٢١ حکم در یک روز



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,محمدمهدی حیدریان

 به گزارش شهروند، عمر حضور رئیس سازمان سینمایی در وزارت ارشاد به چند ماه نرسیده؛ این مقام، انجام وعده‌های روزهای نخست ورودش را آغاز کرده است. بعد از رفع توقیف چند فیلم که از میان آنها مادر قلب اتمی روی پرده آمده و زادبوم همزمان اکرانش مشخص شده؛ ظاهرا این‌بار محمدمهدی حیدریان به فکر همدل و هم‌جهت کردن زیرمجموعه‌اش با هدف شدت و سرعت بخشیدن به انجام وعده‌هایش افتاده است.

 

کلید خوردن تغییرات وسیع و پرتعداد مدیران میانی سازمان سینمایی را فقط و فقط با این دید می‌توان تحلیل کرد.رئیس سازمان سینمایی که مدت‌هاست وعده‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه سینما می‌دهد، روز گذشته در نخستین قدم برای تسهیل و تسریع روند رسیدن به افق‌های مدنظرش سونامی عظیمی ایجاد کرد و مدیریت زیرمجموعه‌های مهمی را در سازمان سینمایی تغییر داد. تغییراتی که با توجه به شدت و گستردگی‌شان و این حقیقت که در یک روز ٢١ میز را با تلاطم مواجه کرده، می‌تواند خبر از اتفاقات و تصمیمات تازه‌ای در روزها و ماه‌های آینده‌ داشته باشد.

 

در واقع می‌توان گفت بنا به اخبار منتشر شده از تغییرات مدیران سازمان سینمایی، بیشتر شنیده‌های یکی، دو هفته اخیر درباره عزل و نصب‌های حتمی سازمان به واقعیت بدل شد و در مهمترین جایگزینی صورت‌گرفته، حبیب ایل‌بیگی که صحبت‌هایی درباره اختلافش با حیدریان شنیده می‌شد، از معاونت نظارت و ارزشیابی رفت و ابراهیم داروغه‌زاده جایگزین او شد.

 

ایل‌بیگی نیز به‌عنوان قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به گفته حیدریان با هدف استقرار سازمان‌های تولید و راه‌اندازی معاونت یا بخش اقتصادی یعنی تامین سرمایه‌های مورد نیاز برای سینما، بخش کودک و استقرار و تجدید برنامه و تعریف سازمان سینمای کودک نقل مکان کرد.

 

داروغه‌زاده همان مدیری است که در دولت دهم مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری بود و ‌سال ٩٢ نیز از معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی استعفا کرده بود.

 

محمدمهدی حیدریان در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی در زمان اعلام این تغییر، البته کمترین اشاره‌ای به اختلافاتش با ایل‌بیگی نکرد: حبیب ایل‌بیگی از دوستان باسابقه‌ای است که در طول این سال‌ها با فاصله و بی‌فاصله با ما همکاری داشته است و در این مدت حملات، ناجوانمردی‌ها و بی‌انصافی‌های زیادی در حق وی شد، اما او از سینما دفاع و در بسیاری از جاها از سینما مراقبت کرد.

 

همان‌طور که مطلع هستید معاونت ارزشیابی و نظارت همیشه باید مواظب باشد، زیرا جای حساسی است که محصول کار و فرآیند تولید در سینمای حرفه‌ای در آن تبلور پیدا می‌کند و جایی است که باید بسیار با سینما رفاقت کند. به‌هرحال دکتر داروغه‌زاده را با وجود این‌که وی انجام کار را به خاطر جنس آن به سختی پذیرفتند، انتخاب کردیم.

 

همه ما باید به ایشان کمک کنیم تا در این امر از توانایی ایشان استفاده کنیم زیرا صیانت و حراست از چهره تصویری بخش فرهنگ، ایجاد تعادل، تنظیم بازار و مراقبت از جریان نیروی انسانی همه در این حوزه قرار دارد. همچنین تدوین و اتخاذ و نگارش سیاست‌ها در این‌جا شکل می‌گیرد و در این حوزه حاکمیت انتظاراتی دارد که باید به آنها واقف باشیم. باید با تعاملات به فهم مشترکی برسیم.

