هدیه ای بی موقع به نام «سولو»!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,اخبارسولو


«سولو: یک داستان استاروارزی» که برگرفته از سری فیلم های فضایی و فانتزی «جنگ ستارگان» و متمرکز بر هان سولو، یکی از شخصیت های اصلی سه گانه اول از این مجموعه آثار سینمایی است، با فروشی برابر با ۳/۸۳ میلیون دلار صدرنشین جدول سودسازان سینماهای آمریکای شمالی در این هفته شد اما به رغم رسیدن به این رقم که به هیچ روی مبلغ کمی نیست، انتظارات در این زمینه عملی نکرد و به آمار و اعدادی نرسید که برایش پیش بینی می شد و امید آن می رفت.


سوالاتی که در مورد این فروش اندک تر از تصورات مطرح می گردد، به چند دسته و طیف و شاخه فکری تقسیم می شود. یکی اینکه چرا باید فیلمی که از هشت گانه «جنگ ستارگان» مشتق شده و طبعاً و به رغم برخی تغییرات صورت گرفته آدمها و فضای آن را تبلیغ می کند، به فاصله فقط ۵ ماه از فیلم قبلی («استاروارز۸» یا نام جنبی «آخرین جدای») عرضه شود تا عملاً به فروش اش لطمه وارد شود و آیا اگر زمانی دیرتر و بهتر انتخاب می شد، این روند منفی مهار و مدیریت نمی شد و سوال دیگر اینکه چرا باید این فیلم در همان زمانی به نمایش درآید که دو فیلم کمیک بوکی تازه و بسیار پرفروش و همچون «انتقامجویان۳» و «ددپول۲» در حال جولان دادن هستند و طبعاً بر فروش هر فیلم دیگری اثر منفی می گذارند.


اطمینان بی مورد
البته حاصل کار «سولو» که براساس زندگی و کارهایا هان سولو تنظیم و ارائه شده و بازی در این رل در سه گانه اول و فیلم هفتم «جنگ ستارگان» با هریسون فورد معروف بوده و در این نسخه تازه به جبر جوانی این کاراکتر با الدن ارن ریچ است. آنقدرها هم بد نیست که جواب سوالهای فوق را به شخصه ندهد و آمار حاصله حاکی از این هستند که این فیلم با احتساب ارقام روزهای چهارم و پنجم خود رقم ۱۰۲ میلیون دلار را نیز (در صبح روز چهارشنبه ۹ خرداد) رد کرده است اما والت دیسنی و لوکاس فیلمز تهیه کنندگان مشترک این فیلم نه به آمار فوق بلکه به چیزی بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در بدو اکران فیلم شان چشم داشتند و مطمئن بودند که نام پرطرفدار استاروارز مثل یک موج آنها را با خود به سمت جلو و خلق رکوردهای تازه خواهد بود. مخارج تولید «سولو: یک داستان استاروارزی» تا این لحظه رسماً اعلام نشده است اما عده ای می گویند با احتساب هزینه های تبلیغ بر روی آن از ۲۰۰ میلیون دلار هم فراتر می رود و براساس همه نکات فوق است که خیلی ها می گویند این فیلم تازه یک هدیه مناسب و محصول هنری نه چندان به موقع به حساب می آید و محصول عدم مدیریت اوضاع به لحاظ کیفی و زمانی و اقتصادی است.


