خروس‌باز می‌ماندم داماد نقی نمی‌شدم



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,هومن حاج عبداللهی

به گزارش جام جم، هومن حاجی‌عبداللهی از سری دوم سریال «پایتخت» با خانواده معمولی‌ها همراه شد. رحمت ابتدا یک خروس‌باز بود، اما از سری سوم به بعد این شخصیت از این شغل شریف! فاصله گرفت و نماینده قشر نوکیسه‌ای از جامعه شد که همیشه دوست دارند در چشم مردم باشند. رحمت به مرور و با تولید هر فصل از سریال پایتخت بیشتر به خانواده نقی معمولی نزدیک شد و نقش‌اش هم در قصه پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر. حاجی‌عبداللهی در سری پنجم این سریال، آرایشگاه باز کرده و گریمش هم متفاوت از فصل‌های قبلی این سریال بود، حتی مش طلایی جلوی موهایش گاهی دستمایه شوخی نقی و اطرافیانش هم می‌شد. او در این فصل از سریال بیشتر از همیشه همراه خانواده نقی بود و به همین دلیل، درگیر اتفاقات عجیب و غریبی شد که شاید در خواب هم نمی‌دید. به بهانه بازی حاجی‌عبداللهی در سریال پایتخت 5 با او به گفت‌وگو نشستیم.

رحمت جزو کاراکترهایی است که به مرور و در هر فصل از سریال پایتخت پخته‌تر شد. ابتدا خروس‌باز بود و حالا آن‌قدر در خانواده نقی جا گرفته که قرار است با فهیمه ازدواج کند. درباره روند حضور رحمت در پایتخت بگویید که ابتدا در قالب یک شخصیت فرعی وارد قصه شد، اما حالا خودش جزو کاراکترهای اصلی است و اتفاقات جدیدی را در روند قصه رقم می‌زند؟
طراح کار و شخصیت‌های این سریال محسن تنابنده است. هر اتفاقی که در این سریال برای کاراکترها رقم می‌خورد زاده فکر و خلاقیت اوست. تنابنده هر آنچه در ذهنش برای شخصیت‌های قصه طراحی می‌کند، در تعامل با خشایار الوند، نویسنده مجموعه پایتخت در میان می‌گذارد و او هم به نگارش درمی‌آورد. یعنی همه دیالوگ‌ها، اتفاقات، طراحی شخصیت‌ها، کی با کی ازدواج کند، چه مساله‌ای در قصه پیش بیاید و ... همه و همه حاصل این همکاری است.

رحمت مثل فصل‌های گذشته سریال پایتخت برایش اتفاقات عجیب و غریب می‌‌افتد. من این افتخار را دارم که با آقایان مقدم، تنابنده و دیگر دوستان سریال پایتخت همکاری کنم. مردم در پایتخت5 هر آنچه را دوست دارند، دیدند و بازخورد بالای مخاطبان نشان داد مجموعه را خیلی دوست دارند. همچنین نظرسنجی‌ها گواه بر این است این سریال تلویزیونی پربیننده‌ترین برنامه نوروز 97 تلویزیون بود. من هم نقشم را در سریال پایتخت خیلی دوست دارم و سعی می‌کنم بخوبی از عهده‌اش برآیم.

به نظرتان اگر رحمت خروس‌باز می‌ماند، موقعیت‌ها و فرصت‌های بیشتری در قصه برایش خلق نمی‌شد.
این موضوع را چه کسی می‌گوید و بر چه اساسی؟

من به عنوان مخاطب سریال پایتخت می‌گویم. به نظرم رحمت در حرفه خروس‌باز، فرصت‌های طنازی بیشتری داشت؟
موافق نیستم. اگر رحمت خروس‌بازی می‌ماند این شخصیت تک‌بعدی می‌شد. شاید در قصه جای پرداخت بیشتر هم نداشت یا نمی‌توانست خیلی در خانواده نقی راه پیدا کند. به نظرم تغییر شغل برای شخصیت رحمت لازم بود و این شخصیت را از تک‌بعدی خارج کرد. ضمن این‌که موقعیت طنازی در حرفه‌های دیگر برای رحمت بیشتر شد و همین به نمک شخصیت اضافه کرد.

پس فکر می‌کنید این تغییر شغل، رحمت را از تک‌بعدی بودن خارج کرد؟
بله، چون در غیر این صورت خیلی کشش نداشت تا در قصه بماند.

شما از نقش تنابنده صحبت کردید، اما به طور مسلم به عنوان بازیگر، خالق شخصیت رحمت در مجموعه هستید و اگر ایده‌های شما هنگام اجرا نباشد، بدون تردید نقش شکل نمی‌گیرد. با این توصیف یعنی شما هیچ نقشی برای خلق و قوام شخصیت رحمت نداشتید؟!
بله، من بازیگر مجموعه پایتخت هستم و نقش رحمت را بازی می‌کنم ولی شکل‌گیری این شخصیت و بالا و پایین‌هایش و افت و خیزهایش در قصه به عهده کسی است که قصه را طراحی کرده و من هم آن را اجرا کردم. در طول کار هم پیشنهادهای ریزی درباره کاراکتر می‌دادم. اگر پذیرفته می‌شد اجرا می‌کردم و اگر هم نه که در کار نمی‌گذاشتیم.