 

ایل‌بیگی البته تنها قربانی شتاب حیدریان برای رسیدن به روزهایی بهتر در سینما نبود. در همین جلسه مهدی یزدانی نیز حکم مدیرعاملی موسسه رسانه‌های تصویری را دریافت کرد و به عبارت بهتر فعالیت مصطفی ابطحی در این موسسه به پایان رسید.

 

در بخشی از حکم حیدریان به ماموریت ایجاد تعامل مهدی یزدانی در همراهی با نهضت تولید محتوا و تقویت نمایش خانگی، توسعه فعالیت سامانه VOD، ایجاد بازارهای جدید مکمل داخلی و خارجی و... اشاره شده است.

 

محمدمهدی حیدریان در این‌باره گفت: مهدی یزدانی که از دوستان باسابقه ما در رسانه‌های تصویری بود، به‌عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده است. کاری که دکتر مصطفی ابطحی در موسسه رسانه‌های تصویری انجام می‌داد درست بود، اما انتظارات ما با توجه به رویکرد جدیدمان خیلی بیشتر بود، لذا شرح وظیفه‌ای جدید نوشته شد.

 

رئیس سازمان سینمایی درباره انتظاراتش از این موسسه خاطرنشان کرد: بازارهای جدید و موجود، صیانت از مال و اموال و دارایی و حقوق مولفان و سرمایه‌گذاران حوزه تصویر از مهمترین ماموریت‌های موسسه رسانه‌های تصویری است و سر و سامان دادن و تنوع‌بخشی و البته افزایش کمی محصولات حوزه نمایش خانگی از وظایف جدی موسسه است.

 

در دو حکم دیگر نیز حیدریان با تقدیر از نصرت‌الله مرادی، رمضانعلی حیدری خلیلی را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب کرد و البته محمود اربابی نیز به‌عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منصوب شد تا ماموریت تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی سینمای ایران را در کنار ماموریت‌های مهم دیگر به سرانجام برساند.

 

حیدریان درباره تغییر انجام شده در توسعه مدیریت و منابع نیز گفت: ابتدا قصد داشتیم از نصرت‌الله مرادی در همین جایی که حضور داشت کمک بگیریم، اما نظر وزیر بر تغییر بود. وی در ستاد اقتصادی سازمان و هم به‌عنوان مشاور در کنار ما حضور دارند و رمضانعلی حیدری خلیلی به جای وی مستقر می‌شود. امیدواریم  با این تغییر به سازماندهی مورد نظرمان در سازمان برسیم.

 

در دیگر احکام صادر شده سیدرضا میرکریمی به‌عنوان عضو هیأت امنای موسسه رسانه‌های تصویری، مدرسه ملی سینما و مشاور امور بین‌الملل انتخاب شد. علیرضا تابش به‌عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای دو‌سال آینده در مقامش ابقا شد و همچنین عضو هیأت امنای مدرسه ملی سینما نیز شد.

 

حیدریان همزمان با ابقای تابش در ساختار فارابی گفت: فارابی متناسب با نیازهای جدید حرکت می‌کند و اگر پوست انداختن آن مانند سینما نشود مانند سایر پدیده‌ها که نمی‌توانند خود را بازتولید کنند به نتیجه نمی‌رسد.

 

به همین دلیل حبیب ایل‌بیگی را با مشورت‌هایی که داشتیم به‌عنوان قائم‌مقام در بنیاد سینمایی فارابی انتخاب کردیم. علاوه بر این تغییرات، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز به‌عنوان عضو هیأت امنای موسسه رسانه‌های تصویری و مدرسه ملی سینما انتخاب شد و محمد اربابی نیز به‌عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و عضو هیأت امنای مدرسه ملی سینما وظایف مهمی گردن گرفت.

 

این همه تغییرات وسیع و گسترده در سازمان سینمایی درحالی صورت می‌گیرد که تا زمان معرفی وزیر جدید برای کرسی وزارت ارشاد و کسب رأی اعتماد از مجلس کمتر از سه ماه فرصت باقی است.

 

در شرایطی که به‌طور قطع به یقین هنوز مشخص نیست آیا سیدرضا صالحی امیری بار دیگر حوزه ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود خواهد کرد یا خیر؛ باید دید ایجاد چنین سونامی تغییراتی می‌تواند سازمان سینمایی را بهتر به‌سوی اهدافش رهنمون کند یا این‌که بهتر بود حیدریان این تغییرات را سه ماه دیگر به انجام می‌رساند؟ زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------