18 نکته از متن و حاشیه اسکار 2018



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,18 نکته از متن و حاشیه اسکار 2018

بامداد دوشنبه نودمین دوره اسکار با اجرای جیمی کیمل برگزار و پرونده بهترین فیلم های سینمای جهان در سال 2017 با اهدای مجسمه های طلایی بسته شد. فیلم «شکل آب» دل تورو مطابق انتظار، با چهار اسکار، موفق ترین اثر این دوره لقب گرفت؛ در حالی که از «پست» اسپیلبرگ و «لیدی برد» گرتا گرویک که موفق به کسب هیچ جایزه ای نشدند، می توانیم به عنوان بازندگان مهم این دوره یاد کنیم. تعداد فیلم های تک جایزه ای هم بیشتر از سال های گذشته بود. با مهم ترین نکات از متن و حاشیه اسکار 2018 با ما همراه باشید.

1- رکورددار دریافت جایزه اسکار امسال «شکل آب» گیرمو دل تورو با چهار جایزه بود که جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد. «دانکرک» کریستوفر نولان با سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین ترکیب صدا و بهترین تدوین در مکان دوم قرار گرفت. سه فیلم «تاریک ترین ساعت» با بهترین گریم و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای گری اولدمن، «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» با دو جایزه بازیگری نقش اصلی زن برای فرنسیس مک دورمند و نقش مکمل مرد برای سم راکول و «بلید رانر 2049» با دو جایزه بهترین جلوه های ویژه و بهترین فیلم برداری، نیز فیلم های دو جایزه ای بودند.


2- به نظر می رسد دیگر دوران فیلم هایی با تعداد اسکار دورقمی به پایان رسیده و رقابت بر سر تندیس ها فشرده تر از قبل شده است. بدین ترتیب فیلم های تک جایزه ای بیشتری در فهرست نهایی برندگان مراسم امسال وجود داشتند و فیلم های بیشتری از این مراسم دست پر خارج شدند.


3- فیلم تحسین شده «لیدی برد» ساخته گرتا گرویک که پیش بینی می شد با توجه به فضای زنانه اش و حواشی اخیر مرتبط با رسوایی های جنسی هالیوود و حقوق زنان، مورد توجه اعضای آکادمی واقع شود، بازنده بزرگ این دوره لقب گرفت. این فیلم که در پنج رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه غیراقتباسی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن برای سیرشا رونان و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای لوری متکالف نامزد شده بود، در نهایت هیچ اسکاری به دست نیاورد. «پست» فیلم پرسروصدا و سیاسی استیون اسپیلبرگ که در دو بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای مریل استریپ و بهترین فیلم نامزد شده بود نیز دیگر بازنده این دوره به شمار می رود که دستش به مجسمه طلایی نرسید.


4- جوایز بازیگری باز هم، مطابق قانون نانوشته اسکار، به بازیگران میان سال اهدا شد. در فهرست نهایی بهترین بازیگران نقش اصلی، فرانسیس مک دورمند برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» جایزه نقش اول زن و گری اولدمن برای «تاریک ترین ساعت» جایزه بهترین نقش اصلی مرد را از آن خود کرد؛ دو بازیگری که هردو در آستانه هفتمین دهه از زندگی شان قرار دارند. در بخش بازیگری مکمل هم سم راکول برای «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» و آلیسون جنی برای «من، تونیا» جوایز مرد و زن مکمل را بردند که این دو بازیگر هم به ترتیب 49 و 58 ساله هستند. این درحالی است که در زمان برگزاری فرش قرمز مراسم، پرتکرارترین نام توئیت شده در فضای مجازی، نام تیموتی شلمی بازیگر 22 ساله فیلم «مرا به نام خودت صدا بزن» بود.


5- جیمی کیمل امسال هم مراسم را با طراحی جذاب و اجرای بامزه اش برگزار کرد. او که سال گذشته با آن گاف تاریخی، پاکت حاوی نام بهترین فیلم را جابه جا کرده و افتضاح به بار آورده بود، امسال به خودش طعنه زد و گفت: «امسال اگر اسمتان را به عنوان برنده شنیدید، فوراً از جایتان بلند نشوید؛ کمی به ما فرصت دهید!»


