وقتی موزیسین ها حامی هم نیستند



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شهرام ناظری

 بعد از لغو کنسرت خواننده‌های مطرح موسیقی پاپ در روزهای اخیر، دوباره قرعه به نام شوالیه آواز ایران رسید تا نتواند به دیدار مخاطبان شاهنامه‌خوانی در قوچان برود. از ‌سال گذشته تا امروز این برای دومین‌بار است که شهرام ناظری خواننده تراز اول موسیقی ایران شاهد لغو کنسرت‌هایش در شهرهای استان خراسان‌رضوی بود.

 

اردیبهشت‌ماه‌ سال گذشته هم او نتوانست با وجود صدور مجوزهای قانونی کنسرت، به دیدار مخاطبانش در نیشابور برود. به نظر می‌رسد بعد از آرامش نسبی که در چند ماه گذشته در حوزه برگزاری کنسرت‌ها حاکم بود، حالا دوباره نوبت به لغو کنسرت‌های قانونی رسیده است.

 

طی چند روز گذشته موج جدیدی از لغو کنسرت‌هایی که مجوزهای قانونی لازم برای برگزاری داشته‌اند، به راه افتاده که شامل اجراهای ناظری‌ها در قوچان، حامد همایون در یزد و فریدون آسرایی در کرج می‌شود.

 

اجرای حامد همایون قرار بود ٥ و ٦ مرداد در یزد برگزار شود؛ یکی از این کنسرت‌های لغو شده است. تنها یک روز پیش از برگزاری این برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن لغو این اجرا با انتشار اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد: به دنبال تهدیدهای پیدا و پنهان و فشار گروه‌های خاص و به منظور حفظ آرامش و امنیت، اجرای برنامه به زمان دیگری موکول شده است.

 

این اما تنها کنسرت لغوشده نبود. فریدون آسرایی هم که بنا بود ١٣ مرداد همزمان با جشن میلاد امام رضا(ع) در سالن شهیدان فلاح‌نژاد به دیدار مخاطبان در کرج برود، نتوانست در این شهر اجرا کند. براساس خبرهای رسیده، مجوز این اجرا توسط اداره ارشاد کرج صادر شده بود اما به گفته مدیر برنامه‌های فریدون آسرایی روز ٤ مرداد مسئولان ارشاد کرج با برگزارکنندگان این کنسرت تماس گرفتند و عنوان کردند که صلاح نیست این کنسرت به روی صحنه برود.

 

در جدیدترین نمونه از این لغو کنسرت‌ها جمعه ٦ مرداد اجرای ناظری‌ها بدون هیچ اطلاع رسمی قبلی لغو شد.البته از چند روز قبل زمزمه‌هایی مبنی بر لغو این کنسرت بر سر زبان‌ها افتاده بود اما آنطور که از پیگیری‌ها برمی‌آید، ظاهرا تا لحظه اجرا هیچ اعلام رسمی و قانونی مبنی بر لغو این اجرا به برگزارکنندگان و اعضای پروژه «آواز پارسی» ابلاغ نشده بود.

 

درست به همین خاطر شهرام ناظری و گروهش بی‌توجه به حواشی و شایعاتی که البته چند ساعت بعد رنگ حقیقت به خود گرفتند، راهی سالن کارگران قوچان شدند و متوجه شدند پیش از رسیدن آنها درهای سالن پلمپ شده است. با توجه به آنها، هنوز بیانیه‌ای مبنی بر لغو مجوز این اجرا به دست اعضای گروه نرسیده بود.

 

آنها و مخاطبانشان ساعت‌ها منتظر ماندند تا مگر مسئولان پیگیری کنند و مسأله به وجود آمده مرتفع شود. با این وجود، همه آن انتظارها به جایی نرسید و درنهایت فشارهای عصبی ناشی از این رفتارها، شهرام ناظری را راهی بیمارستان کرد. شوالیه آواز ایران البته همان جمعه‌شب از بیمارستان مرخص شد اما سوال اینجاست که چرا خواننده شناخته‌شده موسیقی ایران که امروز خدمات زیادی به هنر ایران ارایه داده، باید در چنین شرایطی قرار بگیرد؟

 

در چنین شرایطی براساس اعلام گروه برگزار‌کننده هنوز مسببان لغو این کنسرت قانونی جبران هزینه‌های انجام‌گرفته را تقبل نکرده‌اند و معلوم نیست چه کسی باید از عهده هزینه بلیت‌های خریداری‌شده از سوی مردم برآید؟

 

درشرایطی که هنوز موضع‌گیری رسمی از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و خانه موسیقی اتخاذ نشده بود، حافظ ناظری با انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی به اتفاقات پیش‌آمده واکنش نشان داد.

