آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

کاش توقیف نشویم



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,هفتمین شب کانون کارگردانان

 هفتمین شب کانون کارگردانان در بیست‌و‌هفت سالگی تأسیس کانون کارگردانان برگزار شد. در این مراسم که در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، از سیروس الوند، کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودی و سامان مقدم به‌عنوان چهار کارگردان از نسل‌های مختلف تجلیل به عمل آمد. همچنین در مراسم شب کارگردانان نرگس آبیار نیز با دریافت دیپلم خوش‌آمد مورد تقدیر قرار گرفت.

 

در مراسم هفتمین شب کانون کارگردانان که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی نیز در آن حاضر بودند، سینماگران حاضر علاوه بر تقدیر از شماری از همکاران‌شان خواسته‌های‌شان را از مدیران فرهنگ و هنر نیز ابراز کردند. مسعود کیمیایی از زمانی گفت که اگر فیلمی به فستیوال می‌رفت و جایزه می‌گرفت ضد ارزش بود و گفت ما تمام تلاش‌مان را می‌کردیم که فیلم‌های‌مان به فستیوال نرود و این است که از قافله عقب افتادیم.

 

سیروس الوند به این واقعیت اشاره کرد که اگر مسعود کیمیایی قیصر را نمی‌ساخت بعید می‌دانم می‌توانستم فیلم بسازم و اگر او نبود سینمای ایران شاید چهره عوض نمی‌کرد. ابوالحسن داوودی که از صحنه فیلمبرداری به مراسم آمده بود، ابراز امیدواری کرد که رویه حاکم بر سینما تغییر یابد و با یک تماس تلفنی فیلم زادبوم از پرده سینماهای کشور پایین کشیده نشود.

 

محمد بزرگ‌نیا، رئیس کانون کارگردانان نیز گفت که ما سینماگران در این سال‌ها همیشه درباره موضوعات مختلف مانند توقیف فیلم‌ها، تحریم‌ها، کپی‌رایت و تعریف جایگاه فرهنگی در سینما حرف و گفت‌وگو داشتیم. او همچنین درباره مسائل پیشکسوتان، ازجمله از کارافتادگی اکثر دست‌اندرکاران سینما و شرایط سخت تولید سخن به میان آورد که وضع معیشتی سختی را ایجاد کرده و افزود: ما همه مسئولیم؛ هم دولت و هم صنوف باید برای این مسأله طرح و برنامه موثر و نتیجه‌بخش داشته باشند. دور از شأن سینمای ایران است که اینها امروز احساس کنار‌گذاشتگی‌ داشته باشند. امشب در هفتمین شب جشن قول دهیم که این موضوع را پیگیری کنیم و نگذاریم این‌ شرایط ادامه داشته باشد.

 

پر سروصداترین سخنان، اما، صحبت‌های کیومرث پوراحمد بود: آقای وزیر تو را به خدا اگر می‌توانید کاری کنید پول‌های مردم از مملکت خارج نشود و تهیه‌کنندگان این پول‌های کلان را به سوپراستارهای دوزاری ندهند؛ سینما دیگر فلج شد. او با اشاره به سال‌هایی که در دولت پاکدستان فیلم‌ نساخته بود، گفت: من اشتباهی کردم و یک فیلم جنگی‌ ساختم که دیگر نمی‌سازم. وظیفه من این است که تا آخر پشت روحانی و دولتش بایستم ‌حتی اگر ۲۰‌سال فیلم نسازم.

 

در این میان نرگس آبیار نیز آرزو کرد وقتی سینماگران در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند مثل ورزشکاران از آنها استقبال شود و سرود ملی برایشان پخش شود. همچنین ابراز امیدواری کرد ماجرای تراژیکی که برای آقای کیارستمی افتاد دیگر تکرار نشود و دیگر شاهد توقیف ‌فیلم‌ها نباشیم. سامان مقدم هم که در کارنامه کاری خود فیلم توقیفی صد‌سال به این سال‌ها را دارد، یادآور شد: روی سخنم با وزیر است که دستور دادند فیلم‌های توقیفی رفع مشکل شود؛ ولی فیلم‌ من با نام‌ صد‌سال به این سال‌ها را یازده ‌سال قبل ساختم که در لیست توقیفی سازمان‌ نیست. بعد از نمایش اول، فیلم‌ مورد انواع اتهام‌ها و حرف‌ها ازجمله ضد انقلاب و جاسوس موساد قرار گرفت؛ در حالی‌ که پروانه ساخت داشت.

 

پس از پایان صحبت‌های سامان مقدم، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به اعتقاد من سینمای ایران در آستانه یک‌ جهش قرار دارد، چون این سینما باید یک‌ جهش جدید را تجربه کند؛ یعنی‌ با تغییراتی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفته سینمای ایران هم باید به سمت تغییر حرکت کند. باور دارم که‌ دهه چهارم انقلاب ‌می‌تواند دهه‌ جهش در سینمای ایران باشد.

 

سیدرضا صالحی‌امیری همچنین رو به سینماگران حاضر در مراسم افزود: ما و شما در یک صف و یک جریان قرار داریم. تأکید می‌کنم از آغازین روزهایی که به وزارت ارشاد آمدیم حداقل یک مصاحبه یا مقاله یا بیانی در حمایت از جریان سینما داشته و دارم. شما انتظار حمایت و امنیت دارید و این حق طبیعی شماست و ما هم باید دنبال کنیم. حمایت همه‌جانبه از سینما یک استراتژی است و شعار نیست. صالحی امیری در ادامه از جلساتی که با مدیران بانک‌ها برای حمایت از فیلم‌های سینمایی برگزار کرده، خبر داد: هفته قبل با مدیران عامل بانک‌ها جلسه داشتم تا از سینمای ایران حمایت و ظرفیت مالی بیشتری ایجاد شود. امنیت و کرامت و منزلت شما را امنیت و منزلت خود می‌دانیم و باور داریم برای حل مسائل اجتماعی نیازمند توسعه سینمای ایران هستیم.

 

این مراسم با عکس دسته‌جمعی تقدیرشدگان پایان‌ یافت. همچنین در پایان عنوان شد که برگزیدگان سه شب میهمان کانون هستند تا به همراه همسرشان به هر نقطه‌ای از ایران که خواستند، سفر کنند.

 

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------