آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

دومین شیر سینمایی جهان متولد شد/ تندیسی برای مستندسازان ایران



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شیرسنگی سینمای مستند ایران

شامگاه سه‌شنبه، آیین رونمایی از تندیس جشن مستقل سینمای مستند ایران در موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه تندیس جشنواره ونیز ایتالیا، مشهور‌ترین و معتبر‌ترین شیر سینمایی جهان است، اما شامگاه سه‌شنبه هفتم شهریور، شیرسنگی سینمای مستند ایران هم متولد شد.

 

شامگاه امروز، در آیینی که در موزه سینما برگزار شد، از تندیس جشن مستقل سینمای مستند ایران رونمایی شد. در آغاز این مراسم، رامین حیدری فاروقی، عضو هیئت رئیسه جشن مستقل سینمای مستند گفت: «جشن سینمای مستند تاکنون مستقل نبود و اکنون این اولین دوره است که به استقلال رسیده و بی‌شک به بالا بردن کیفیت موثر خواهد بود.»

 

او با اشاره به تندیس ساخته شده برای جشن خانه سینما گفت: «بسیاری از ما از حالا دلمان می‌خواهد فیلم خوبی بسازیم تا یکی از اینها را داشته باشیم و امیدوارم این شیرسنگی مشوق همه برای بالا بردن کیفیت کارهای‌شان باشد.»

 

این فیلمساز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای ساخت این تندیس افزود: «روزی که خدمت آقای شاهسواری بودیم، ایشان پیشنهاد کردند که از نشانه‌ها و یادگاری‌های تاریخی برای ساخت تندیس جشن استفاده کنیم؛ این امر کار سختی بود اما بالاخره به خوبی انجام شد.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شیرسنگی سینمای مستند ایران

 

در ادامه، سام کلانتری، رئیس این دوره از جشن با اشاره به اینکه ۱۸ شهریور روز جشن اصلی سینمای مستند ایران است، گفت: «امسال ما در سالن کتابخانه ملی ایران این جشن را برگزار می‌کنیم که با مفهوم مستند هم در ارتباط است.»

 

پخش کلیپی تصویری از نحوه ساخت تندیس شیرسنگی، ادامه بخش این مراسم بود و در ادامه لوح یادبودی برای تقدیر از طراح تندیس با حضور هارون یشایائی و محمد تهامی‌نژاد به حامد رشتیان اهدا شد.

 

محمد تهامی‌نژاد، مستندساز سرشناس کشورمان، دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: «از تمام دوستانی که با زحمت فراوان توانستند جشن را به این مرحله برسانند تشکر می‌کنم. این جشن متعلق به تمام مستندسازان ایران است.»

 

بعد از آن که این پژوهشگر پیشکسوت، از طراح تندیس جشن سینمای مستند تقدیر کرد، حامد رشتیان هم در توضیح چگونگی ساخت این شیرسنگی گفت: «علاقه من به این شیرها از سال‌هایی است که در کارگاه استادم، پرویز تناولی، حضور داشتم. در این کار توانستم تندیس شیر سنگی را با بخشی از معماری ایرانی تلفیقش کنم.»

 

در ادامه مراسم، از تندیس این جشن با قرارگیری بر روی صحنه رونمایی شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,شیرسنگی سینمای مستند ایران

 

سپس نوبت به محمد بهشتی، از مدیران و پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی رسید تا سخنرانی کند. او در باره نماد شیر سنگی توضیح داد: «ما در اساطیر خودمان نمادهای مختلفی داریم که از بین حیوانات انتخاب شده‌اند. که بعضی در واقعیت وجود دارند مثل شیر و بعضی از آنها مثل سیمرغ در واقعیت وجود خارجی ندارند.»

 

او افزود: «شیر سنگی گنج را نشان می‌دهد و حتی آن را روی قبرهای بزرگان می‌گذاشتند. معتقدم سینمای مستند نیز همین است و این حق مستندسازان است که تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.»

 

در پایان این مراسم تندیس با همراهی هنرمندان و مستندسازان به موزه سینما تقدیم شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------