مرز بين تبليغ و ترس



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, مرز بين تبليغ و ترس

از چند روز قبل پوستر تبليغاتي فيلم «به‌وقت شام» با تصوير بازيگر «چطوري ايراني؟» در پرديس سينمايي كوروش نصب‌شده و بنا بود در جهت جذب مخاطب و كمك به فروش اين فيلم؛ اكران ويژه‌اي با حضور بازيگر نقش داعشي فيلم صورت گيرد. نكته‌اي كه تقريبا در تمام نمايش‌هاي ويژه فيلم‌ها صورت مي‌گيرد و اصلا چيز عجيبي نيست. اما روز دوشنبه ماجراي اين اكران ويژه ابعاد ديگري پيدا كرد. تعدادي از بازيگرهاي داعشي فيلم «به‌غيراز جوزف سلامه بازيگر اصلي به‌وقت شام با ديالوگ معروف چطوري ايراني؟» در نقش و كاراكتر اصلي خود با لباس خاص نيروهاي تكفيري در ساعات شلوغ و پرتردد مجتمع تجاري كوروش ابتدا سوار بر اسب در محوطه بيروني ظاهر مي‌شوند و سپس به داخل مجموعه آمده و طي حركت نمايشي براي فيلم «به‌وقت شام» تبليغ مي‌كردند.

اما تصاوير منتشرشده درفضاي مجازي حكايت ديگري داشت؛ اين حركات در ساعات شلوغ مجتمع بيشتر از اينكه حالت تبليغاتي به خود بگيرد هم باعث ترس و اضطراب مردم عادي و مخاطبان سينمايي شده بود و هم نشان‌دهنده اين نكته بود كه چه ساده مرز تبليغ و ترس مردم مخدوش مي‌شود.

در همين زمينه به سراغ علي سرتيپي، مدير پرديس سينمايي كوروش و رييس كانون پخش‌كنندگان رفتيم و از او در مورد نحوه تبليغ فيلم «به‌وقت شام»در اين مجتمع پرسيديم كه او گفت: «اساسا هرگونه تبليغي كه در جهت معرفي يك فيلم و دعوت مردم به سالن‌هاي سينمايي براي تماشاي فيلم‌ها باشد را ما مي‌پذيريم چون قرار ما بر اين است كه از سينما حمايت كنيم. به عنوان نمونه براي نمايش فيلمي از صبح تا شب سالن‌ها را باز مي‌گذاريم تا عوامل فيلم بتوانند براي فيلم‌شان تبليغ كنند.»

سرتيپي كه پخش‌كننده فيلم «به‌وقت شام» هم هست با اشاره به اينكه در جريان كم و كيف تبليغات فيلم «به‌وقت شام» در پرديس كوروش نبوده به «اعتماد» توضيح داد: «من هم به سهم خودم از مردمي كه دچار رعب و وحشت شدند عذرخواهي مي‌كنم. اما بايد بگويم كه اول از همه من در جريان اين ابعاد ماجرا نبودم و دوم اينكه كليپي كه در فضاي مجازي منتشرشده بيشتر در جهت تشويش اذهان عمومي بوده. شما به فيلم‌هاي اصلي نگاه كنيد خواهيد ديد كه مردم به اين صحنه‌هاي نمايشي نگاه مي‌كنند و كنار اين بازيگران حركت مي‌كنند.»

وي كل زمان اجراي اين نمايش را نيم ساعت دانست و افزود: «بدون در نظر گرفتن درست يا غلط بودن اين وجه از تبليغات، فروش فيلم «به‌وقت شام» طي يكي دو روز گذشته افزايش داشته است.»

سرتيپي توضيح داد: «واقعا نمي‌دانستيم ابعاد ماجرا اين گونه است؛ قبل از اجراي اين نمايش راديوهاي داخلي پرديس به‌كرات اعلام كردند كه قرار است نمايشي با حضور بازيگران داعشي فيلم «به‌وقت شام» صورت بگيرد و همه‌چيز از پيش آماده بود و مردم مي‌دانستند قرار است نمايش اجرا شود.»

اما تيغ تيز اين حركت تبليغاتي بيش از هركسي بر تن شخص حاتمي‌كيا فرورفت. با وجود اينكه مي‌توان متصور بود كه ابراهيم حاتمي‌كيا در جريان اين شو تبليغاتي نبوده، اما صفحات مجازي سرشار از انتقاداتي بود كه به خالق «آژانس شيشه‌اي» مي‌شد.

بااين‌حال حاتمي‌كيا صبح ديروز نامه‌اي را منتشر كرد ضمن اعلام بي‌خبري از ماجرا از عموم مردم و كسبه پرديس كوروش عذرخواهي كرد: «تصورم آن بود كه قرار است كسي به شكل ريش‌قرمز در فضاي بيروني كوروش بايستد و مردم با او عكس بيندازند نه اسبي و نه جمعي و نه فريادي، آن‌هم داخل مجتمع در مخيله‌ام نبود و من بي‌خبر بودم. عزيزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع كوروش، اعم از مردم و كسبه‌ محترم، اگر دلي لرزيد، اگر وحشتي ايجاد شد، بر ما ببخشيد و حلال‌مان كنيد.»

البته به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه از نوروز امسال كه فيلم «به‌وقت شام» در سطح سينماهاي ايران اكران شده تلويزيون در ساعات پرمخاطب خود براي تبليغ اين فيلم صحنه‌هاي خشونت‌آميز داعش را به‌كرات پخش كرده و از طرف ديگر موضوع سريالي تحت عنوان پايتخت هم در همين مسير بود و تبليغات شهري هم مزين به تصاوير داعش بود. با اين حال اين نامه حاتمي‌كيا چندان براي برخي از منتقدان قانع‌كننده نبود و بعضي معتقد بودند كه اگر حضور نيروهاي داعشي به‌نوعي تبليغ براي فيلم به‌وقت شام بوده پس براي معرفي فيلم «تنگه ابوقريب» به كارگرداني بهرام توكلي در تهران چه اتفاقي خواهد افتاد؟

و نكته آخر اينكه به نظر مي‌رسد تيم تبليغاتي «به وقت شام» از نمونه محيطي سريال پرطرفدار گيم‌آف ترونز به شيوه‌اي خام بهره بردند.

 

 روزنامه اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------