رضا کیانیان:هنر نیز همچون امام رضا(ع) در خراسان غریب است



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,رضاکیانیان

رضا کیانیان گفت: هنر ذاتا آزاد است و هرگز به بند قدرت‌ها درنیامده است.

 این بازیگر سینما در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های آبادانی مشهد سنآباد که با موضوع «جایگاه فرهنگ و هنر در خراسان دیروز و امروز» برگزار شد، ضمن بیان این مطلب خطاب به آنانی که به هنر دولتی اعتقاد دارند گفت: هنر دولتی در هیچ جای جهان خلاقیت ماندگاری نداشته است.

 

هنر خادم نیست! هنر در آزادی و فردیت رشد می‌کند. هنر ابزار نیست! دولت‌هایی که هنر را به بند کشیدند از بین رفتند ولی هنر همچنان ماندگار است، شوروی سوسیالیستی،آلمان هیتلری و... از بین رفته‌اند اما هنر مانده است.

 

او ادامه داد: هنر ماندنی است زیرا هنر ذاتی و فطری بشر است، بشر فعلا هفت هنر موسیقی، تئاتر، سینما، نقاشی، مجسمه سازی، ادبیات و رقص دارد. ممکن است در آینده با پیشرفت تکنولوژی هنرهای بیشتری اختراع شود، مثل ادبیات و سینما که اختراع بشر است !

 

زمانی که بشر توانست کلمه را اختراع کند شعر و ادبیات به وجود آمد و زمانی که توانست دوربین را اختراع کند سینما پدید آمد.

 

کیانیان تصریح کرد:هنر همانقدر فطری ست که شیر خوردن کودک از سینه مادر. کسی به کودک آموزشی در ارتباط با هنر نداده. اما کودک به موسیقی و رقص واکنش مثبت دارد! زمانی که ما به یک کودک کاغذ و مداد می‌دهیم نقاشی می‌کشد.

 

خمیر بدهیم مجسمه می‌سازد. کودک نمایش بازی می کند! حضور هنر در کودک و بشر کاملا فطری است. بعدا که بزرگ شد اگر بخواهد نقاش بهتری شود به کلاس آموزشی می‌رود.

 

این بازیگر سینما عنوان کرد: در تمام دولت‌ها زمانی که مدیران ارشاد انتخاب می‌شوند، روزنامه‌ها از ما می‌پرسند چه انتظاری از ایشان دارید؟ و پاسخ ما این است که انتظار داریم در حوزه هنر دخالت آمرانه نکنند. هنرمند کارش را بلد است. مدیران باید جاده را صاف و مهیا کنند تا هنر رشد کند. اما بعضی اشتباها فکر می‌کنند باید نظارت و دخالت از بالا داشته باشند.

 

او با بیان اینکه هنگامی که وقتی با هنر آمرانه برخورد شود به خفا خواهد رفت، خاطر نشان کرد: فرهنگ و هنر در خراسان مانند امام رضا(ع) غریب است، شنیده‌ام آمار رسمی کشور نشان می‌دهد بیشترین گروه‌های موسیقی زیر زمینی در مشهد وجود دارد ! خراسان را نمی توان از هنر دور نگه داشت. چون از دیر باز یکی از پایگاه‌ها و زادگاه‌های هنری بوده و هست.

 

کیانیان افزود: در دولت روحانی اتفاقات خوبی افتاد، در اواخر دولت قبل در تهران شبی حدود ۲۰ تئاتر اجرا می‌شد اما حال در تهران شبی بیش از ١٠٠ تا ١٥٠ تئاتر اجرا می‌شود و شبی ده هزار تماشاگر تیاتر دارد ! و بلافاصله رکورددار اجرای تیاتر مشهد است با حدود شبی هفت نمایش که نشان دهنده نیروی بالقوه و بالفعل بالای خراسان است.

 

 

این بازیگر با اشاره به این مطلب که آمریکا با سینما جهان را فتح کرد و امروزه اکثر دنیا به جز سینمای ایران و سینمای هندوستان مجبورند به سلیقه آمریکا فیلم بسازند و ما امیدواریم بازهم سینمای ایران مقاومت کند و بتواند پرچم خود را به قله‌های بالاتری ببرد.

 

در ادامه سعید سهیلی کارگردان سینما طی سخنانی اظهار کرد: سینما هنر افسار گریخته و سرکشی است مانند شعر و موسیقی نیست، رام شدنی نیست، به همین علت در تمامی دولت‌ها دچار مشکل شده است.

 

او ادامه داد: سینما مانند عقاب و شاهین است اما مسئولین دوست دارند مانند قناری و بلبل از آن استفاده کنند و برای آن‌ها آواز بخواند اما سینما نمی‌تواند در قفس بماند، سینمای خوب شاهین و عقاب است مانند کیارستمی و فرهادی و سینمای بد مانند زاغ و کلاغ است اما حتی زاغ و کلاغ هم برای مسئولین آواز نخواهند خواند.

 

سهیلی ابراز کرد: چالش سینما به دلیل نگاه غلط به سینما است و این نگاه‌ها باید اصلاح شود، مشهد شهری است که دردهای بسیاری برای ریشه‌یابی دارد.

 

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه جوانان مشهد بسیار مایوس هستند و از در و دیوار شهر و جوانان نا امیدی می‌بارد، عنوان کرد: اساسی ترین مشکل مسئولین فرهنگی هستند که یا بی سلیقه‌اند یا کم سلیقه یا کج سلیقه و یا بد سلیقه، این افراد چگونه می‌توانند شهری خوب، زیبا و پر ازنشاط بسازند، در حقیقت باید افرادی مسئول باشند که سر رشته و تجربه دارند تا بتوانند این مشکلات را اصلاح کنند.

 

خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------