مسیر داغ سیمرغی ها



به رغم وجود جشن خانه سینما، انجمن منتقدان و جشن حافظ، همچنان سیمرغ های جشنواره فجر اهمیت و اعتبار خاص تری دارند. سینماگران برای برشمردن افتخارات خود ابتدا آدرس یان جایزه را می دهند.

به گزارش روزنامه هفت صبح،  بازخوانی سرنوشت بازیگرانی که زیر سن سی سالگی به سیمرغ رسیده اند. در این مطلب کارنامه آن ها را قبل و بعد از جایزه سنجیده ایم. بهانه گزارش اکران «تابستان داغ» و «نگار» است که بازیگران شان چنین شرایطی داشته اند.

 

به رغم وجود جشن خانه سینما، انجمن منتقدان و جشن حافظ، همچنان سیمرغ های جشنواره فجر اهمیت و اعتبار خاص تری دارند. سینماگران برای برشمردن افتخارات خود ابتدا آدرس یان جایزه را می دهند. چرایی اش موضوع گزارش نیست. این بار با وجهی دیگر از سیمرغ جشنواره فجر کار داریم: واکاوی تاثیر آن بر مسیر حرفه ای بازیگران. آیا اصلا تاثیری داشته؟ میزانش چقدر بوده؟ و از آن طرف بازیگران بعد از گرفتن این جایزه، چ قدر در انتخاب پیشنهادهای بعدی موفق عمل کرده اند؟ چقدر از انتخاب های شان درست بود و کدام ها به بار ننشسته اند؟

 

بهانه اصلی تدوین مطلب اکران «تابستان داغ» با بازی پریناز ایزدیار است. او بعد از درخشش در «ابد و یک روز» و رسیدن به سیمرغ اصلی جشنواره، چند فیلم بازی کرد که «تابستان داغ» یکی از آن هاست. برای این فیلم نیز نامزد سیمرغ شد ولی آن را به دست نیاورد.

 

از آن سو اکران «نگار» هم شروع شده است که بازیگر اصلی آن نگار جواهریان در کارنامه اش سیمرغ دارد (برای طلا و مس). تازه علی مصفا بازیگر «تابستان داغ» هم به عنوان بازیگر سیمرغی هست. این بهانه ها باعث شکلی گیری این مطلب شده. روی گزارش بازیگرانی هستند که زیر سی سالگی سیمرغ گرفته اند. ترتیب بازیگران براساس سال برگزاری جشنواره ای است که در آن سیمرغ گرفته اند.

 

پریناز ایزدیار؛ سی سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: ابد و یک روز/ بهترین بازیگر نقش اول زن

 

موقعیت پیش از سیمرغ: پریناز ایزدیار سال 90 با سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» شناخته شد. البته آنجا بازی خیلی خاصی از خودش به نمایش نگذاشت و به عنوان بازیگری متوسط معرفی شد. همان زمان در فیلم «ورود آقایان ممنوع» هم بازی خیلی کوتاهی داشت. «خط ویژه»، اولین فیلم سینمایی بود که تا حدی باعث شد ایزدیار در آن دیده شود. سال 91 حسن فتحی به او اعتماد کرد و نقش اول سریال «زمانه» را به او سپرد. آنجا بود که بازی اش به چشم آمد اما با یان حال کماکان در سینما جایگاهی به دست نیاورده بود و دو فیلم «360 درجه» و «این سیب هم برای تو» با بازی او به چشم نیامدند. ایزدیار در شرایطی سیمرغ گرفت که به خاطر بازی در نقش شیرین «سریال شهرزاد» در اوج قرار گرفته بود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: سیمرغش را درست دو سال پیش گرفت و بعد از آن در سه فیلم «یک روز بخصوص»، «ویلایی ها» و «تابستان داغ» بازی کرد. دو فیلم اول آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت اما به خاطر تابستان داغ، نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

 

جایگاه کنونی: بازی او کماکان در فصل دوم شهرزاد ادامه دارد. این اواخر در فیلم «هت تریکت» رامتین لوافی بازی کرد و حالا هم قرار است در فیلم «خوک» جلوی دوربین مانی حقیقی برود.

