جان اشبری درگذشت



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,جان اشبری

جان اشبری شاعر سرشناس آمریکایی در 90 سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرآنلاین،  از جان اشبری به عنوان یکی از بزرگترین شاعران قرن بیستم آمریکا یاد میشود. او یکشنبه 12 شهریور در 90 سالگی به مرگ طبیعی از دنیا رفت.

 

او نخستین شاعر آمریکایی بود که کتابخانه ملی آمریکا هنگامی زندگی یک نسخه ویژه از شعرهایش را منتشر کرد. اشبری تقریبا تمام جوایز مهم ادبی آمریکا را برده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایزه پولیتزر، جایزه ملی کتاب آمریکا و جایزه شاعران جوان ییل اشاره کرد.

 

او که در 58 سالگی برنده جایزه مک‌‌‌آرتور شده بود، سال 1927 در نیویورک به دنیا آمد. یکی از مشهورترین مجموعه شعرهای جان اشبری «خودنگاره در آینه‌ای کوژ» است که سال 1975 در رویدادی نادر سه جایزه پولیتزر، جایزه ملی کتاب آمریکا و جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب را از آن خود کرد.

 

نشان لژیون دنور در سال 2002 از طرف دولت فرانسه به اشبری اهدا شد. او سال 2012 از باراک اوباما رییس‌جمهور وقت آمریکا مدال ملی علوم انسانی گرفت.

 

اشبری سال 2015 در گفت‌وگو با نیویورک تایمز شاعرانی چون والاس استیونز، الیزابت بیشاپ، لوییس مک‌نیس و دیلن توماس را الهام‌بخش خود در راه شعر سرودن خوانده و کتاب «در جستجوی زمان از دست رفته» را تاثیرگذارترین اثر ادبی در دوران حرفه‌ای خود نامیده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------