آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

درخواست اخراج آمریکایی‌ها از جایزه «بوکر»



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جورج ساندرز

گروهی از نویسندگان مطرح بریتانیایی خواستار منع حضور نویسندگان آمریکایی در جایزه ادبی «بوکر» شدند.

به گزارش ایسنا،  جایزه «من‌بوکر» به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا برای ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ شامل آثار نویسندگان آمریکایی نیز واجد شرایط رقابت شدند و در دو سال گذشته «پل بیتی»  (۲۰۱۶) و «جورج ساندرز» (۲۰۱۷) دو نویسنده آمریکایی موفق به کسب این جایره شدند.

حالا نارضایتی نویسندگان بریتانیایی از این موضوع به اوج خود رسیده تا جایی که گروهی از این نویسندگان که شامل چهره‌های نامداری چون «مارگارت اتوود»، «یان‌ مک‌کلین» و «زادی اسمیت» می‌شوند از بنیاد جایزه ادبی بوکر درخواست کرده‌اند تا قانون وضع‌شده در سال ۲۰۱۴ را لغو کنند؛ قانونی که بر اساس آن همه رمان‌های نوشته‌شده به زبان انگلیسی که در بریتانیا نیز منتشر شده واجد شرایط رقابت در این جایزه ادبی شناخته می‌شود.

این گروه از نویسندگان با انتقاد از سیاست برگزارکنندگان جایزه بوکر اعلام کرده‌اند وضع این قانون موجب شده که این جایزه ادبی تمایز و انحصار خود را که پیش‌تر تنها به نویسندگان بریتانیایی، ایرلندی و کشورهای مشترک المنافع متعلق بود از دست بدهد.

«تسا هادلی» نویسنده بریتانیایی و عضو آکادمی «فولیو» در این‌باره گفت: جایزه بوکر پیش از این تنها بر آثار داستانی بریتانیایی و کشورهای مشترک المنافع تمرکز می‌کرد و به نوعی هویتی متفاوت و متمایز داشت. رمان‌های نویسندگان بریتانیایی و کشورهای مشترک‌المنافع به نوعی با یکدیگر صحبت می‌کنند و قرابت دارند و با آثار داستانی آمریکایی تمایز دارند.

زمانی که «جورج ساندرز» سال گذشته موفق به کسب جایزه بوکر شد، «لولا یانگ» رئیس هیئت داوران این جایزه ادبی گفت ما به ملیت نویسندگان نگاه نمی‌کنیم و آن‌چه برای ما اهمیت دارد خود کتاب و آن چیزی است که کتاب به ما می‌گوید.

پیش‌تر نیز 30 ناشر بریتانیایی در نامه‌ای درخواست کرده‌اند نویسندگان آمریکایی از گردونه رقابت سالانه «من بوکر» خارج شوند و این جایزه به روال سابق برگزار شود.

فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبی «بوکر» در سال ۲۰۱۸ روز ۲۴ جولای (دوم مرداد) اعلام می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------