 

 

نوید محمدزاده؛ بیست و نه سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: ابد و یک روز/ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

 

موقعیت پیش از سیمرغ: دو سال قبل از این که برای «ابد و یک روز» سیمرغ بگیرد، در فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، نظر همه داوران و منتقدان را به خودش جلب کرد. اسم محمدزاده در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و دوم قرار گرفت و حتی آن طور که شنیده می شد، سیمرغ تا صبح روز اختتامیه هم به نام او بود اما نهایتا همه چیز تغییر کرد. درمیشیان مجبور شد فیلمش را از بخش رقابت خارج کند و سیمرغ به رضا عطاران رسید. خود رضا عطاران هم گفت که سیمرغ حق محمدزاده بوده. او یک سال بعد از این اتفاق در دو فیلم «ناهید» و «سیزده» بازی کرد اما موفقیت خاصی در جشنواره به دست نیاورد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: محمدزاده در جشنواره سی و چهارم سه فیلم داشت. در کنار ابد و یک روز، بازی اش در «لانتوری» و «خشم و هیاهو» هم به چشم آمد و حتی همان سال برای خشم و هیاهو هم نامزد سیمرغ شد. او سال گذشته با دو فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» و «خفگی» به جشنواره سی و پنجم آمد و برای بدون تاریخ بدون امضا، مجددا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت.

 

جایگاه کنونی: محمدزاده بازیگری است که هم محبوبیت عمومی دارد و هم مورد توجه کارگردان های شاخص است.

 

 

نگار جواهریان؛ بیست و هفت سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: طلا و مس/ بهترین بازیگر نقش اول زن

 

موقعیت پیش از سیمرغ: اولین بار در سریال «زیر تیغ» محمدرضا هنرمند بازی اش دیده شد. پیش از طلا و مس در چند فیلم سینمایی نقش های کوتاهی داشت و حتی در فیلم سینمایی «تنها دو بار زندگی می کنیم» بهنام بهزادی هم بازی کرد و اتفاقا آنجا نقش اصلی زن را داشت ولی این فیلم با وجود موفقیت هایی که در جشنواره های جهانی به دست آورد، در ایران زیاد دیده نشد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: نگار جواهریان بعد از طلا و مس یک مرتبه به چشم آمد. از سال 81 و بعد از گرفتن سیمرغ تا سال 91 که بار دیگر به خاطر فیلم «حوض نقاشی»، نامزد دریافت سیمرغ شود، چند فیلم مهم بازی کرد. فیلم های «یه حبه قند»، «اینجا بدون من»، «بی خود و بی جهت» و «هیچ» از جمله مهم ترین کارهای نگار جواهریان در این سال ها بود. در حوض نقاشی با وجود این که بسیار متفاوت ظاهر شد اما سیمرغ در دستانش قرار نگرفت. او بعد از این فیلم، یک مقدار کم کار شد و انتخاب های زیاد خوبی نداشت. ملبورن، قندون جهیزیه، اعترافات ذهن خطرناک من و... فیلم هایی نبودند که مورد توجه داوران و منتقدان قرار بگیرند.

 

جایگاه کنونی: بازیگری است که گلیمش را از آب بیرون می کشد و مورد توجه کارگردان های شاخص است. نام نگار جواهریان اما گیشه ندارد.

 

 

باران کوثری؛ بیست و یک سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: خون بازی و روز سوم/ بهترین بازیگر نقش اول

 

موقعیت پیش از سیمرغ: باران کوثری به واسطه موقعیت پدر و مادرش خیلی زود جذب دنیای بازیگری شد. در «خوابگاه دختران» نامش سر زبان ها افتاد. شهرت عمومی اش هم به خاطر سریال «صاحبدلان» در سال 1385 است. همین سال در جشنواره فجر دو نقش متفاوت در «روز سوم» و «خون بازی» داشت و به سیمرغ رسید.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: انتخاب هایش در سال های اول چنگی به دل نزدند، فیلم هایی مثل «می زاک»، «حیران» و «کتونی سفید» دیده نشدند و «توفیق اجباری» و «دایره زنگی» به رغم داشتن مخاطب بالا در کارنامه کوثری شاخص نیستند. بعد از آن چند فیلم خوب بازی کرد که نقش ها هم برایش چالش برانگیز بودند مثل «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است» و «قصه پریا». در دهه 90 غالب انتخاب های کوثری قابل دفاع است ولی دومین همکاری او و هاتف علیمردانی یعنی «هفت ماهگی» به بار نمی نشیند. کوثری برای فیلم قبلی علیمردانی «کوچه بی نام» سیمرغ گرفته بود.

 

جایگاه کنونی: باران کوثری استار نشد؛ کارنامه اش قابل دفاع است و حتما جزو گزینه های اصلی کارگردان هاست ولی نامش به رونق گیشه کمکی نمی کند.

