شبنم مقدمی: پخش و اکران پاشنه آشیل سینمای کودک است



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شبنم مقدمی

شبنم مقدمی می‌گوید این روزها به دلیل نبود فیلم‌های کافی در ژانر کودک، متأسفانه کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی را می‌بینند که شاید مناسب سنشان نباشد.

 شبنم مقدمی این روزها با فیلم " اکسیدان " به کارگردانی حامد محمدی در نقشی کاملاً متفاوت بر روی پرده سینماها حضور دارد و علاوه بر آن فیلم "شکلاتی" را نیز به کارگردانی سهیل موفق در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در حال اکران دارد.

 

او درباره این تجربه متفاوت و حضور در فیلمی کودکانه بیان کرد: دنیای کودکان همیشه برایم جذاب بوده است. شاید کودک درونم زنده است و سعی می‌کنم آن را همیشه زنده نگه‌دارم. دوست دارم سینمای کودک را دنبال کنم. دنیای کودکان سالم است و حالم را بهتر می‌کند.

 

وی افزود:‌ همچنین دلم می‌خواهد روزهای طلایی سینمای کودک برگردد و این‌که چه زمانی به آن دوران برمی‌گردیم و برایش وقت می‌گذاریم، به سرمایه‌گذاری تهیه‌کنندگان و حمایت‌های مالی و معنوی آن‌ها مربوط است. این روزها به دلیل نبود فیلم‌های کافی در ژانر کودک، متأسفانه کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی را می‌بینند که شاید مناسب سنشان نباشد.

 

مقدمی در ادامه درباره حال سینمای کودک بیان کرد: ما باید برای کودک امروز سرمایه‌گذاری کنیم، اما مسئله این است که پاشنه آشیل سینمای کودک، پخش و اکران آن است. بازیگر انرژی می‌گذارد و با صرف زمان و دریافت دستمزد کمتر در فیلمی برای کودکان حضور می‌یابد، اما وقتی این فیلم درنهایت پخش نمی‌شود و به گوشه‌ای رها می‌شود، بازیگر و سایر عوامل را از این موضوع دل‌زده می‌کند. به هر حال من بازیگر هم مسائلی را در نظر می‌گیرم، چراکه بخشی از عمرم صرف حضور در یک فیلم شده است و دوست دارم کاری که انجام می‌دهم دیده شود و تأثیر و کارایی لازم را داشته باشد.

 

بازیگر "آباجان" درباره شناخت کافی دنیای کودکان در سینما گفت: دنیای کودک امروز باید شناخته شود و باید نویسندگان این دنیا را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند فیلمنامه‌ای خلق کنند که برای کودک امروز جذاب باشد.

 

زمانی ما با "شهر موش‌ها" که عروسک‌های ابتدایی هم داشت خوشحال بودیم و به نظرمان دارای یک جهان خاص و خارق‌العاده بود و هنوز هم با آن عروسک‌ها و قصه‌هایش نوستالژی جذابی داریم، اما الآن با احترام به کسوت کسانی که پیشرو این عرصه بودند و اگر نبودند شاید سینمای کودک امروز هم وجود نداشت و خیلی از آن‌ها امروز از بزرگان سینمای ایران هستند، فکر می‌کنم دنیای کودک امروز کاملاً متفاوت است و باید آن را شناخت و سعی کرد مثل همان روزها که جهان ذهنی ما کشف شد و آن سریال‌ها و قصه‌ها برای ما ساخته شد، برای کودکان امروز نیز نکاتی که جذاب است را به تصویر کشید.

 

وی همچنین در ادامه درباره این عدم شناخت دنیای کودک امروز و بمباران رسانه‌ای او اظهار کرد: شاید یکی از عواملی که درباره عدم مقبولیت سینمای کودک گفته می‌شود، همین عدم شناخت دنیای کودک امروز باشد، اما همه مسئله این نیست. باید به‌عنوان متولی کودک در جایگاه کارشناس سینمای کودک قرار گرفت، چراکه این عرصه عوامل بسیاری برای بررسی دارد.