تا ژوراسیک بعدی
با این حال مواردی هم هست که نشان می دهد اوضاع مالی «سولو» در روزهای بعدی بهتر خواهد شد. از یک سو تا زمانی که فیلم پر هزینه و پرماجرا و به اصطلاح Block Buster بعدی که همان قسمت سوم «دنیای ژوراسیک» (و به واقع قسمت ششم با احتساب «ژوراسیک پارک»های استیون اسپیلبرگ) است، رو شود، حداقل سه هفته زمان داریم و در این مدت هر سه فیلم پرحادثه و پرفروش هفته های اخیر هالیوود یعنی «اونجرز۳»، «ددپول۲» و «سولو» می توانند همچنان بر پول های اکتسابی خود بیافزایند و میزان فروش خود را بیشتر کنند و به تبع آن «سولو» نیز که کارگردانی آن با ران هاوارد معروف بوده است، می تواند آنقدر بر کاسبی خود بیافزاید که از اتمام عدم ساماندهی درست برنامه اکرانش قدری رهایی یابد. قدر مسلم اینکه میزان فروش «سولو»ی جدید تا زمان پایان یافتن اکرانش کمتر از ۲۸۰ میلیون دلار نخواهد شد و روی بیشتر از آن هم می توان حساب کرد اما همان طور که پیشتر آمد تبدیل شدن «استاروارز۷» به سومین فیلم پرفروش تاریخ آمریکای شمالی و ورود «استاروارز۸» به جمع ۱۰ فیلم اول همین منطقه توقعاتی را از هر فیلم تازه در بردارنده نشانه های جنگ ستارگان بوجود آورده که «سولو» آن را برآورده نکرده و رنگ و بوی نجومی اصلاً از آن نباریده است.


فقط ۵۴ درصد
دایره اتهام زنی به «سولو» و بد و ضعیف شمردن زمان عرضه آن زمانی وسیعتر و بارزتر می شود که در نظر بگیریم «سرکش» دیگر فیلم نشأت گرفته از کارهای استاروارزی دو سال پیش یک شروع اکــــــران ۱۵۵ میلیون دلاری در آمریکای شمالی در ازای آغاز پخش ۸۳ میلیون دلاری «سولو» داشت و این به ما می گوید برداشت اولیه «سولو» از گیشه های آمریکا و کانادا فقط به اندازه ۵۴ درصد از برداشت های نخستین فیلم «Rogue One» بوده است. قدر مسلم اینکه از تماشاگران «سولو» در هفته نخست ۵۸ درصد مرد بوده اند و ۶۴ درصد از کل بینندگان بیش از ۲۵ سال سن داشته اند.


به سمت قبلی ها
در هفته ای که به جز سولو تعداد سایر فیلم های تازه اکران شده اندک بود و همان اندک فیلم ها نیز فروش بسیار کمی داشتند (و البته در بدو اکران در سالن های کم شماری هم به نمایش در آمدند) توجه ها ناگزیر به سمت فیلم های قبلی و آثاری رفت که اکران شان از هفته های پیش شروع شده بود و یکی از آنها «باشگاه کتاب» بود که پس از سه فیلم پرسود سولو، «ددپول۲» و «انتقامجویان۳» در رده چهارم جدول آمریکای شمالی نشست و در این راه ۴/۹ میلیون دلار در سه روز پایانی هفته پولسازی کرد و در صورت اضافه کردن آمار روز چهارم پخش این فیلم به رقمی ۱۲ میلیون دلاری می رسیم. این آمار نشان می دهد «Book Club» با هدف گرفتن موفقیت آمیز طیف طرفدار خود و دسته ها و قشرهایی که به آن علاقمند هستند، گیشه های خود را در ۱۲ روز نخست اکرانش به ۳۵ میلیون دلار رسانده است که هر چند در قیاس با درآمدهای نجومی سه فیلم کمیک بوکی صدر جدول آمریکای شمالی رقمی مسخره و کودکانه است اما براساس آنچه از این فیلم متعلق به کمپانی پارامونت ساطع می شود و با نگاه به جیب و بودجه طرفدارانش رقمی قابل قبول برای آن به حساب می آید.

 

این در حالی است که همین گمانه زنی اقتصادی برای فیلم «حیات حزب» هم که در جدول پنجم شده، صدق می کند و این فیلم ساخته شده توسط برادران وارنر در حالی ۴۰ میلیون دلاری شده است که ۱۹ روز از شروع پخش آن در آمریکا و کانادا می گذرد و طبعاً نه پشتیبانی لجستیکی کارهای کمیک بوکی را داشته و نه طرفدارانی که فقط در ایده های کودکانه و فیلم های «ابر قهرمانی» سیر می کنند و با دیدن فتوحات خیالی آنها به پرواز در آسمان آرزوها در می آیند.

 

بانی فیلم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------