ناهید مسلمی از «بتول خانم» سریال «شهرزاد» می‌گوید



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سریال شهرزاد

 به گزارش رکنا، ناهید مسلمی قطعا همه می شناسند با بازی در نقش بتول خانوم در سریال محبوب شهرزاد. او از بازیگران خوب کشورمان است. ناهید مسلمی یکی از قدیمی های صحنه تئاتر است. او از سن کم عاشق این رشته بوده است. او در سریال شهرزاد نقش دایه امید پسر قباد را به حدی خوب بازی کرده است که دیگر همه او را با نام بتول خانوم می شناسند. او سریال های خوب دیگری هم بازی کرده است ولی در تئاتر بسیار توانمند تر و درخشان تر هستند.

خودش درباره نقش بتول خانوم می‌گوید شخصیت بتول در سریال شهرزاد اگرچه حضوری طولانی مقابل دوربین ندارد، اما با طنزی که در شخصیتش وجود دارد از تلخی بار درام این سریال کم می‌کند. ناهید مسلمی از پرورش‌یافتگان تئاتر پس از انقلاب است، او که کار حرفه‌ای‌اش را با گروه آناهیتا اسکوئی‌ها آغاز و با بهزاد فراهانی برای اولین بار به صحنه رفت، یکی از بهترین بازیگران زن در دهه‌های اخیر است.او در سال‌های اخیر بارها توانمندی خود را در عرصه هنر نمایش به اثبات رسانده است. با این هنرمند خوب و مردمی گفتگوی کوتاهی کرده ایم که در زیر می خوانید.


درباره نقش بتول خانوم و بازخوردهای این شخصیت در جامعه کمی برایمان بگویید.


خیلی خوشحالم که مردم این نقش را دوست داشتند. این نقش بین مردم ته نشین شده و قابل باور بوده است. وقتی رفتار مردم را در کوچه و خیابان با خودم می بینم خستگی این ۴ سال بازی در این سریال از تنم بیرون می رود. خیلی برایم جذاب است که مردم این گونه به من لطف و محبت دارند. مثلا پارسال به چابهار رفته بودم همه من را به اسم بتول خانوم صدا می کردند و با من عکس می گرفتند. خوب این لطف مردم خیلی برایم دوست داشتنی است.

فکر می کردید این نقش تا این حد مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد؟
نه اصلا فکر نمی کردم. همیشه طول نقش برای بازیگران مهم بوده است اما تجربه ۴ سال بازی در این سریال به من آموخت که حضور مهم است نه طولانی بودن نقش.

وقتی نقشی را مردم می پذیرند یعنی که قطعا بازیگر کار خود را خوب انجام داده و نقش هم خوب از آب درآمده است. پس وقتی مردم من را اینگونه مورد لطف و محبت قرار می دهند یعنی که نقش بتول خانوم در دل آن ها نشسته است و من کارم را خوب انجام داده ام.

شهرزاد نه تنها در داخل ایران که در خارج از کشور هم طرفداران زیادی دارد. حتی آدم های خارجی هم دیده ام که این سریال را می بینند. و من خیلی از این بابت خوشحالم.

چه شد که برای این نقش انتخاب شدید؟
آقای فتحی از خیلی سال های دور کار تئاتر انجام می دهند. یک روز وقتی من و دخترم در تئاتر "ماضی استمراری" مشغول بازی بودیم به دیدن تئاتر ما آمدند و همانجا بود که به من پیشنهاد بازی در سریال شهرزاد را مطرح کردند و من هم پذیرفتم. آقای فتحی یک هوشمندی خاصی دارد. من در ده سال اخیر متوجه شده ام که طنزی خاص در کلامم وجود دارد و آقای فتحی هم این طنز را درون من دید و کشف کرد و همین نکته ام باعث شد این نقش را به من پیشنهاد دهند. هنگام فیلمبرداری خیلی مواقع بود که نقش من یک جمله بیشتر دیالوگ نداشت اما آقای فتحی ناگهان با نویسنده مشورت می کردند و یک باره برای من یک صفحه دیالوگ می نوشتند و اضافه می کردند تا نقشم بیشتر شود. در واقع ممنونم که ایشان به من اعتماد کردند و این نقش را به من دادند.

از خاطرات خوبتان در برخورد با مردم برایمان تعریف کنید.
یک روز برای مصاحبه با یک مجله قرار بود برای عکس روی جلد با عکاس به خیابان سی تیر برویم. وقتی به آنجا رفتیم و مشغول عکاسی بودیم از کنار ما دو خانم رد می شدند که ناگهان به سرعت برق برگشتند و به سمت من آمدند و گفتند شما بتول خانوم هستید؟ گفتم بله بعد ناگهان دیدم برق خوشحالی در چشمانشان پدیدار شد و گفتند از کانادا آمده اند ایران و فکر نمی کردند من را در خیابان ببینند و بعد کلی با من عکس انداختند. خیلی خوشحال و هیجان زده شدم که مردم با من تا این با لطف و محبت رفتار می کنند.

