آخرین اخبار فرهنگی - هنری

محمد صادقی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

انتشار خبر عجیب تایید حکم اعدام توماج صالحی «هنرمند معترض» در رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان. بازتاب گسترده یافته است. به گزارش…

همه آنچه می خواهید از جشنواره فجر بدانید



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره فجر

کنسرت پیووانی در جشنواره جهانی فیلم فجر

سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ مصادف با ۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود. از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌هایی درباره میهمانان، شیوه برگزاری، نحوه انتخاب فیلم‌های ایرانی و ... وجود داشت. میرکریمی دبیر این جشنواره هم که روزهای قبل علاقه‌ای به پاسخگویی نداشت، خبرنگاران رسانه‌ها را دعوت کرد و دیروز چهارشنبه، در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش‌های مختلف ازجمله جام جهان‌نما، بازسازی کلاسیک‌ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره‌ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون‌های زخمی و ... آغاز شد و دبیر جشنواره در طول نشست شیوه برگزاری و شأن نزول هر بخش را توضیح داد.
رضا میرکریمی در توضیح آغازین نشست گفت: این جشنواره چهارمین دوره استقلال از جشنواره ملی را پشت سر می‌گذارد. برای این کار تحقیقات بسیاری شد که یکی کاهش هزینه بود. از ۲‌سال پیش مسئولیت این کار را با اتکای یک گروه خوب و حرفه‌ای در سینمای بین‌الملل برعهده گرفتم تا هم‌تراز سینمای ایران جشنواره‌ای داشته باشیم و همان اندازه جهانی باشد. او در بخش دیگر نشست ضمن معرفی میهمانان جشنواره از برگزاری یک کنسرت ویژه میهمانان جشنواره در تاریخ ۵ اردیبهشت در تالار وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا انجام می‌شود و دیگر این‌که اولیور استون کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی میهمان ویژه جشنواره است. میرکریمی درباره نظارت مجلس بر انتخاب فیلم‌ها گفت: این‌که در جشنواره ملی فیلم فجر دخالت شده، امری نیست که تأیید بشود. در مورد کار من نیز وزیر و حیدریان اعتماد کردند و دخالتی در کار من نبود و با استقلال فیلم‌ها را دیدیم و انتخاب کردیم.


جشنواره مرز ندارد
دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه گفت: ما مرزی برای جشنواره قایل نیستیم و دوست داریم با همه ارتباط داشته باشیم اما کشورهای منطقه هم‌مذهب و هم‌فرهنگ جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما در کنار آن به دنبال دوست‌یابی هستیم.او افزود: ما خیلی عجله‌ای برای تغییرات نداریم هر چند به فکر از بین بردن کمبودها هستیم. همچنین کمترین تغییر مدیریت را در این جشنواره داشتیم و تجربه‌های بسیاری در این زمینه کسب کردیم. ایجاد چارت سازمانی و نظم برگزاری جشنواره برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بر عکس نقدهایی که به ما می‌شد، ‌سال گذشته نماینده با حضور در جشنواره و بررسی آن بیان کرد که جشنواره جهانی فجر می‌تواند جزو جشنواره‌های الف جهان باشد به شرط این‌که برگزاری آن ادامه داشته باشد که همین مسأله سبب شده است تا در این دوره نیز نماینده حضور داشته باشد.


میرکریمی در ادامه این نشست خبرداد: امسال برای ثبت‌نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می‌خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره‌های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای فیلم‌شان ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نشان می‌دهد که متقاضی واقعا علاقه‌مند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد. امسال ۳۰۰ میهمان از ۷۸ کشور به ایران می‌آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با دارالفنون هستند یعنی میهمانان خارجی این بخش هستند زیرا همان‌طور که می‌دانید دارالفنون ۱۱۰ دانشجو از ایران و جهان دارد. همچنین امسال از همه استان‌های کشور و از حدود ۳۰ کشور میهمان داریم که ورک شاپ‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.


دلیل غیبت حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا و حضور نداشتنش در جشنواره هم گفت: ما از سرمایه‌گذار فیلم خواستیم فیلم‌شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی‌توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.


مشاور بین‌الملل سازمان سینمایی درباره حضور
 پیدا نکردن فیلم فرهادی در این جشنواره توضیح داد: برای اصغر فرهادی پیغام دادیم اما شرکت پخش‌کننده فیلم تأکید کرد که فیلم آماده نمی‌شود و قرار است در کن نمایش داده شود. ما تعامل خوبی با فرهادی داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور او بهره ببریم.


میرکریمی درباره افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی هم گفت: من افتخار می‌کنم جشنواره با فیلمی خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می‌شود.


بخشی از سوالات هم مربوط به بحث شیرین بودجه بود که میرکریمی گفت: به دلیل تورم بودجه جشنواره ۸‌میلیارد تومان است و من هر بار شرمنده مدیرانم از نظر دستمزد می‌شوم و همیشه می‌گویم این کار ملی است و باید انجام شود؛ البته ما دنبال صرفه‌جویی هستیم و دو بار نیز از طرف وزارت ارشاد برای ارایه اسناد روشن مالی تشویق شده‌ایم.


دبیر جشنواره درباره طراحی پوسترهای جشنواره نیز گفت: ما ۱۲۰‌سال سینما داریم که با تفاوت ۵‌ سال نسبت به جهان سینما وارد ایران شده است پس باید این مسأله را به جهان یادآور شویم به همین دلیل پوستر جشنواره این‌گونه طراحی شده است. این پوستر فرهنگ و تمدن ایران را نشان می‌دهد و نیازی نیست رابطه‌ای با سینما داشته باشد. در طراحی پوسترهای بخش دیگر نیز ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته‌های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای ‌سال گذشته تا جایی با استقبال روبه‌رو شد که از برخی پوسترها چند بار چاپ کردیم؛ زیرا میهمانان خارجی می‌خواستند نمونه‌ای از پوسترها را با خود به کشورهای‌شان ببرند. ما می‌خواستیم عادت‌ها و کلیشه‌های قبلی در طراحی پوستر جشنواره‌ها را بشکنیم و از المان‌های تکراری استفاده نکنیم.


پای ترکیه نیز به این نشست کشیده شد. یکی از اهالی رسانه درباره سینمای ترکیه از او پرسید. رضا میرکریمی در این‌باره توضیح داد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در ۲ دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی‌توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.


 ٥٠٠ میهمان
 ممیزی فیلم‌ها و یک ضعف اساسی
میرکریمی در ادامه این نشست درباره حضور سینماگران در جشنواره گفت: در این دوره برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی به‌ عنوان پیشکسوت کارت صادر شده است که البته نمی‌دانم حضور پیدا می‌کنند یا خیر. همچنین سازمان سینمایی به جشنواره جهانی این ماموریت را داده است تا فیلم‌های مناسب برای اکران بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته انتخاب شوند اما بی‌شک در خوشبینانه‌ترین حالت از بین این آثار به احتمال زیاد ۱۰ اثر اکران می‌شود.


او درباره ممیزی فیلم‌های خارجی و رضایت صاحبان این آثار از این اقدام نیز توضیحاتی داد: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم‌های‌شان می‌بینید و این یعنی این‌که با رضایت و نظر خودشان ممیزی‌های مد نظرمان انجام می‌گیرد. این مسأله ممیزی که آن‌قدر در ایران بر آن تأکید می‌کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مسأله را می‌دانند. نماینده فیاپف که‌ سال گذشته به ایران آمد به این مسأله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

 

 

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------