قرعه‌کشی روز گذشته از نگاه سینماگران



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره فجر

 همیشه در زمان برگزاری جشنواره فجر زمان نمایش فیلم‌ها در سالن رسانه‌ها حساسیت‌برانگیز و حاشیه‌ساز بوده است؛ که به نظر می‌رسد با تعیین موعد نمایش فیلم‌ها از طریق قرعه‌کشی دیگر این قضیه نارضایتی فیلمسازان را موجب نشود.

شاید از این‌رو باشد که بعد از انجام قرعه‌کشی حتی فیلمسازانی که بدشانسی آورده بودند و زمان مناسبی برای نمایش فیلم‌شان تعیین نشده بود، نیز زبان به تمجید از این نوع انتخاب موعد نمایش باز کردند. غلامرضا موسوی در این مورد گفت: برخلاف همیشه که برای تعیین سانس‌ها گلایه و بهانه وجود داشت و خیلی‌ها فکر می‌کردند مسائلی دیگر در انتخاب زمان نمایش فیلم‌ها دخالت دارد، با این راهکار دیگر بهانه‌ای وجود نخواهد داشت و همه ناچار باید تن به قرعه‌ای که در آمده، بدهند.

احمدرضا معتمدی کارگردان فیلم سوءتفاهم با این‌که چندان از قرعه راضی به نظر نمی‌رسید، اما با روی خوش موافقت و رضایتش را از این شیوه تعیین زمان اعلام کرد و درباره فیلمش نیز گفت: این فیلم برخلاف فضایی که درباره‌اش ایجاد شده حتما به جشنواره می‌رسد. من این فیلم را سی و پنج روزه و فیلم قبلم را ٤٥ روزه ساختم. ‌سال گذشته فیلمم در جشنواره حضور نداشت و امیدوارم امسال هیأت انتخاب برای انتخاب فیلمم شرمنده نشود.

حمید زرگرنژاد که با فیلم ماهور در جشنواره فیلم فجر حاضر است درباره مراسم قرعه‌کشی اکران جشنواره فیلم فجر، به «شهروند» گفت: این مراسم به نظر من مراسم بسیار خوبی بود و همه تا آن جایی که من با دوستان صحبت کردم، متفق‌القول، با این شیوه اجرا موافق بودند. او افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد، فاصله مناسب این مراسم با اعلام فیلم‌ها، توسط هیأت انتخاب بود. در مجموع مراسم به شکل خوبی برگزار شد و حاضران هم به نظر راضی می‌رسیدند. زرگرنژاد افزود: آقای صدرعاملی هم در این مراسم پشت تریبون رفتند و در موافقت با این شیوه برگزاری صحبت کردند. به‌هرحال این نحوه برگزاری یکی از منافعش این است که دیگر کسی احساس بی‌عدالتی نمی‌کند و نمی‌گوید که مثلا زمان اکران فیلمم نامناسب است و از حواشی که معمولا در جشنواره وجود دارد، دیگر خبری نخواهد بود.

سیروس الوند برای برداشتن سومین قرعه روی سن دعوت شد. این کارگردان پیشکسوت گفت: پس از گذراندن روزهای تلخ ،شیرینی امروز مبارک. جشنواره امسال با شیرینی اتفاق امروز شروع شد. الوند البته با قرعه‌کشی روز گذشته شوخی هم داشت: از آن‌جا که همیشه گلایه‌مند وجود دارد، فکر می‌کنم جوایز را هم با قرعه بدهیم، بد نباشد!


روح‌الله حجازی نیز که در دوره‌های گذشته موعد زمانی خوبی نصیب فیلم‌هایش نشده بود، گفت: پیش از این مرگ ماهی و زندگی مشترک هر دو روز نخست ١٠صبح در جشنواره اکران شد و به من گفتند فیلم‌های پربیننده را این ساعت نمایش می‌دهیم. امیدوارم این‌بار اتفاق خوبی برای فیلم من بیفتد.

خسرو معصومی کارگردان فیلم کار کثیف هم درباره برگزاری مراسم قرعه‌کشی با خوب توصیف کردن چنین رخدادی گفت: این مراسم خوب است به این دلیل که قبل از این در دوره‌های قبلی، ممکن بود برخی از کارگردان‌ها با دبیر جشنواره، رفاقت می‌داشتند و از این رابطه استفاده می‌کردند و مکان مناسبی برای خود در جدول اکران به دست می‌آوردند اما این مراسم دیگر دلخوری‌هایی که درباره ساعات نامناسب اکران به وجود می‌آورد را از میان می‌برد. چون اهالی سینما و عوامل فیلم با دست خودشان قرعه را خارج می‌کنند و دیگر جای حرف و حدیثی باقی نمی‌ماند.

کامبوزیا پرتویی کارگردان فیلم کامیون هم از این مراسم راضی بود. او به «شهروند» گفت: به نظر من این مراسم آغاز خوبی برای جشنواره فیلم فجر بود. این نکته را آقای صدرعاملی هم بیان کرد. خوبی این مراسم این بود که نوعی هیجان و تازگی در آن وجود داشت و برنامه‌ای زنده و پویا بود. پرتویی افزود: تفاوت این دوره با دوره قبل این است که در دوره‌های قبل باید به برنامه‌ای که تدوین شده بود، اعتماد می‌کردیم. همین تدوین برنامه توسط یک نفر به نام دبیر جشنواره، باعث می‌شد حواشی‌ای به وجود بیاید و اگر یادتان باشد در دوره‌های گذشته نارضایتی‌ها و اعتراضاتی وجود داشت اما دیگر این اعتراضات پایان خواهد یافت و خوشبختانه در قرعه‌ها پراکندگی خوبی هم به وجود آمد.

 

 

 روزنامه شهروند


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------