حسام‌الدين سراج زيبايي‌شناسي در آواز را واکاوي کرد



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,حسام الدین سراج

يازدهمين نشست «آئين آواز» با آوازخواني حسام‌الدين سراج و قاسم رفعتي در فرهنگسراي ارسباران، برگزار و مبحث زيبايي‌شناسي آواز ايراني توسط حسام‌الدين سراج و شهرام ميرجلالي واکاوي شد.

 در ابتداي اين نشست، علي شيرازي، کارشناس مجري برنامه گفت: «ايده ارائه بحث‌هاي فني در چنين برنامه‌اي در واقع از سوی خود جناب سراج بود که به ما پيشنهاد شد.

 

خوشبختانه بعدها و در طول يک سالي که از برگزاري «آيين آواز» مي‌گذرد در اثر بازخوردهايي که از شما عزيزان گرفتيم، دريافتيم که گل سرسبد این برنامه هم همين بخش مهم و حياتي است. متأسفانه مي‌دانيم خيلي مسائل و آن چيزهايي که در طبقه‌بندي موسيقي به‌عنوان دانش تئوريک يا معارف آوازي قرار مي‌گيرد به‌صورت سينه به سينه به ما منتقل شده و هنوز آن‌طور که بايد تئوريزه نشده است. درواقع بزرگ‌ترين دارايي ما در هنر آواز همانا رديف آوازي است؛

 

البته در قسمت نوازندگي به‌جز رديف‌سازي که با جزئياتي درباره سازهاي مختلف، متفاوت است و دست ما بازتر و خوشبختانه گنجينه پربارتري در قسمت ساز و نوازندگي سازهاي ايراني و ملي داريم و درحالي‌که متأسفانه در قسمت آواز هنوز در اول راه هستيم و اندر خم يک کوچه‌ايم.» در ادامه حسام‌الدين سراج، کوشيد مبحث پيشنهادي خودش را تعريف کند و با اشاره به زيبايي‌شناسي در آواز گفت: «من اين موضوع را از اين جهت عرضه کردم که تقريبا و به‌نوعي همه مباحث آوازي ما در آن مي‌گنجد و درعين‌حال عنوان شيکي هم است اما ابتدا بايد بپردازيم به اينکه خود مفهوم کلي زيبايي چيست. يک تعريف ساده اينکه يک گل زيباست، يک باغ زيباست، يک صدا يا ساز زيباست،

 

يک چهره زيباست... اما علتش چيست؟ طبق يک تعريف ساده، طبع سليم انساني از اين موارد يا زيبايي‌ها خوشش مي‌آيد و بر اين زيبايي صحه مي‌گذارد و آن را قبول مي‌کند و حتي به استقبالش مي‌رود. معمولا اکثريت انسان‌ها داراي طبع سليم هستند؛ البته آدم‌هاي شرور و نوابغ هم هستند ولي تعدادشان خيلي کم است اما قاعدتا آدم‌هايي که اغلب داراي طبع سليم هستند تعدادشان در جامعه زيادتر است و بر زيبايي صحه مي‌گذارند؛ مثلا ۱۰ نفر مي‌گويند فلاني خوشگل يا زشت است، يا ۱۰ نفر مي‌گويند فلاني صدايش زيباست يا ساز خوب مي‌زند که در واقع يعني بر زيبايي‌شناسي ساز يا صداي او صحه گذاشته‌اند.»

 

ادامه کار سراج با طبقه‌بندي عوامل مؤثر بر زيبايي در آواز بود که گاهي توضيحاتش را با خواندن قطعه کوتاهي آواز تکميل مي‌کرد. در ادامه شهرام ميرجلالي درباره موضوع برنامه سخن گت که صحبت‌هاي او هرچند با استقبال مواجه شد اما در يکي، دو مورد با انتقاد کارشناس و مجري نشست روبه‌رو شد.

 

يازدهمين نشست «آيين آواز» همچنين صحنه اجراهاي متنوع و متفاوت چند خواننده بود. ابتدا طبق اعلام قبلي، شهاب‌الدين قلم‌نويس و سليمان رضايي، دو هنرجوي آواز سراج به‌ترتيب روي صحنه آمدند. سپس نوبت به خود سراج رسيد که در کنار ميرجلالي، نوازنده تار، آوازي در سه‌گاه خواند. در نهايت نيز قاسم رفعتي که در رديف مهمانان ويژه نشست حضور داشت بدون اعلام قبلي، روي صحنه فراخوانده شد و آوازي در ابوعطا اجرا کرد. ميرجلالي با سازش، اين خواننده را نيز همراهي کرد.

 

وقایع اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------