ساخت فیلمی براساس زندگی «آلفرد نوبل»



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیلمی براساس زندگی «آلفرد نوبل»

زندگی «آلفرد نوبل» ـ بنیان‌گذار جوایز نوبل ـ تبدیل به فیلمی سینمایی می‌شود.

 به گزارش ایسنا،  «هالیوود ریپورتر» نوشت: «نیل موریتس» قصد دارد فیلمی را براساس زندگی «آلفرد نوبل» تهیه کند.

«آلفرد نوبل» شیمیدانی سوئدی و مخترع دینامیت بود که برای به یادگار گذاشتن میراثی صلح‌آمیز از خود، جایزه صلح نوبل و دیگر جوایز این مجموعه را بنیان گذاشت.

این فیلم براساس فیلمنامه‌ای از «پل وارتز» ساخته می‌شود و به تلاش «نوبل» برای راه‌اندازی جایزه صلح «نوبل» به همراه دستیارش تا زمان مرگ او می‌پردازد.

«اوری مرمر» که در فیلم‌های «مسافران» (با بازی «جنیفر لارنس») و تریلر اکشن «هزارتو» با «موریتس» همکاری داشت، او را در تهیه این پروژه نیز همراهی می‌کند.

زندگی «آلفرد نوبل» شیمیدان و مهندس سوئدی پیش از این هم سوژه آثار سینمایی و تلویزیونی شده؛ «داستان آلفرد نوبل» (۱۹۳۹)، «آلفرد» (۱۹۹۵) و «آلفرد نوبل، آقای دینامیت» (۱۹۸۳) فیلم‌های سینمایی هستند که درباره این شخصیت علمی ساخته شده و «دینامیت، داستان آلفرد نوبل» تله‌فیلمی است که در سال ۱۹۵۴ به روی آنتن رفت.

«آلفرد برنارد نوبل»، شیمیدان،‌ مهندس‌، مخترع‌ و کارخانه‌دار سوئدی بود که سرمایه‌ای را که از راه ساخت تسلیحات کسب کرده بود صرف بنیان‌گذاری مهم‌ترین جایزه‌ جهانی در حوزه‌های ادبیات‌، صلح،‌ فیزیک‌، شیمی‌، پزشکی و اقتصاد کرد.

داستان راه‌اندازی جوایز نوبل از زمان درگذشت «لودویگ نوبل» ـ برادر آلفرد ـ در سال ۱۸۸۸ آغاز شد. «آلفرد نوبل» در آن زمان برای دیدن کن به فرانسه رفته بود که آگهی ترحیم برادرش را در یک روزنامه دید. این نشریه‌ فرانسوی، «لودویگ» را به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه‌ مواد منفجره متهم کرده و تیتر زده بود: «سوداگر مرگ مُرد». «آلفرد نوبل» به فکر فرورفت و حس کرد که دوست ندارد پس از مرگش روزنامه‌ها بنویسند: «دکتر آلفرد نوبل که با یافتن راه‌هایی برای کشتن سریع‌تر انسان‌های بیش‌تر ثروتمند شد، روز گذشته بدرود حیات گفت.»

بنابراین او در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در باشگاهی سوئدی - نروژی آخرین وصیت‌نامه‌اش را امضا کرد و قسمت اعظم دارایی‌اش را برای بنیان‌گذاری جایزه‌ نوبل اختصاص داد. او با تخصیص ۹۴ درصد میراثش مبلغ ۳۱ میلیون و ۲۲۵ هزار کرونی را صرف راه‌اندازی پنج جایزه‌ نوبل پزشکی‌، شیمی‌، ادبیات‌، فیزیک و صلح کرد.

این جایزه قرار شد هر ساله با در نظر گرفتن ملاک‌های «آلفرد نوبل» که در وصیت‌نامه‌اش قید شده به برترین شخصیت‌های جهان بدون درنظر گرفتن ملیت آن‌ها اعطا شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------