 

فرزند استاد ناظری در این فیلم که همان جمعه‌شب منتشر شد، گفت: متاسفانه در کمال ناباوری کنسرت کنسل شد و الان ساعت ١١ شب است و ما از ساعت ٤ بعدازظهر به همراه تمامی اعضای گروه به احترام مردم ایستادیم. به ارشاد رفتیم و با مسئولان صحبت کردیم، ولی درنهایت هیچ‌کسی قدم جلو نگذاشت.

 

به نظرم این فاجعه نه برای ما بلکه برای مردم عزیز استان خراسان که ٩٠درصدشان ساعت‌ها رانندگی کرده بودند و به این‌جا آمده بودند و ساعت‌ها معطل شدند، به وجود آمد. چیزی به جز شرمندگی و اندوه ندارم که با شما درمیان بگذارم. به امید روزی که واقعا نور و روشنایی در وجود بعضی از انسان‌ها بیشتر به وجود بیاید. حافظ ناظری در بخشی از اظهاراتش گفت: درها روی کسی پلمپ شد که صدایش در خون مردم است.

 

در ادامه نوبت به خانه موسیقی رسید که مقابل موج جدید لغو کنسرت‌ها صف‌آرایی کند.

 

در خبری که صبح روز شنبه از سوی روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران مخابره شد، آمده بود؛ «هیأت‌مدیره خانه موسیقی در واکنش به لغو کنسرت‌هایی که طی روزهایی اتفاق افتاده، جلسه اضطراری را تشکیل خواهد داد.»

 

در سایت خانه موسیقی درباره جلسه اضطراری که قرار است در خانه موسیقی به همین منظور تشکیل شود، هم آمده است: در پی لغو کنسرت‌های متعدد در بخش‌های مختلف موسیقی و در شهرهای یزد و قوچان و... و اعمال فشارهای غیرقانونی، هیأت‌مدیره خانه موسیقی به منظور بررسی وقایع اخیر و در واکنش به این مسائل جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

 

اخیرا یکی از مسئولان ارشاد یزد به‌طور رسمی و علنی اعلام کرد که کنسرت یکی از خواننده‌های پاپ به علت فشار عده‌ای مخالف لغو و به تاریخ دیگری موکول شده است؛ همچنین کنسرت شاهنامه‌خوانی هنرمند پیشکسوت شهرام ناظری در قوچان به علل موهوم لغو و با وجود داشتن مجوز و هماهنگی‌های لازم با اداره ارشاد استان از برگزاری آن ممانعت به عمل آمده است.

 

براین اساس و به منظور احقاق حقوق هنرمندان و اعتراض رسمی به برخی بی‌قانونی‌ها‌، هیأت‌مدیره خانه موسیقی تصمیم به برگزاری جلسه اضطراری گرفت.

 

در انتهای این خبر هم به این نکته اشاره شده بود که «با توجه به تعطیلی خانه موسیقی در مردادماه، به ‌زودی بیانیه خانه موسیقی در این زمینه اعلام می‌شود.»

 

با توجه به مشکلات به وجود آمده در زمینه برگزاری کنسرت‌های قانونی نمی‌توان چشم انتظار اقدامات ضربتی از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه موسیقی بود؛ چراکه آنها در این مسیر هم دست تنها هستند و هم کمی کُند. این‌جا همان نقطه‌ای است که اهالی موسیقی باید از خودشان بپرسند تا چه اندازه در مقابل لغو اجرای همکارانشان سکوت کرده‌اند و میزان واکنش‌هایشان چطور بوده است؟ آیا آنها که در بسیاری از موارد از تفاوت فاحش حمایت‌ها در دو حوزه سینما و موسیقی گله می‌کنند، مثل قاطبه سینماگران حافظ منافع صنف خودشان بوده‌اند؟!

 

 روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------