ولی این گونه کار کردن این معنا را نمی‌دهد که نقش بازیگر در شکل‌گیری شخصیت خیلی خنثی است؟
تعامل در کار وجود داشت، گاهی هم پیشنهادها پذیرفته می‌شد. وقتی محسن تنابنده کار را بهتر از من می‌شناسد و به بازی‌ها اشراف دارد، چرا این اتفاقات خوب نیفتد؟ همین باعث شد سریال پایتخت هم پربیننده‌ترین مجموعه نوروز امسال باشد.

شخصیت رحمت در فصل‌های قبلی زرنگ‌تر بود، اما به مرور و بویژه در فصل پنجم به قول معروف تو سری‌خور و مظلوم شده است. چطور شد به اینجا رسید؟
این که رحمت ابتدا زرنگ و زبل بوده و حالا از نگاه شما مظلوم شده، چیزی است که تیم سریال به آن رسیده و در تعامل با نویسنده به نگارش درآمده است.

رابطه بین رحمت و برادران دو‌قلویش رحمان و رحیم هم خوب از آب درآمده است. چه مقدار از اتفاقات و دیالوگ‌های رد و بدل شده میان آنها بداهه بود؟
در برخی صحنه‌ها بداهه داشتیم، اگر خوب بود، پذیرفته و گرنه حذف می‌شد. اصولا در سریال پایتخت تعامل آقایان تنابنده و مقدم به نتایج خوب منتهی می‌شود. آنها سال هاست با هم کار می‌کنند و قلق یکدیگر را می‌دانند. تکلیف ما هم مشخص است و به بهترین شکل توسط این دو دوست عزیز هدایت می‌شویم تا کارمان را جلوی دوربین درست انجام بدهیم.

سیروس مقدم تا چه میزان دست شما را برای نقش باز می‌گذاشت؟
آقای مقدم به بازیگر آرامش می‌‌دهد و احترام زیادی می‌گذارد. اخلاق بسیار خوب و حرفه‌ای در کار دارد. کار با او خیلی راحت است، چون حواسش به تک تک جزئیات است.

به نظرتان شخصیت رحمت چقدر قابلیت دارد که در سریال پایتخت باقی بماند؟
این مساله به تصمیم سه نفره آقایان مقدم و تنابنده و خانم غفوری بستگی دارد. ممکن است من در پایتخت شش باشم و شاید هم نباشم. همه چیز بستگی به تصمیم این سه دوست
دارد.

شما در مصاحبه‌های یکی دو سال اخیرتان اعلام کرده‌اید اولویت‌تان بازیگری است تا اجرا. آیا حضور پررنگ‌تان در پایتخت 5 باعث شده راه شما در عرصه بازیگری بازتر شود؟
من از اول بازیگر بودم، اما بر اساس اتفاقات در حیطه اجرا ماندم. البته در همان مقطع هم گریزی به بازیگری می‌زدم. به عنوان مثال سال 82 در فیلم «چند می‌گیری گریه کنی» بازی کردم یا در فیلم «آهوی پیشونی سفید» و چند سریال بازی کردم. من هرگز از دغدغه اصلی‌ام غافل نماندم و وقتی در بازیگری به ثبات رسیدم، ترجیح دادم آن را ادامه بدهم و کمتر اجرا داشته باشم.

پس علاقه‌مند به بازیگری بودید، اما پیشنهادهای خیلی خوبی در این سال‌ها به شما نشد؟
ولی اگر پیشنهاد خوب می‌شد و کیف می‌کردم از نقش، سریع دعوت را قبول می‌کردم و جلوی دوربین می‌رفتم.

وقتی بازیگری، یک کاراکتر را خیلی خوب بازی کند، معمولا بیشتر پیشنهادهای بعدی که به او می‌رسد شبیه همان کاراکتر است. اگر پیشنهادی شبیه نقش رحمت داشته باشید، می‌پذیرید؟
امکان ندارد قبول کنم. به هیچ وجه نقش کلیشه‌ای را نمی‌پذیرم. نقش‌هایی را هم که تا الان هم بازی کردم در چند می‌گیری گریه کنی، پیشونی سفید، آقا و خانم سنگی، پایتخت و ... با هم متفاوت بوده‌اند. در مجموع تنوع در نقش را همیشه رعایت کرده‌ام.

اگر صبوری کردید و جواب نداد و فقط نقش‌های کلیشه‌ای پیشنهاد شد، چه کار می‌کنید؟
شاید اصلا کار نکنم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------