خانه اصلی جناب‌خان خندوانه است



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,محمدبحرانی

چهار سال پیش درست روزهای نزدیک به برگزاری مسابقه‌های جام جهانی 2014 برزیل، کلیپی 6 دقیقه‌ای از چند شبکه تلویزیونی پخش شد که خواننده آن دو جوان خوش‌ذوق تئاتری بودند. محمد بحرانی و امیرسلطان احمدی که پیش‌ترها درخشش خوبی در مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» داشتند، برای اولین بار و به‌خاطر علاقه بسیارشان به فوتبال، این کلیپ را ساخته بودند.رفته رفته این گروه دو نفره با اضافه‌شدن تعدادی دیگر و عروسکی به‌نام جناب‌خان در برنامه «خندوانه» نبض مخاطب را در دست گرفتند و آمار مخاطبان این برنامه را بالا بردند. تا جایی که رفتن ناگهانی جناب‌خان از این برنامه به ضرر برنامه تمام شد و سازندگان تمام تلاششان را برای بازگشت این عروسک موفق کردند.حالا مدتی است که همزمان با شروع فصل پنجم خندوانه، جناب‌خان به این برنامه برگشته و دوباره روزهای اوجش را از سر گرفته است. دقیقا این زمان مقارن شده با شروع مسابقه‌های جام جهانی 2018 روسیه و از آنجایی که این گروه سه نفره که تعدادشان خیلی بیشتر از این است، کماکان دغدغه فوتبال دارند، برای جام جهانی پیش‌رو نیز کلیپی با نام «اومدیم روسیه» تدارک دیدند که با استقبال خوبی هم مواجه شد. «فارس»،درباره جزئیات و شکل‌گیری اثر جدید این گروه با محمد بحرانی صداپیشه جناب‌خان که این روزها در سریال «گلشیفته» نیز بازی می‌کند، گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

گویا حدود یک ماه مشغول تدارک و تولید کلیپ جام جهانی 2018 روسیه بودید؟
چهار سال پیش به‌همراه امیر سلطان احمدی کلیپ «اومدیم روسیه» را برای جام جهانی کار کردیم که اتفاقا شباهت‌هایی هم از جهت موسیقایی به کلیپ امسالمان داشت.از زمانیکه حضور تیم ملی در جام جهانی قطعی شد، ما هم تصمیم گرفتیم تا کاری انجام دهیم. امیر با ایده اولیه‌ای که در دست داشت، کار ترانه را شروع کرد و طی مشورت‌هایی که با هم داشتیم قرار شد ترانه طوری باشد که بتواند حتی با دهه هفتاد وهشتادی‌ها هم ارتباط برقرار کند.

چطور شد که جناب‌خان هم به این گروه ملحق شد؟
دقیقا زمانیکه استارت این کلیپ را زدیم، مصادف شد با حل شدن مشکل جناب‌خان در خندوانه و طی ایده‌ای که داشتیم قرار شد تا این عروسک هم به جمع دو نفره ما اضافه شود و با تایید تهیه‌کننده خندوانه حضور جناب‌خان هم در این کلیپ قطعی شد.

کلیپی که در برنامه خندوانه پخش شد، شامل دو بخش بود.بخش اول شما به‌همراه سلطان احمدی ترانه‌ای را می‌خواندید و در بخش بعدی جناب‌خان محور اصلی را داشت. چرا از همان ابتدای کلیپ هر سه با هم اجرا نکردید؟
فرم موسیقایی اینطور ایجاب می‌کرد تا از تهران و فضای عمومی شروع کنیم و در ادامه به بوشهر برسیم و با جشن و پایکوبی آن را به پایان برسانیم. معتقدم برای جشنی که در نظر داشتیم، انتخاب سازهای جنوبی نی انبان و ضرب و تمپو شاید بهترین انتخاب بود.

شما در این کلیپ از حضور بانوان فوتبالیست هم به نوعی استفاده کردید.
من و امیر دوست داشتیم که حتما بخش‌هایی را از فوتبال بانوان‌مان در این کلیپ داشته باشیم چراکه معتقدیم ورزش جنسیتی نیست و هم برای زنان است و هم مردان. به همین خاطر چند صحنه از گل‌زدن و قهرمانی این عزیزان را در کلیپ آوردیم. حتی بچه‌های تیم ملی فوتسال لطف کردند و روزی که داشتیم کلیپ را ضبط می‌کردیم پیش ما آمده و ما را همراهی کردند.

در نسخه نهایی که پخش شد،با حذف و سانسوری مواجه شدید؟
نه،اصلا.ما دیگر خط قرمزهای تلویزیون را می‌دانیم و با آنها آشنا هستیم.اما یک‌ جاهایی برای خودمان مبهم است، اما آنچه که ضبط و تدوین کردیم را برای پخش در شبکه نسیم فرستادیم و همان هم پخش شد و هیچ‌ جرح و تعدیلی هم نداشتیم و به‌خاطر اینکه جنبه حماسی‌بودن به کار دهیم از گروه کُر استفاده کردیم.

