اعمال تغییرات تا دقیقه ٩٠



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره فجر

 کمتر از سه روز به برپایی «سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر» باقی مانده که دبیر جشنواره همچنان درباره نحوه تغییرات در برگزاری جشنواره در دومین نشست خبری خود توضیحات مبسوطی ارائه کرد. روز گذشته ابراهیم داروغه‌زاده عنوان کرد: «جشنواره فیلم فجر دو بخش محوری دارد؛ بخش مسابقه اصلی و بخش جشن سینمای ایران. سعی شده هر دو بخش به خوبی برگزار شوند. امسال در بخش رقابتی سعی کردیم تغییراتمان حداقلی باشد و ساختار اصلی مقررات سال گذشته را حفظ کنیم و تنها تغییر کوچکی ایجاد کردیم و یکی از آنها کم‌کردن تعداد آثار بود».


داروغه‌زاده اضافه کرد: «یک تغییر دیگر امسال در بخش فیلم کوتاه داستانی بود که با مشورت متولیان، فیلم کوتاه سیمرغ به جشنواره اضافه شد و هیئت داوران یک فیلم کوتاه را به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه انتخاب می‌کنند. در بخش مستند سینمایی هم باید یک تفاوتی با جشنواره سینما- حقیقت قائل می‌شدیم. ازهمین‌رو با مشورت دوستان به این جمع‌بندی رسیدیم که دو فیلم سینمایی مستند در بخش مسابقه باشد و مورد داوری قرار بگیرد».


این مدیر سینمایی نیز افزود: «امسال برای اولین‌بار یک انیمیشن در همه بخش‌های مسابقه داریم؛ حتی سیمرغ فیلم اول و سیمرغ هنروتجربه خواهیم داشت». درحالی‌که پیش از این داروغه‌زاده در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به سؤال «علت حذف بخش‌های «فیلم‌اولی‌ها» و «هنر‌و‌تجربه» چیست»، گفته بود: «معیار ما برای ورود به جشنواره فیلم فجر، پروانه نمایش سینمایی است، چون جشنواره فیلم فجر جدا از سینمای ایران نیست. برای نمایش در سالن سینماهای ایران به شکل عمومی فیلم‌هایی را نمایش می‌دهیم که پروانه نمایش سینمایی داشته باشند. البته فیلم‌هایی که پروانه ساخت سینمایی ندارند هم می‌توانند شانس خودشان را در سینمای «هنروتجربه» امتحان کنند.

 

در حقیقت یک امتیاز ایجاد کرده‌اند برای کسانی که می‌خواهند با پروانه ویدئویی فیلم بسازند، ولی فیلم آنها واجد شاخصه‌های «هنروتجربه» است. وقتی کسی می‌خواهد به سینمای حرفه‌ای وارد شود، باید موازین آن را رعایت کند».  او در این نشست درباره بازگشت سیمرغ «فیلم‌اولی‌ها» سخن گفت و دربرابر سؤال خبرنگاری توضیح داد: «این سؤال را باید زمانی که آیین‌نامه اعلام شد می‌پرسیدید.

 

ما همان‌موقع که آیین‌نامه اعلام شد، گفتیم به دلیل اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلم‌سازان جوان قائل است، این سیمرغ اهدا می‌شود. فیلم‌های اول امسال حذف نشدند و سال گذشته هم برای فیلم اول بخش اختصاصی نداشتیم. امسال تعداد فیلم‌های بخش مسابقه کاهش پیدا کرد که در نتیجه تعداد فیلم‌های اول هم کاهش پیدا کرد. ضمنا سیمرغ هنروتجربه از سوی هیئت داوران اهدا می‌شود».


وی ادامه داد: «هیئت انتخاب فیلم‌ها را بازبینی کردند و امسال سه فیلم اول و چهار فیلم دوم داریم. از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه اصلی راه پیدا کردند، یک سیمرغ برای فیلم اول به طور اختصاصی در نظر گرفتیم؛ از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه یافتند، ما فرصتی ایجاد کردیم تا اگر در بخش‌های کارگردانی و بازیگری و ... سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند. طبیعتا از بین فیلم‌ها، فیلمی که کیفیت زیاد دارد سیمرغ می‌برد. ما باید قبول کنیم تعداد فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره باید منطقی باشد.

