آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

«چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مصطفی کیایی

 «چهارراه استانبول» اثر دیگری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی است که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده و همچون آثار پیشین این کارگردان رضایت مخاطبان را به همراه داشته است. این فیلم گرچه با بیانی متفاوت از دیگر فیلم‌های کیایی جلوی دوربین رفته است اما نام «چهارراه استانبول» در بین برگزیدگان آرای مردمی جشنواره امسال قرار دارد. فیلمنامه براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو شکل گرفته اما طرح داستانکی در حاشیه موضوع اصلی، بازسازی‌های عینی صحنه وقایع و بازی‌های بازیگران از جمله عوامل جاذبه فیلم برای مخاطب است.

گرچه از اکران فیلم درروز یکشنبه تاکنون برخی نسبت به پیوستگی داستان اولیه و نسبتش به موضوع پلاسکو انتقاد دارند اما بازخورد اکثریت مخاطبان نشانی از تبدیل این اثر به یکی از انتخاب‌های اصلی مخاطبان سینما دارد. تکرار حضور زوج موفق بهرام رادان و محسن کیایی و همکاری دوباره سحر دولتشاهی با کیایی در ایفای نقشی متفاوت از این بازیگر برای چند سکانس کوتاه در جلب توجه مخاطب بی‌تاثیر نبوده است.

 

اکثریت منتقدان آثار کیایی نسبت به پرداخت‌های سطحی معترض هستند اما این کارگردان با توانایی در قصه‌گویی سهم زیادی در جذب مخاطبان سینما دارد. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی‌سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی از جمله بازیگران فیلم «چهارراه استانبول» هستند. به بهانه اکران این فیلم در جشنواره فجر با مصطفی کیایی گفت‌و‌گویی کردیم.

ایده داستانکی که در محوریت اتفاق پلاسکو مطرح می‌شود، پیش از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به نظرتان رسید و بعدها به موضوع پلاسکو متصل شد؟
خیر. اتفاق دردناک آتش‌سوزی پلاسکو بهانه اصلی ما بوده و درکنار آن داستانک مطرح می‌شود. این اتفاق آن‌قدر عجیب و تاثیرگذار بوده که به تنهایی مهم‌ترین دغدغه من برای ساخت فیلم شد.

تحقیقات درباره آتش‌نشان‌ها و نحوه بازی مهدی پاکدل تا چه حد مستند بوده است؟
آتش‌نشان‌های حاضر در پلاسکو را برای بازسازی صحنه و ایفای نقش مهدی پاکدل در نقش آتش‌نشان سر صحنه دعوت کردیم. این دوستان لحظه به لحظه در کنار ما حضور داشتند و همه صحنه‌ها بر‌اساس مستندات تهیه شده است.

ایجاد فضای مشابه به پلاسکو و جلوه‌های ویژه به چه نحوی ایجاد شد؟
زمانی که نویسنده و کارگردان درصدد تصویر فضای تخیلی است، شرایط آسان‌تری دارد و به هر نحوی امکان معرفی لوکیشن را دارد. درباره لوکیشن پلاسکو شرایط متفاوت است زیرا تصویر ذهنی مردم از این فضا مشخص است و راهی برای ایجاد تغییر فضا در دست کارگردان نیست. برخی از مردم تعداد و جایگاه ماشین‌های اطراف پلاسکو را در یاد داشتند و به‌همین‌خاطر ما حتی به قرارگرفتن ماشین‌های اطراف ساختمان نیز دقت کردیم. همه ما در تلاش برای رفع عناصر غیرواقعی صحنه برآمدیم و طراحان صحنه به‌طور خاص در‌این‌راستا گام برداشتند و خوشبختانه هیچ نقطه ضعفی در این خصوص نداریم.

فضای فیلم «چهارراه استانبول» در مقایسه با فیلم‌های قبلی شما فضای نسبتا جدی و همراه با کدگشایی‌هایی دارد.
همه فیلم‌های من از جهت فضا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما لحن آثار یکسان است و در این فیلم لحن را تا حدی عوض کردم. اکنون با وجود تغییر لحن همچنان در ایجاد رضایت مخاطب موفق بوده‌ام و از این بابت از همه عوامل این فیلم تشکر می‌کنم.

انتخاب بهرام رادان و محسن کیایی به‌عنوان زوج بازیگر در فیلم «بارکد» نتیجه خوبی به همراه داشته است، آیا تکرار این انتخاب همچون، گذشته نتیجه مورد نظر را داشته است؟
من وقتی به استقبال مخاطبان در سالن‌های مختلف دقت می‌کنم، متوجه می‌شوم که همچنان این انتخاب در کنار کلیت اثر نتیجه‌بخش بوده است.

انتخاب سحر دولتشاهی برای بازی در نقش خانمی با گویش رشتی بر چه اساسی انجام شد؟ او تاکنون در چنین نقشی ایفای نقش نکرده بود.
من به شدت نسبت به قابلیت‌های سحر دولتشاهی در ایفای نقش‌های مختلف باور دارم و زمانی که در تمرین‌ها شروع به بازی در این نقش با لهجه رشتی کرد و همچنین در صحبت به زبان گیلکی نیز بدون مشکل جلوی دوربین ظاهر شد و به‌طور کلی ایفای نقش او به نظر ما خیلی جذاب آمد.

امسال آرای مردمی به شیوه اینترنتی داده می‌شود و دیروز این آرا اعلام شد. فیلم «چهارراه استانبول» نیز در بین برگزیدگان است. شما با این شیوه رای‌دهی موافق هستید؟
به هر حال مهم‌ترین اتفاق مشارکت مردم است اما مشارکت با شیوه اینترنتی به سهولت قبل نیست. به نظرم مخاطب امروز حوصله رای‌دهی برای چنین مشارکتی را ندارد. راحت بگویم که این شیوه را درست نمی‌بینم و امیدوارم تغییر حاصل شود.

کاهش تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من با سایر بخش‌هایی که نتیجه‌اش چندان به فیلم من مرتبط نیست، کاری ندارم اما کاهش تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت بهترین تصمیم‌گیری بخش مدیریتی جشنواره امسال محسوب می‌شود زیرا داوران و مخاطبان با نگاه منسجم‌تری به اثر می‌پردازند.

 

 

روزنامه وقایع

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------