تا به اینجا بازخوردهایی از پخش کلیپ دریافت کردید؟
تا الان بازخوردهای بسیار خوبی را گرفتیم علاوه بر این همان شب اول در فضای مجازی بارها دست به دست و دیده شد.حتی از کمپ تیم ملی هم به ما خبر دادند که بچه‌های تیم کلیپ ما را دیده‌ و دوست داشتند.

چند ماه پیش خبرهایی شنیدیم مبنی بر سفر جناب‌خان به روسیه.هنوز هم احتمال دارد که با جناب‌خان به روسیه بروید؟
هیچ‌وقت رفتن و یا نرفتن جناب‌خان قطعی نشد و کماکان هم در حال بررسی هستیم و ممکن است که اواسط برگزاری مسابقه‌ها برویم و این احتمال هم وجود دارد که اصلا نرویم.اما به‌هر حال کار عروسکی مختصات فنی دارد و کار ساده‌ای نیست و اگر امکانات فنی ما جور شد می‌رویم و اگر هم نشد که نمی‌رویم.

وقتی با عروسک جناب‌خان بین مردم بوشهر قرار گرفتید، عکس‌العمل آنها از دیدن این عروسک جنوبی چه بود و چه بازخوردهایی داشتید؟
در گذشته سفرهایی به بوشهر، خوزستان و بندرعباس داشتیم. جناب‌خان برای آنها مثل فامیلشان است و میزان ارتباط و استقبال آنها از جناب‌خان باور نکردنی است و او را مثل یکی از همشهری‌هایشان قبول و دوستش دارند. مردم بوشهر واقعا بی‌‌‌نظیرند و ما هیچ‌مشکلی برای کار در بوشهر نداشتیم. البته کارگردانمان احسان عبدی‌پور بود که وزنه‌ای در بوشهر است و به‌خوبی همه لوکیشن‌های آنجا را می‌شناسد. اما مردمی هم که حین ضبط کلیپ از کنار ما عبور می‌کردند، انگار که آماده بودند ما را همراهی کنند.

خاطره‌ای از حضور در بوشهر دارید؟
ما در یک قهوه‌خانه مشغول ضبط کلیپ بودیم و افرادی که در خیابان و از کنار این قهوه‌خانه عبور می‌کردند به داخل قهوه‌خانه می‌آمدند و بدون اینکه از ما سوالی برسند که شما دارید چه کار می‌کنید،شروع به دست‌زدن و همراهی ما می‌کردند و همین همدلی آنها انگیزه و انرژی ما را بیشتر می‌کرد.

جناب‌خان بعد از یک فصل غیبت دوباره به خندوانه برگشته.برای حضور مجدد این عروسک برنامه خاصی دارید و اینکه چه تغییراتی قرار است در نوع رفتار این عروسک اعمال شود؟
مدت زیادی از برنامه و جناب‌خان دور بودیم و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی در ما شد و بر همین اساس عروسک‌گردان‌ها و گروه ایده‌پردازی باید خود را آپدیت می‌کردیم. در همان بازه‌ای که حضور مجدد جناب‌خان در خندوانه قطعی شد من مشغول بازی در سریال گلشیفته بودم که پروسه بسیار سنگینی هم داشت و فرصت زیادی نداشتیم که بتوانیم پیش تولید طولانی را برای جناب‌خان برویم. اما با این حال از قسمت‌هایی که تا به حال پخش شده بازخوردهای منفی نگرفتم.

این احتمال وجود دارد که جناب‌خان در برنامه‌های دیگری غیراز خندوانه حضور پیدا کند؟
خانه اصلی جناب‌خان خندوانه است و رامبد جوان نیز بهترین پارتنر برای او است.هنوز برنامه مشخصی برای حضور او در برنامه دیگری در تلویزیون و فضای مجازی نداریم. من این را پذیرفتم که جناب‌خان فردی مجزا است و به او احترام می‌گذارم. امیدوارم حالش خوب باشد و حال مردم را هم خوب کند.

در پایان اگر صحبتی مانده بفرمایید.
همه جا این کلیپ به نام جناب‌خان و من پخش شده است در صورتی که ایده اولیه آن برای امیر سلطان احمدی بود و تمامی گروه از جمله عروسک‌گردان‌ها، همخوان‌ها، آهنگساز، کارگردان‌ها اگر بیشتر از من سهم نداشته باشند اصلا کمتر ندارند. همچنین از سعید کریمی و احسان عبدی‌پور تشکر ویژه دارم که کارگردانی بخش تهران و بوشهر را به عهده داشتند و در کمترین زمان ممکن این کلیپ را کارگردانی و تدوین کردند.

 

 روزنامه آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------