آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

قصه زنانی که در آرزوی مادر شدن می‌مانند/ روایت یک عکاس از «ویرانی»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ساراساسانی

نمایشگاهی از عکس‌های سارا ساسانی با عنوان «ویرانی» و با موضوع قصه‌ای واقعی اما غم‌انگیز از جامعه امروز در گالری آرته برپا است.

 به گزارش خبرآنلاین، ساسانی این روزها با نمایشگاهی از آثار خود در گالری آرته میزبان علاقه‌مندان است. «ویرانی» روایتگر قصه‌ای غم انگیز ولی واقعی از جامعه امروز ماست که نیاز به توجه و رسیدگی دارد.

 

ساسانی درباره این نمایشگاه گفت: «من در مدت زمانی پیش از اجرای این پروژه اخبار فراوانی را از زنان بارداری می‌شنیدم که به دلایل مختلفی پیش از وضع حمل، جنین آن‌ها سقط می‌شد و برایم سوال شده بود که دلیل این اتفاق چیست؟ برای همین تصمیم گرفتم که روی این موضوع کار کنم.»

 

او ادامه داد: «از آن جایی که تحصیلات اصلی من جامعه‌شناسی بود، این مسئله و افزایش آن برایم حساسیت برانگیز بود. تحقیقاتی را پیرامون این مسئله آغاز کردم و طبق آمارهای پزشکی قانونی متوجه شدم که آمار سقط در زنان باردار سه برابر شده است که این موضوع کمی، هولناک به نظر می‌رسید؛ بعد از آن با چند پزشک گفت وگو کردم متوجه شدم که سه عامل مشترک در این اتفاق به شدت دخیل است.

 

آلودگی هوا، نویزها و امواج مغناطیسی موجود در فضا و آلودگی‌های غذایی که بیشتر مربوط به مواد غذایی وارداتی است. بر اساس آن عکاسی صحنه‌پردازی شده را برای کار خود انتخاب کردم.»

 

ساسانی اضافه کرد: «در یک فضای رئال در نوع چیدمان و صحنه پردازی، داستانی را دنبال کردم که برگرفته از صحبت‌های افرادی بود که تجربه این اتفاق را داشتند؛ ۱۰ فریم عکس رنگی در ابعاد ٧٠ در ١٠٥ سانتی متر شکل گرفت؛ همچنین در این نمایشگاه چیدمانی نیز وجود دارد و در آن ۳۲ فریم عکس با ادیت اینستاگرامی است که در آن زنی که در نقش مادر در فضاهایی که قبل از تولد بچه یک مادر در آن حضور دارد، تصاویری را از خود ثبت کرده است که تداعی‌گر دیوار خانه است.»

 

این هنرمند همچنین گفت: «کل پروژه یک سال طول کشید و در کنار عکس‌ها، صدا را هم اضافه کردم که شنیده‌هایم را در قالب داستان‌هایی خطی روایت کردم و به صورت داستان از زبان چهار نفر نوشته‌ام که این‌ها خوانده و ضبط شده و از طریق هدفن‌هایی در نمایشگاه برای مخاطبان پخش می‌شود که هر کدام از این روایت‌ها داستانی مجزا دارند.»

 

او در مورد بانوانی که سوژه این تصاویر هستند بیان کرد: «سوژه من یک نفر است که دیگری است و برای خودش این اتفاق نیفتاده و در نقش کسی است که درگیر این مسئله شده است.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ساراساسانی

 

ساسانی درباره واکنش مخاطبانی که از نمایشگاه بازدید کرده‌اند، توضیح داد: «اکثر بازدیدکنندگان از دیدن آثار ناراحت شدند، خانم‌ها اغلب خودشان تجربه‌های این چنینی داشتند و شباهت‌هایی میان خود و سوژه می‌دیدند، مردها هم جدا از آن‌ها واکنش نشان نمی‌دادند. این موضوع محدود به بانوان نیست و همه انسان‌ها را در برمی‌گیرد.»

 

 

این عکاس در مورد استفاده ای که می‌توان از هنر برای بیان مشکلات اجتماعی کرد، گفت: «یکی از وظایف هنر انتقاد است که با رویکردهای مختلفی می‌تواند باشد و خیلی خوب است که هنرمندان در حوزه‌های دیگری مطالعات داشته باشند و از مسایل مختلف آگاه باشند تا بتوانند با استفاده از هنر خود مسایل و مشکلات موجود را روایت کنند.»

 

ساسانی درباره برگزاری این نمایشگاه در کشورهای مختلف و همچنین برنامه آینده خود گفت: «این نمایشگاه قبل از این در یک فستیوال عکاسی در تفلیس به نمایش گذاشته شد و احتمال دارد که در آلمان هم در آینده برپا شود. این موضوع مختص به ایران نیست و کشورهای مختلف دنیا درگیر این مسئله هستند و یک معضل جهانی است.»

 

او ادامه داد: «پروژه «ویرانی» را دنبال خواهم کرد، اما بعد از این نمایشگاه به سراغ سوژه‌ای جدید با محوریت زنان٬ فارغ از هرگونه نگاه فمنیستی خواهم رفت.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------