شاهکارهای مفقود شده!



در طول تاریخ تعداد زیادی اثر هنری ایجاد شده که تنها بخش کوچکی از آن به ما رسیده است. بسیاری از آن شاهکارهای هنری قطعا نابود شده و سند نابودی آن ها در کتاب های تاریخی موجود است، درست مثل برخی از عجایب هفت گانه دنیای باستان یا مجسمه پیکره سوار بر اسب اثر «لئوناردو داوینچی» یا اثر نقاشی «چرخه عدالت» از «روخیر فان در ویدن» نقاش برجسته هلندی که در بروکسل به آتش کشیده شد.

تعداد قابل توجهی نیز به سرقت رفته، پنهان شده یا گم شده است که امیدواریم این آثار هنری کشف و به موزه ها بازگردانده شود. به گزارش ایسنا، یکی از آثار هنری که برای قرن ها گم شده بود، نقاشی «سالواتور موندی» اثر «لئوناردو داوینچی» بود که از میان غبار و خاک پیدا شد و امروزه با ۴۵۰ میلیون دلار رکوردار گران ترین اثر هنری تاریخ است. در ادامه به تعدادی از آثار هنری گم شده اشاره خواهیم کرد که امیدواریم روزی پیدا شوند و دنیای هنر را تکان دهند.

نبرد آنگیاری
لئوناردو داوینچی
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


«نبرد آنگیاری» در سال ۱۹۰۵ روی دیواری در سالن بزرگ اجتماعات قصر وکیو در فلورانس ایتالیا ایجاد شد. این اثر هنری در واقع دوئلی میان «داوینچی» و «میکل آنژ» بود و هیچ گاه تمام نشد. احتمال کمی وجود دارد که «وازاری» که اولین مورخ هنری و از تحسین کنندگان «داوینچی» بود، روی نقاشی او را دوباره با یک نقاشی دیگر پوشیده باشد.

تولد عیسی در حضور قدیس فرانسیس و قدیس لاورنس
کاراواجو
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


اثر این نقاش شهیر ایتالیایی در رده اول فهرست آثار هنری تحت تعقیب اف بی آی قرار دارد. این اثر هنری در سال ۱۶۹۶ از کلیسای «سن لونرزو» در شهر پالرمو ایتالیا به سرقت رفت. این نقاشی به دست گروه های تبهکاری مافیای ایتالیا ربوده شد و حتی یک خبرنگار بریتانیایی به نام «پیتر واتسون» تا مرز پیدا کردن آن پیش رفت. یکی از خبرچین های مافیا بعدها مدعی شد این نقاشی بر اثر زلزله آسیب جدی دید و از بین رفت، ادعایی که امیدواریم درست نباشد.

شاعر فقیر
کارل اشپیتسوگ
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


این نقاشی یکبار در سال ۱۹۷۶ توسط یک هنرمند هلندی به نام «یولای» از گالری ملی برلین دزدیده شد که البته به گالری برگردانده شد. اما این پایان کار نبود و بار دیگر در سال ۱۹۸۹ دزدیده شد که تاکنون اثری از آن نیست. این نقاشی بسیار مورد علاقه «آدولف هیتلر» بود.

در توروتونی
ادوار مانه

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


به تازگی پاداش پیدا کردن این اثر هنری سرقت شده از پنج به ۱۰ میلیون یورو افزایش یافته است. گفته می شود کسانی که از محل نگهداری این اثر هنری باخبر بودند دیگر در قید حیات نیستند؛ مگر این که فردی به صورت تصادفی آن ها را پیدا کند.

ستایش بره
یان ون آیک
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


این نقاشی رنگ روغن در طول شش قرن ۱۳ بار به طور مستقیم در معرض ارتکاب جرایم قرار گرفته و شش بار به صورت کلی یا بخشی از آن به سرقت رفته است.۱۲ بخش نقاشی هم اکنون دست نخورده است و تنها یک بخش از آن اصل نیست. این بخش که تصویرگر "قضات صالح" است، در قسمت پایینی و سمت چپ تابلو قرار داشت که در سال ۱۹۳۴ ربوده شد و هیچ گاه پیدا نشد.

کتاب های نقاشی
جورجیو وازاری
 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, شاهکارهای مفقود شده!


کتاب های نقاشی «جورجیو وازاری» نقاش، نویسنده، مورخ و معمار ایتالیایی موزه ای متحرک از مجموعه ای از ۱۲ کتاب بزرگ است و «وازاری» در آن نقاشی هایی که از هنرمندان معروف قرن ۱۴ تا ۱۶ میلادی چون «میکل آنژ» و «جوتو» جمع کرده، چسبانده است. «وازاری» تصاویر و موتیف های خودش را نیز بر اساس سبک این هنرمندان به این مجموعه کتاب افزود. امروز تنها تعداد انگشت شماری از صفحات این کتاب ها موجود است.

 

روزنامه خراسان

 



 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------