آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

پنجاه‌سال تنوع‌طلبی!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, پنجاه‌سال تنوع‌طلبی!


دنی ویلنو، نویسنده و کارگردان کانادایی در‌ سال ١٩٦٧ به دنیا آمد و درحال حاضر ٥٠‌ سال دارد. ویلنو که در کِبِک کانادا به دنیا آمده، یکی از تنوع‌طلب‌ترین کارگردان‌هایی است که تاریخ سینما به خود دیده. او در کارنامه هنری‌اش تجربه کار در ژانرهای مختلف بسیاری را دارد.

 

فیلم‌های اولیه او در ژانر درام- معمایی بود، اما او در ادامه مسیر کاری‌اش فیلم‌هایی در ژانر اکشن- جنایی، علمی- تخیلی و سورئال نیز ساخته است! قسمت دوم بلید رانر تلاش دیگری است از ویلنو در ادامه این مسیر عجیب‌و‌غریب و شگفت‌انگیز.


درباره فیلم‌های ویلنو گفته‌اند که با وجود این‌که آثار این فیلمساز در ظاهر با هم تفاوت‌های فراوانی دارد، اما در عین‌حال با اندکی تدقیق می‌توان عناصر مشترک زیادی هم در فیلم‌های او یافت. فیلم‌های ویلنو همواره تعلیق عجیبی در خود دارند و اکثرا هم با یک پایان‌بندی غافلگیر‌کننده به اتمام می‌رسند. کارشناسان و منتقدان سینما او را یکی از بهترین سازنده‌های فیلم‌های مستقل می‌دانند.


ویلنو کارنامه بسیار پرباری دارد. نخستین‌بار نام او با فیلم آتش‌ها که در زبان انگلیسی با اسم ویران‌شده اکران شد بر سر زبان‌ها افتاد. آتش‌ها نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. اما ویلنو شهرتش را بی‌شک مدیون فیلم بی‌نظیر زندانیان است.


زندانیان ویلنو را به جهان معرفی کرد. فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و هم اکنون از نظر اعضای سایت ‌ای‌ام‌دی‌بی یکی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست. ویلنو سپس فیلم غیرمتعارف دشمن را ساخت. فیلمی سورئال که جایی در محدوده سینمای ترنس مالیک و دیوید لینچ قرار می‌گیرد. ویلنو سپس به سراغ اکشن- جنایی سیکاریو رفت که با استقبال بالای منتقدان روبه‌رو و نامزد سه جایزه اسکار شد. سیکاریو اکشنی غیرمتعارف است که مثل فیلم‌های قبلی ویلنو بحث‌هایی کاملا جدی را درباره عدالت و انتقام‌طلبی و مرز باریک میان این دو مطرح می‌کند. ویلنو کار روی پروژه بعدی‌اش را بلافاصله بعد از سیکاریو آغاز کرد. ورود فیلمی در ژانر علمی- تخیلی با مایه‌های فلسفی زیاد است که با استقبال تماشاگران و منتقدان همراه بود و درنهایت موفق شد نامزد ٦ جایزه اسکار ازجمله بهترین فیلم شود. این فیلم بعد از ویران‌شده و زندانیان، سومین فیلم ویلنو است که در میان ۲۵۰ فیلم برتر سایت‌ ای‌ام‌دی‌بی ‌قرار گرفته است.

 

 

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------