آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

مسعود کيميايی: پوستر فيلم های اخيرم را دوست ندارم



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسعود کيميايی

کیمیایی گفت: از پوستر فیلم‌های اخیرم اصلاً راضی نیستم. الان دیگر نمی‌توانم برای مثال از آیدین آغداشلو چنین توقعی را داشته باشم که در ازای مبلغ ناچیزی، یک اثر هنری در قالب پوستر به من بدهد.

 به گزارش ایلنا، مسعود کيميايي معتقد است، هنر گرافيک در عرصه پوستر‌سازي فيلم ديگر از بين رفته است. او که از طراحي پوستر آخرين فيلمش گلایه‌مند است، درباره طراحي پوستر فيلم‌هايش گفت: پوسترِ اولين فيلمم، يعني «بيگانه بيا» را يک گرافيست ايتاليايي به نام ليگارِتو طراحي کرد که مطابق پوسترهاي همان روزها بود. اين گرافيست ايتاليايي در مولن‌روژ کار مي‌کرد. مولن‌روژ يک کمپاني بزرگ جهاني بود. من در مولن‌روژ، بيلي‌وايلدر، ويليام وايلر، ويليام هولدن و بسياري از چهر‌ه‌هاي مطرح سينماي دنيا را ديدم. اين کمپاني بغل سينما مولن‌روژ بود؛ سينمايي که الان سينما سروش نام دارد.

 

اين کارگردان سينما افزود: پوستر و تيتراژِ «قيصر» را عباس کيارستمي عزيزم طراحي کرد. فيلم بعدي‌ام «رضا موتوري» بود که باز عباس، تيتراژش را درست کرد ولي پوسترش را نرسيد کار کند و آن را به آقاي منصوري نامي داد. بعد از آن «داش‌آکل» بود که باز هم پوسترش را آقاي منصوري طراحي کرد.

 

او با تمجيد از پوستر فيلم «داش‌آکل» ادامه داد: يکي از پوسترهاي «داش‌آکل» فوق‌العاده است؛ همان پوستري که داش‌آکل را فقط با يک قمه نشان ‌مي‌دهد. موقعي که من رفته بودم شيراز و راجع‌‌به داش‌آکل تحقيق مي‌کردم، يک آقاي برنج‌فروشي در بازار شيراز در محله سردزک بود که آن‌موقع ۹۴ سال داشت. اين آدم خيلي چيزها راجع‌‌به داش‌‌آکل مي‌دانست.

 

بعد آرام‌آرام‌ با ما اخت شد و به ما گفت که جزء چهار نفرِ دارودسته کاکارستم بوده. به او گفتم: تو قمه‌کشي هم بلدي که چطوريه؟ چون قمه‌کشي، استايل مجزاي خودش را دارد؛ با شمشيرکشي و چاقوکشي فرق دارد. اصرار کردم تا بالاخره قبول کرد و براي چند لحظه براي ما قمه کشيد و ما درجا چندتايي عکس از او گرفتيم. اصلا پلنينگ قمه‌کشي فيلم را من از اين پيرمرد ياد گرفتم.

 

کارگردان فيلم «گوزن‌ها» درباره طراحي پوستر ديگر فيلم‌هايش چنين گفت: پوستر فيلم «تيغ و ابريشم» را آيدين آغداشلو طراحي کرد که خيلي زيباست. دستي وسط پوستر است که با يک تيغ بريده شده. پوستر فيلم‌هاي «غزل»، «خاک» و «گوزن‌ها» را مرتضي مميز طراحي کرد. پوستر فيلم «سفر سنگ» خورد به جريان فيلم‌هاي بازاري ولي جدای از اينها «سفرسنگ» يک پوستر دارد که فرشيد مثقالي طراحي‌اش کرده و در آن سنگي‌ است که دارند آن را مي‌کشند. خيلي روي اين پوستر کار شده است.

 

او درباره پوستر تازه‌ترين اثر سينمايي‌اش نيز گفت: هنوز پوستر «قاتل اهلي» را نديده‌ام. در ذهنم قرار بود که با دوست عزيزم، آيدين آغداشلو درباره‌اش صحبت کنم ولي ديدم که با تهيه‌کننده روبه‌رو نشود بهتر است؛ به همين خاطر، ديگر ممکن نشد آن را طراحي کند. کيميايي ادامه داد: امروزه هنر بزرگي مثل گرافيک ديگر از بين رفته است. الان چند تا کله از فيلم‌هاي فرنگي را برمي‌دارند و به گمان خودشان پوستر طراحي مي‌کنند. قبلا هر کار گرافيکي، يک اثر هنري بود. پوسترِ فيلم «طبيعت بي‌جان» سهراب شهيدثالث فوق‌العاده است. پوستر فيلم «خاک» که مرتضي مميز طراحي کرد، در زمان خودش برنده چندين بي‌ينال‌ شد.

 

اين کارگردان سينما، تيتراژ و آنونس فيلم را دريچه‌اي به باغ فيلم دانست و گفت: جهان فيلم را بايد در آنونس و تيتراژ بشود ديد. تيتراژ تمام سعي‌اش را مي‌کند که اين اتفاق درش بيفتد. سالباس براي چندين فيلم هيچکاک تيتراژ ساخت. همه‌شان هم فوق‌العاده هستند که به عقيده من بهترينش تيتراژ فيلم «اسپارتاکوس» بود.

 

در اين تيتراژ، سر يک مجسمه اسطوره‌اي را مي‌بينيم که همين‌طور در طول تيتراژ ترک مي‌خورد و همين‌طور ترک مي‌خورد، تا بيني‌ و چشم‌اش به مرور مي‌افتد. تاريخ را مي‌شود در همين تيتراژ کوتاه ديد. در نهايت از اين مجسمه، هيچ چيزي باقي نمي‌ماند که بيننده آن را بشناسد. سالباس با همين تيتراژ به بيننده مي‌گويد که به تاريخ شک کن.

 

وي در پايان با انتقاد از پوستر فيلم تازه‌اش «قاتل اهلي» گفت: از پوستر فيلم‌هاي اخيرم اصلا راضي نيستم. الان ديگر نمي‌توانم براي مثال از آيدين آغداشلو چنين توقعي را داشته باشم که در ازاي مبلغ ناچيزي، يک اثر هنري در قالب پوستر به من بدهد؛ البته او هميشه اين لطف را به من داشته که هر وقت چيزي ازش خواسته‌ام با بزرگواري‌اش انجام داده اما من خودم باید رعايت جوانب کار را بکنم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------