 

باید سعی کنیم تعداد آثار بخش رقابتی کمتر باشد و یک تمایز بین فیلم‌های بخش مسابقه و خارج از آن وجود داشته باشد».  دبیر جشنواره نیز اعلام کرد: «فیلم‌های حاشیه‌دار را حذف نکرده‌ایم، بلکه خواسته‌ایم فیلم‌های متفاوت در جشنواره حضور داشته باشند. در این مدت برخی از رسانه‌ها اعتراض کردند که به نفع ما بود، اما در برخی از انتقادها بی‌دقتی شده بود. تمام ۶۷ اثر ارائه‌شده به دبیرخانه بازبینی شدند و هیچ فیلمی به دلیل حاشیه‌داربودن کنار گذاشته نشد».


او درباره سرنوشت «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، ساخته محسن امیریوسفی نیز گفت: «این فیلم در سال جاری مجوز نمایش گرفت، ولی خودشان از فجر انصراف دادند. همین امسال هم خیلی‌ها سرودست می‌شکستند که در جشنواره حضور داشته باشند و وقت می‌گرفتند که خودشان را به جشنواره برسانند. کمتر از سه، چهار فیلم نخواستند در جشنواره باشند. درباره فیلم مانی حقیقی هم باید بگویم که فیلم ایشان با مجوز سازمان سینمایی ساخته شد و مجوز نمایش هم دارد. ایشان می‌خواست فیلمش در جشنواره برلین حضور پیدا کند و به دلیل قوانین جشنواره برلین، در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نکرد».


داروغه‌زاده درباره بستن قرارداد با صندوق مالی، اعتباری هنر برای تأمین بخشی از هزینه‌های جشنواره گفت: «از اول گویا قرار شده بود صندوق اعتباری هنر حامی جشنواره باشد و اسپانسر برای آن پیدا کند که امسال نتوانسته حامی جشنواره را پیدا کند و ما هم نتوانستیم این کار را بکنیم، پس بودجه جشنواره از سوی سازمان سینمایی تأمین می‌شود. تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که هزینه‌های جشنواره را کم کنیم».  دبیر جشنواره ملی فیلم فجر درخصوص اعتراض برخی از اهالی رسانه به سینمای متعلق به رسانه‌ها «سینما ملت» بیان کرد: « دو ماه است اعلام کردیم پردیس ملت برای اهالی رسانه است. ما چند گزینه برای انتخاب داشتیم که شامل ملت و چهارسو بود که در نهایت پردیس ملت به دلیل ظرفیت بیشتر انتخاب شد».


دبیر سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره نقش علیرضا رضاداد در تصمیم‌سازی‌ها در جشنواره عنوان کرد: «رضاداد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره است. دبیر جشنواره همه تصمیم‌ها را نمی‌گیرد و سازمان سینمایی، جشنواره را برگزار می‌کند و باید تصمیمات به شکلی باشد که رضایت مردم و سینماگران را جلب کند و هرکسی در این مسیر کمک کند باید از او ممنون بود».


داروغه‌زاده درباره برگزاری مراسم افتتاحیه گفت: «واقعیت این است که اشتباه کردم و گفتم افتتاحیه نداریم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم. همه جشنواره‌های دنیا مراسم افتتاحیه ندارند و معمولا با یک فیلم میهمان، جشنواره را آغاز می‌کنند و با توجه به هزینه‌ها گفتیم مراسم افتتاحیه نداریم. آن روز که گفتیم افتتاحیه نداریم، به برگزاری بزرگداشت‌ها توجه نکرده بودیم. ضمن اینکه قول می‌دهیم بعد از پایان جشنواره، گزارشی از مسائل مالی جشنواره بدهیم».

 

 روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------