 

متأسفانه به نظر من اگر سینمای کودک به همین شکل پیش برود تا چند وقت دیگر ایران دیگر چیزی به‌عنوان سینمای کودک نخواهد داشت و از آن تنها یک پوسته‌ باقی می‌ماند که داخلش هیچ‌چیزی وجود ندارد. این عرصه نیازمند یک کارشناسی و بازنگری جدی است تا از نقطه جدیدی این کار دوباره شروع شود. این‌یک نیاز است نه‌تنها برای جامعه کودک، بلکه برای جامعه سینمایی.

 

مگر می‌شود برای یک جامعه بزرگی به نام کودک و نوجوان، ژانر سینمایی نداشت و یا محدود داشت؟ و باری به هر جهت در آن کارکرد. باید یک کارشناسی عمده و درست روی آن صورت بگیرد و حتماً هستند کسانی که یک‌چشم انداز و برنامه درست برای این عرصه دارند و باید این فضا برای کارشناسان این حوزه فراهم شود تا بتوان به نتیجه درست و مطلوبی رسید و سینمای کودک را از مهجوریت رهانید.

 

بازیگر فیلم "کودک و فرشته " در ادامه درباره حضور دوباره در ژانر کودک عنوان کرد: من این فیلم را با همه جان‌ودلم کارکردم، چراکه کودکان را بسیار دوست دارم. اگر احساس کنم فیلم‌نامه خوبی وجود دارد که حضور من می‌تواند به آن مجموعه و به دیده شدن کار کمکی کند، حتماً و صد در صد حضور خواهم داشت.

 

مقدمی در پاسخ به این سؤال که چقدر در فیلم "شکلاتی" فانتزی دخیل است، گفت: هدف "شکلاتی " درواقع تقویت اعتمادبه‌نفس کودک و نوجوان است و در کل مخاطب با یک فضای فانتزی طرف است و که کودک را وادار می‌کند تا باشخصیت‌های فیلم هم ذات پنداری کرده و قوه تخیل خود را در آن دخیل کند.

 

این بازیگر که این روزها فیلم "اکسیدان" را هم‌روی پرده دارد، درباره انتخاب و تنوع ژانرهای بازی خود بیان کرد: دوست ندارم دائماً کارهای شبیه به هم انجام دهم، چرا که سینما و تلویزیون با این حرکت ما بازیگران را تنبل بار می‌آورد و وقتی شما در یک کار خوب دیده می‌شوید همه برای همان نقش شمارا انتخاب می‌کنند. تمام تلاشم این است که از این تکرار پرهیز کنم و سعی می‌کنم فضای دیگری را هم تجربه کنم و خودم را در عرصه‌های گوناگون محک بزنم. حالا اینکه چقدر موفق هستم، مخاطب باید در این زمینه نظر بدهد اما من تلاشم را می‌کنم تا متفاوت کارکنم.

 

مقدمی که بخش اعظمی از بازیش در "اکسیدان " زیر تیغ سانسور رفته است، در پاسخ به این‌که این سانسور روی دیده شدن بازی او تأثیر گذاشته و این عامل تا چه اندازه بر کار و انتخاب‌های بعدی او تأثیر می‌گذارد، گفت: خوشحالم که مخاطب از "اکسیدان" راضی است، ولی متأسفانه بخشی از فیلم با سانسور مواجه شد و به بازی من هم آسیب زد، اما من عادت به ناامیدی، تلخ‌کامی، ترک و حذف ندارم و اعتقادی هم به این موضوع ندارم. امیدوارانه کارم را ادامه می‌دهم. 

 

وی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود اظهار کرد: چند فیلمنامه در دست مطالعه دارم و مشغول بررسی آن‌ها هستم. امیدوارم به‌زودی یکی از آن‌ها را انتخاب کنم. همچنین دو سریال پیشنهادشده که یکی برای تلویزیون است و یکی هم برای رسانه که هنوز انتخابی در این زمینه نداشته‌ام.

 

هنرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------