6- نگاه ویژه اسکار به فیلم های نماینده قشر رنگین پوست، امسال هم نمایان بود و شاید کسی که بیشتر از همه از این موضوع ناراحت شد، مارتین مک دونا، نویسنده و کارگردان فیلم «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» بود. مک دونا که در فصل جوایز حسابی موفق ظاهر شده بود، در اسکار یک بار زمان اعلام نامزدی ها و با حذف نامش از فهرست نامزدهای بهترین کارگردان، قافیه را به جردن پیل، کارگردان رنگین پوست «برو بیرون» باخته بود. مک دونا در زمان اعلام برنده بهترین فیلم نامه غیراقتباسی هم یک بار دیگر بازنده شد تا علاوه بر واگذار کردن رقابت فیلم نامه به جردن پیل، عملاً شانس دریافت جایزه بهترین فیلم را هم قبل از اعلام برنده، از دست بدهد. با این که دو بازیگر فیلم «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» اسکار گرفتند، اما می توانیم همه کاره این فیلم، یعنی مارتین مک دونا را هم یکی از بازندگان بزرگ نودمین اسکار بدانیم.


7- راجر دیکنز، فیلم بردار باسابقه بریتانیایی که فیلم برداری آثار ماندگاری مانند «یک ذهن زیبا» را در کارنامه دارد، در 69 سالگی و پس از 14 بار نامزدی اسکار، بالاخره امسال برای فیلم «بلید رانر 2049» موفق به کسب جایزه اسکار شد. به جز او، گری اولدمن هنرپیشه باسابقه انگلیسی، مهم ترین چهره ای بود که پس از سال ها درخشش در سطح اول سینمای جهان، بالاخره اولین اسکار عمرش را برد.


8- یکی دیگر از پیرمردهای امسال مراسم اسکار، کریستوفر پلامر 87 ساله، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «همه پول های جهان» اثر ریدلی اسکات بود که مسن ترین نامزد بازیگری تاریخ اسکار هم به شمار می رفت. این بازیگر کهنه کار با شوخی بامزه کیمل مواجه شد که گفت: «داگلاس فیربنکس پدر که اجرای اولین اسکار را بر عهده داشت، مراسم را با این شوخی شروع کرد: کریستوفر پلامر جوان ترین نامزد امشب است!» . نکته جالب درباره پلامر این است که اگر آن حواشی مربوط به رسوایی های جنسی رخ نداده بود، احتمالا به جای او، کوین اسپیسی را در مراسم اسکار می دیدیم.


9- مهم ترین پیرمرد اسکار نودم، جیمز آیوری نویسنده «مرا به نام خودت صدا بزن» بود که توانست در 89 سالگی، با کسب اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی، نام خودش را به عنوان مسن ترین برنده اسکار در تاریخ ثبت کند.


10- اسکار امسال، یکی از قابل پیش بینی ترین مراسم های سال های اخیر بود که به جز یکی دو مورد، تقریباً تمام پیش بینی های منتقدان درست از آب درآمد. اهدای اسکار فیلم نامه غیراقتباسی به «برو بیرون» تنها غافلگیری مراسم بود که هیجان اهدای اسکار بهترین فیلم را هم افزایش داد.


11- پویانمایی کوتاه «بسکتبال عزیز» موفق به کسب اسکار این بخش شد؛ اثری که کوبی برایانت، ستاره بزرگ بسکتبال آمریکا، یکی از تهیه کنندگانش بود و حضور این ورزشکار روی صحنه مراسم، مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی هم قرار گرفت.


12- هنرمندان کشور مکزیک که مردم جهان در سال های قبل این کشور را با مافیای قاچاق مواد مخدر می شناختند، در سال های اخیر کاری کرده اند که تصویری متفاوت از کشورشان به جهانیان عرضه شود و به ویژه موسیقی این کشور مورد توجه قرار گیرد. پویانمایی جذاب و موزیکال «کوکو» که اسکار بهترین پویانمایی را گرفت، موفق شد اسکار بهترین ترانه فیلم را هم دریافت کند. همچنین گیرمو دل تورو با کسب اسکار بهترین کارگردانی، تبدیل به چهارمین کارگردان مکزیکی شد که در پنج سال اخیر اسکار این رشته را به خانه می برد. در چهار سال گذشته دوبار الخاندرو ایناریتو و یک بار آلفونسو کوارون این جایزه را برده بودند که هر دو متولد مکزیک هستند. حالا این سه فیلم ساز مکزیکی که به «سه رفیق» شناخته می شوند، هر سه برنده اسکار بهترین کارگردانی شده اند.


