيرم، ايده‌ها و مسائلي به ذهنم خطور مي‌كنند كه لازم مي‌دانم آن‌ها را با كارگردان در ميان بگذارم تا به شناخت بهتر و درست‌‌تري از شخصيت برسم.

البته بسياري از كارگردان‌ها اين روش را نمي‌پسندند يا توجهي به اين ايده‌ها ندارند. در واقع بازيگر تكنيكي كه بخواهد بدون كشف و شناخت شخصيت، نقشي را بازي كند، نيستم. همان‌طور كه در تلاشم نقشم را درك كنم و با شناخت نقش را اجرا كنم، نياز به هدايت و راهنمايي‌هاي كارگردان هم دارم.

بعد از سال‌ها شاهد حضور شما در تلویزیون بودیم. تجربه حضور در سریال «پرده‌نشین» چطور بود؟آثار بهروز شعيبي نگاهي خاص و انساني را روايت مي‌كنند. همين نگاه و البته توانمندي كارگرداني ايشان بود كه باعث پيوستنم به اين سريال بعد از مدت‌ها دوري از تلويزيون شد. همكاري با اين گروه تجربه‌ خوبي بود و شناخت از كارگردان و حساسيتي كه در اجراي كار از ايشان سراغ داشتم، باعث شد به این كار علاقه‌مند شوم. همين حساسيت و دقت در كارگرداني و حمايت دفتر توليد بود كه باعث شد اين سريال به نسبت ديگر سريال‌ها، كندتر و با آرامش پيش برود.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

متاسفانه بسياري از سريال‌ها خالي از هر گونه تلاش مضاعف و حساسيت‌هاي لازم هستند، اما كار در مجموعه «پرده نشین» با نگاه و حساسيتي كه در يك كار سينمايي اعمال مي‌شد، صورت گرفت و همان طور که مشاهده کردید از كيفيت قابل قبولي برخوردار بود.

نقشی که در فیلم «سیزده» داشتید اشاره به عشق ممنوعی است که بعضی از نوجوانان در این سن و سال درگیر آن می‌شوند. چه شد  بازی در این نقش به خصوص را پذیرفتید؟
بازي در اين فيلم را تجربه‌اي متفاوت در زمينه بازيگري‌ام می‌دانم. نقشي كه در اين فيلم داشتم، كوتاه اما منطبق بر واقعيات جامعه بود. اين نقش در نهایت بسيار كوتاه و كمرنگ‌ شده، ولی روايت علاقه‌مندي آن هم در اوج كودكي و جواني پسر داستان، نمایش بخشي از مسائل زندگي نوجوانان و واقعيت‌های جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

پرداخت به این نوع از معضلات جامعه در فیلم‌ها چقدر در رفع آن‌ها موثر خواهد بود؟

 

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار ویشکاآسایش

 

مسائل نوجوانان مسئله‌ مهمی است و فرهنگ و سينما باید به آن بپردازند. تقويت خانواده‌ها در حفظ روابط، سلامت جامعه و بچه‌ها خواهد بود و فكر مي‌كنم بچه‌ها نياز به توجه ويژه­ای دارند و لازم است خانواده‌ها با برنامه‌هاي مفيد و ورزشي، اوقاتشان‌ را پر كنند تا سالم و ايمن بزرگ شوند.

اگر پیشنهادی برای بازی نداشته‌ باشید، چگونه اوقاتتان را می‌گذرانید؟ آیا سراغ طراحی صحنه می‌روید؟
در صورتي كه پیشنهادی براي بازي در فيلم نداشته باشم خودم را با مجسمه‌سازي مشغول مي‌كنم و كمتر مسئوليت طراحي‌صحنه فيلم‌ها را مي‌پذيرم. طراحي‌صحنه فيلم‌ها به نوعي به چيدمان تبديل شده­اند و از طراحي به معناي واقعي دور شده‌اند. برای همین كمتر طراحي‌صحنه در فيلم‌ها را می‌پذیرم و گاهي طراحي تئاتر كه بيشتر بر اساس طرح‌ها صورت می‌گیرد را انجام می‌دهم.

 

اخبار فرهنگی - صبا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------