من ۲۱ سال است که در واحد رادیو نمایش در خیابان ارگ کار می کنم.آنجا هم بازار است و مردم زیادی هر روزه به آنجا می آیند. وقتی از رادیو خارج می شوم مردم زیادی که من را می بینند به سمتم می آیند و با من عکس می گیرند و من را به نام بتول خانوم صدا می زنند.
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سریال شهرزاد


این محبوبیت و عکس انداختن ها شما را اذیت نمی کند؟
نه اصلا اذیت نمی شوم. هرکسی دوست دارد محبوب و دوست داشتنی باشد. مردم خیلی به من انرژی مثبت می دهند. دوستم دارند و این برایم خیلی خوشایند است. گاهی در مسافرت ها که با تور می روم ممکن است از تور عقب بمانم و به توضیحات تور لیدر درباره بناهای تاریخی و ... نرسم چون مردم با من عکس می اندازند اما باز هم ناراحت نمی شوم. در کل این محبوبیت برایم ارزشمند و دوست داشتنی است. اینکه مورد اعتماد مردم قرار گرفته ام برایم قابل تقدیر است. یادم می آید یکی به من می گفت یکی صدای شما به این نقش و باروپذیری آن خیلی کمک کرده است و یکی هم امانت داری شما در نگهداری کبیر.

آیا فصل سوم شهرزاد پایان این سریال خواهد بود؟
بله این فصل پایان این سریال خواهد بود و ظاهرا فصل بعدی وجود نخواهد داشت. من کاملا با این کار آقای فتحی موافق بودم که در همین برحه و مقطع از تاریخ این سریال را تمام می کند.

در حال حاضر سر کار تازه ای هستید؟
بعد از تئاتر کوکوی کبوتران حرم و شهرزاد و سریال هئیت مدیره که داشته ام دارم استراحت می کنم. البته ۵-۶ مورد کار تئار به من پیشنهاد شد که من قبول نکردم. دوست ندارم سر هر کاری بروم و هر کاری را بازی کنم. سعی می کنم نقش هایی را بازی کنم که دوست شان دارم. گزیده کار می کنم و ترجیح می دهم بعد از این همه سال نقشی را بازی کنم که تا به حال بازی نکرده ام. البته کارگردان های کار هم در انتخاب و قبول کردم خیلی برایم اهمیت دارند.

تا به حال نقشی را دوست داشته اید بازی کنید که تاکنون بازی نکرده اید؟
من در این سال ها نقش های جذابی بازی کرده ام. حتی در تئار طبقه هفتم کار آقای بهرام سروری نژاد نقش یک زن ۱۰۰ ساله را بازی کرده ام که جز بهترین نقش هایی است که تا به حال ایفا کرده ام. خیلی برایم جذاب و بی نظیر بود. این یکی از همان نقش هایی بود که دلم می خواست بازی کنم که بازی هم کردم.

همیشه دوست داشته ام در یکی از کارهای آقای بیضایی بازی کنم اما متاسفانه ایشان از ایران رفتند و چه حیف و صد افسوس که مسولان قدر این افراد را نمی دانند. چون ایشان هرگز در ایران تکرار نخواهند شد. من آرزو داشتم در کار آقای بیضایی اگر شده ۵ دقیقه بازی کنم اما متاسفانه هیچ وقت برایم پیش نیامد.
 
به نظر شما مافیا در سینما و تلویزیون وجود دارد؟ اینکه بسیاری از هنرمندان ما بیکار هستند و یک عده مدام سر کار هستند.
بله مافیا وجود دارد. من بیشتر زندگی ام را در تئاتر و رادیو گذرانده ام و هیچ وقت هم در گروه های مافیایی نبوده ام.اگر کاری هم به من پیشنهاد شده است به خاطر توانایی های خودم بوده است. اما کاملا با حرف شما موافق هستم که مافیا وجود دارد. مخصوصا در کارهای تصویری نقش گروه های مافیایی بیشتر مشخص است. حتی در رادیو هم که فضای کوچکی دارد این قضیه رخنه کرده است.

این قضیه متاسقانه به زندگی و سرنوشت آدم ها لطمه می زند. خیلی از هنرمندان خوب و با استعداد ما خانه نشین شده اند. البته اخلاق خود هنرمندان هم خیلی مهم است که بتوانند در یک گروه ماندگار شوند. من نمی گویم استعداد مهم نیست اما اخلاق هم مهم است. البته بیکاری هنرمندان به دلیل اخلاق آن ها نیست اما من می گویم که اخلاق خیلی مهم است که تهیه کننده و کارگردان ها بتوانند با آن ها همکاری کنند.

در این مورد مسولان باید رسیدگی کنند. چون این معضل به زندگی هنرمندان واقعی مان لطمه وارد کرده است. این معضل ریشه عمیقی دارد و فکر نمی کنم به این سرعت بتوان آن را حل کرد. باید از نیروهای قدیمی و استعدادهای شان استفاده کرد. من نمی گویم بازیگران جوان بی استعداد هستند و کارشان خوب نیست اما هنرمندان قدیمی هم باید بتوانند کار انجام دهند. آن ها زندگی شان را فدای هنر  کرده اند و کاری غیر این هم بلد نیستند. پس باید آن ها را حمایت کرد.

دلتنگ شهرزاد و بتول خانوم نمی شوید؟
خیلی دلتنگ می شوم. هم برای این نقش هم برای فضای شهرزاد و همکارانم. ما در این سریال خیلی فضای دوست داشتنی و صمیمی داشتیم. حیف که تمام شد. همگی ما مثل یک خانواده شده بودیم. حتی دلم برای بازیگر کوچک نقش کبیرهم تنگ می شود. البته بازیگران اصلی این سریال خیلی در ایجاد این فضای صمیمانه و دوست داشتنی نقش مهمی داشتند. از همه شان ممنونم.

فیلمی در نوبت اکران دارید؟
بله فیلم "مقیمان ناکجا" را به کارگردانی و بازیگری شهاب حسینی در نوبت اکران دارم که قرار است به زودی در سینمای هنر و تجربه اکران شود. این فیلم اقتباسی ایرانی از "مهمان سرای دودنیا" اثرامانوئل اشمیت است که کاری متفاوت است.

 

 


 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------