 

 

بهرام رادان؛ بیست و چهار سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: شمعی در باد/ بهترین بازیگر نقش اول

 

موقعیت پیش از سیمرغ: بهرام رادان با «شور عشق» به سینما معرفی شد؛ یک فیلم گیشه پسند که جزو وسیله ای برای شروع در سینما توجیه محکمی برای انتخاب ندارد. «آواز قوم جهشی اساسی برای این بازیگر به حساب می آید اما در عین حال فیلم های نه چندن خوبی مثل «ساقی» و «عطش» را بازی می کند. فیلم خاص «گاوخونی» را هم پیش از سیمرغ در کارنامه دارد. رادان زود تبدیل به ستاره شد و اتفاقا زود هم سیمرغ گرفت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: او سعی می کند انتخاب های درستی داشته باشد و وزن کارنامه اش را به لحاظ کیفی بالا ببرد و با کارگردان های مطرحی چون مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد و ابوالحسن داودی همکاری می کند. سهم فیلم های بد مثل «ازدواج صورتی» و «چهارانگشتی» کم است و خیلی زود رادان را به سیمرغ دوم (سنتوری) می رساند. مسیر سینمایی رادان بعد از دومین سیمرغ دچار سکته می شود و البته کم شانسی هم می آورد. از انتخاب هایی مثل «یکی از ما دو نفر»، «نقش نگار» و... نمی توان دفاع کرد اما «راه آبی ابریشم» و «تردید» انتخاب های خوبی هستند که به رغم پیش بینی تبدیل به فیلم خوبی نشدند.

 

جایگاه کنونی: رادان همچنان آداب ستاره بودن را رعایت می کند.

 

 

مریلا زارعی؛ بیست و نه سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: سربازهای جمعه/ بهترین بازیگر نقش مکمل

 

موقعیت پیش از سیمرغ: شهرت مریلا زارعی برای عامه مردم به سریال «دبیرستان خضرا» بر می گردد. او یش از این سریال ند فیلم و سریال بازی کرده بود اما این «دو زن» تهمینه میلانی بود که نامش را در سینما تثبیت کرد و حتی برای آن تندیس گرفت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: مریلا زارعی بعد از گرفتن سیمرغ «سربازهای جمعه» سعی کرد با دقت بیشتری به پیشنهادها پاسخ مثبت دهد. برای همین در کارنامه اش فیلم بد کم پیدا می شود مثل «رژیم طلایی»، «یک اشتباه کوچولو»، «نیش زنبور» و «خروس جنگی». برخی فیلم ها متوسط اند مثل «زاگرس» و «درگیری» برخی شاخص «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «شیار 143»، «چ»، «بادیگارد» و...

 

جایگاه کنونی: مریلا زارعی ستاره نشد اما کارنامه ای قابل دفاع دارد و اصلا اگر نقش جای کار داشته باشد می تواند توانایی اش را به رخ بکشد. او سال ها مورد توجه کارگردان های مهم مثل ابراهیم حاتمی کیا و اصغر فرهادی بوده. زارعی بعد از «سربازهای جمعه» به دو سیمرغ اصلی به خاطر بازی در «شیار 143» و «زیر سقف دودی» رسید و برای «کیفر» دیپلم افتخار گرفت.

 

 

ترانه علیدوستی؛ هفده سالگی

 

برای چه فیلمی سیمرغ گرفت: من ترانه پانزده سال دارم/ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن

 

موقعیت پیش از سیمرغ: ترانه تا پیش از بازی در من ترانه پانزده سال دارم عملا کار بازیگری انجام نداده بود. اولین بار در همین نقش ظاهر شد و به خاطر همین نقش سیمرغ گرفت. درواقع به محض ورود به سینما در نقطه اوج قرار گرفت.

 

اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,مسیر داغ سیمرغی ها

 

مسیر بعد از سیمرغ: بعد از سیمرغ اول، برخلاف تمام دختران جوان آن سال ها، وارد هر کاری نشد. دوسال بعد در فیلم «شهر زیبا» مقابل دوربین اصغر فرهادی رفت و نامزد دریافت سیمرغ شد. بعد از آن در «چهارشنبه سوری» مجددا با فرهادی همکاری کرد و بازی اش مورد تقدیر قرار گرفت. بعد از آن در فیلم «تردید»، «پذیرایی ساده» و «آسمان زرد کم عمق» بار دیگر نامزد دریافت سیمر شد. البته در این بین بارها فیلم های متوسط و کم ارزشی بازی کرد اما مجددا به مسیر برگشت و دوباره به موفقیت رسید.

 

جایگاه کنونی: اوج قدرت علیدوستی از زمان «شهرزاد» اتفاق افتاد. او به عنوان ستاره اصلی سریال آنقدر به چشم آمد که اسمش را در صدر فهرست بازیگران زن ایرانی قرار داد. همزمان با این سریال، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی و حضورش در جشنواره کن، توجه ها را به سمت او خیلی بیشتر کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------