13- کیمل سال گذشته با آوردن عده ای از گردشگران هالیوود به داخل سالن اسکار، در حالی که کاملاً از ماجرا بی خبر بودند، شوخی جذابی را طراحی کرد که مورد توجه هم قرار گرفت. او امسال هم شوخی مشابهی را در سبک شوی دوربین مخفی به اجرا گذاشت که طی آن، یک گروه از ستارگان حاضر در مراسم را به سینمای روبه روی محل برگزاری اسکار برد تا مردمی را که در حال دیدن یک فیلم معمولی بودند غافلگیر کند.


14- فرانسیس مک دورمند که اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برای فیلم «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» از آن خود کرده بود، با ایراد یک سخنرانی پرشور، از تمامی نامزدهای زن حاضر در سالن خواست بایستند و بدین ترتیب با یادآوری جایگاه زنان در جامعه، از حقوق آن ها حمایت کرد. مریل استریپ یکی از نخستین زنانی بود که با خواسته مک دورمند موافقت کرد و از صندلی اش بلند شد.


15- با وجودی که «نفس» اثر نرگس آبیار به جمع نامزدهای نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه نیافت، باز ایرانی ها دست خالی از این مراسم بازنگشتند. علی فراهانی فیلم بردار و امیر صادقی کنجانی آهنگ ساز فیلم کوتاه «کودک خاموش» بودند که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شدند.


16- با این که در هنگام اعلام نامزدهای بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، حذف نام «محوشدگی» اثر فاتح آکین، نماینده آلمان و برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب، اهالی سینما را شوکه کرده بود، برنده نهایی، قابل پیش بینی بود. «یک زن شگفت انگیز» نماینده شیلی اسکار را به خانه برد تا برای اولین بار، نماینده شیلی در اسکار، برنده این جایزه شده باشد.


17- وارن بیتی و فی داناوی، دو هنرمند باسابقه که سال گذشته نام بهترین فیلم را اشتباه خواندند و موجب یک آبروریزی بزرگ در تاریخ اسکار شدند، امسال دقیقاً برای اعلام برنده همان بخش، یعنی بهترین فیلم، روی صحنه آمدند تا نام فیلم «شکل آب» را بخوانند و به این ترتیب اشتباه سال گذشته را جبران کنند. هرچند مسئولان آکادمی اسکار به طور رسمی به سازندگان «مهتاب» بهترین فیلم سال گذشته پیشنهاد کرده بودند که برای جبران اشتباه سال قبل، در مراسم امسال، نام آن ها خوانده شود و عوامل جایزه شان را این بار به درستی دریافت کنند که سازندگان «مهتاب» این پیشنهاد را رد کردند.


18- با پایان یافتن مراسم، مهمانان برای صرف شام گران قیمت و مشهور اسکار، به سالن «گاورنرز» رفتند. گفته می شود پنج کیلو خاویار، 1300 صدف، 6500 قطعه نان شبیه اسکار و 10 پوند پودر طلای خوراکی به عنوان بخشی از مواد اولیه شام اسکار امسال، به کار رفته بود!

 فهرست کامل برندگان
بهترین فیلم بلند: شکل آب
بهترین کارگردانی: گیرمو دل تورو برای «شکل آب»
بهترین بازیگر نقش اول مرد: گری اولدمن برای «تاریک ترین ساعت»
بهترین بازیگر نقش اول زن: فرانسس مک دورمند برای «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: سم راکول برای «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: آلیسون جنی برای «من، تونیا»
بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان: یک زن شگفت انگیز (شیلی)
بهترین فیلم نامه اقتباسی: مرا به نام خودت صدا بزن
بهترین فیلم نامه غیراقتباسی: برو بیرون
بهترین مستند بلند: ایکاروس
بهترین پویانمایی بلند: کوکو
بهترین تدوین: دانکرک
بهترین موسیقی متن: شکل آب
بهترین ترانه فیلم: ترانه «مرا به خاطر بسپار» از فیلم «کوکو»
بهترین فیلم برداری: بلیدرانر 2049
بهترین طراحی لباس: رشته خیال
بهترین مستند کوتاه: بهشت در خیابان 405 ترافیک است
بهترین چهره پردازی: تاریک ترین ساعت
بهترین طراحی تولید: شکل آب
بهترین تدوین صدا: دانکرک
بهترین ترکیب صدا: دانکرک
بهترین جلوه های ویژه بصری: بلیدرانر 2049
بهترین فیلم کوتاه: کودک خاموش
بهترین پویانمایی کوتاه: بسکتبال عزیز

 

 

روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------