برخی با تهیه ویلا و ماشین برای کارگردانان بازیگر می‌شوند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مجیدحسینی

بازیگر سریال "شهرزاد ۳" گفت: با وجود این که بازیگران با تهیه ویلا، ماشین و اعمال ناشایست وارد کار شده اند ما انتظار داریم که خروجی اثر مثبت باشد؟. کسانی که به تازگی به سراغ بازیگری می آیند دغدغه هنر ندارند بلکه با دغدغه ای می آیند که از گفتن آن شرم دارم.

 میانه های راه برای سریال شهرزاد ۳ شخصیتی به داستان اصلی این سریال اضافه شد که شاید تا آن لحظه هیچکس انتظار ورودش را نداشت. مجید سعیدی بازیگر با سابقه سینما در این سریال در کاراکتر الیاس حضوری قدرتمند داشت و در انتها به یکی از کاراکترهای کلیدی شهرزاد ۳ مبدل شد.

سعیدی فعالیت خود در عرصه بازیگری را از آموزش در کارگاه های امین تارخ آغاز کرد. از جمله کارهای وی می توان به سریال "کهنه سوار" به کارگردانی اکبر خواجویی، "هویت" به کارگردانی مهدی ودادی، "پس از سالها" به کارگردانی اکبر خواجویی، "ارمغان تاریکی" به کارگردانی جلیل سامان، سریال "پرانتز باز" به کارگردانی کیومرث پور احمد و مجموعه تلویزیونی میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم اشاره کرد. 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مجیدحسینی



وی کار خود را از عرصه تئاتر با نمایش "شبی در تهران" به کارگردانی "گلاب آدینه" و "فولاد هرگز زنگ نمیزند" به کارگردانی "زری اماد" آغاز کرد که این دو اثر از کارهای شاخص وی در عرصه بازیگری تئاتر محسوب می شود.

این بازیگر سینما سرانجام با فیلم سینمایی "محیا" به کارگردانی اکبر خواجویی در سال ۱۳۸۶  راهی جشنواره فیلم فجر و پس از آن سینماها شد و پس از آن در آثار متفاوتی به ایفای نقش پرداخت.

  خبرگزاری میزان در گفت و گویی تفصیلی با سعیدی به شرح و بررسی چگونگی ایفای نقش الیاس در شهرزاد ۳ پرداخته است.

 از شهرزاد سه بگویید و اینکه چگونه به این پروژه اضافه شدید؟
سعیدی: سریال شهرزاد دو فصل رویایی را پشت سر گذاشته بود و خوشبختانه استقبال مردم از این اثر بسیار خوب بود و وقتی صحبت بر سر ساخت فصل سوم این اثر شد، بدون شک هر بازیگری دلش می خواست در این سریال به ایفای نقش بپردازد.

یعنی تنها دلیل پذیرش اثر موفقیت این سریال نزد مردم بود؟
سعیدی: سریال شهرزاد نه تنها در ایران بلکه در میان ایرانیان خارج از کشور نیز بازتاب فوق العاده ای را داشت پس به همین واسطه بازی در این اثر در ابتدا به امر برای من افتخاری بزرگ بود.

 تا آنجایی که اطلاع داریم در ابتدا قرار نبود نقش شما تا این حد کلیدی باشد. درست است؟
سعیدی: بله دقیقاً. بازیگری از نظر من یک شانس است و من هم تماسی از دستیار کارگردان سریال شهرزاد داشتم مبنی بر اینکه نقشی کوتاه در این سریال وجود دارد و از من به عنوان بازیگر مهمان دعوت شد.

شاید نقش شما در همان حد میهمان باقی می ماند. چه شد که آن را در همان ابتدا قبول کردید؟
سعیدی: من برای حضور در سریال شهرزاد ۳ ریسک بزرگی کردم زیرا بعد از ۲۵ سال سابقه بازیگری می خواستم در چند سکانس کوتاه به ایفای نقش بپردازم که شاید در سریال شهرزاد با آن وسعت دیده نمی شد اما من این ریسک را پذیرفتم زیرا به لحاظ روانشانسی حسن فتحی را می شناختم و می دانستم وی فردی بسیار باهوش است و اگر من کارم را به درستی انجام دهم قطعاٌ حضورم در اثر پررنگ تر خواهد شد که اینگونه هم شد.

 می خواهید بگویید که فتحی برای شما نقش بیشتری نوشت؟
سعیدی: همین طور است. من در ابتدا قرار بود در پنج سکانس از شهرزاد ۳ به ایفای نقش بپردازم ولی این پنج سکانس در انتها به بیست و پنج سکانس تبدیل شد و من خوشحالم از اینکه این ریسک درست را انجام دادم و خوشبختانه تمام ایده هایی که من به فتحی می دادم از سوی وی قبول میشد. انعطاف فتحی باعث شد من در ایفای این نقش تمام انرژی خود را خرج کنم.

 و حالا از این ریسک و بازی در شهرزاد ۳ راضی هستید؟
سعیدی: ریسک من برای بازی در نقشی کوتاه و به عنوان بازیگر میهمان جواب داد و در انتها دیدیم که شخصیت الیاس به یکی از کاراکترهای قوی و کلیدی در کنار امیر جعفری تبدیل شد. این موفقیت تا حدی بود که بسیاری این روزها می پرسند شما چرا در قسمت های قبلی این سریال نبودید. این بدان معناست که من کارم را انجام داده ام و همین بهترین هدیه برای من است.

 تنها چند روز از پایان شهرزاد ۳ می گذرد و هنوز حاشیه های فراوانی در خصوص پایان این سریال وجود دارد. نظر شما در مورد این نظرات چیست؟
سعیدی: آنچه که از بازتاب ها و نظرات مردمی دریافت می شود آن است که مردم به شدت از پایان شهرزاد ۳ ناراضی هستند. البته نظرات متفاوت است اما من در صفحه مجازی خودم پیام های بسیاری را دریافت کردم که می گفتند دوست داشتیم سریال بهتر تمام میشد.

پیشنهاد جالبی هم برای انتهای سریال در میان این کامنت‌ها وجود داشت؟
سعیدی: نظرات متنوع و البته در نوع خود جالب بود. بسیاری می خواستند که شخصیت شهرزاد و قباد در انتهای داستان به یکدیگر برسند اما در واقع این طور نشد.

نظر شخصی شما در مورد پایان شهرزاد ۳ چیست؟
سعیدی: تصور کنید که سریالی با سه سال زمان ساخت و تولید چه انرژی فراوانی را از گروه می گیرد. کل گروه خسته شده بودند و بالاخره این سریال باید به نحوی تمام می‌شد و مطمئن باشید هرجور تمام میشد بسیاری شاکی می شدند اما من به شخصه پایان شهرزاد را دوست داشتم زیرا از بچگی دوست داشته ام که قهرمان قصه بمیرد.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مجیدحسینی



 شهرزاد کلکسیونی از بازیگران کاربلد سینما، تئاتر و تلویزیون بود. تجربه بازی در کنار این عزیزان چگونه بود؟
سعیدی: بی نظیر. پیش از سریال شهرزاد سابقه بازی در کنار شهاب حسینی را در فیلم سینمایی "محیا" داشتم. شهاب حسینی علاوه بر اینکه بازیگر بزرگی است بلکه انسان فوق العاده ای است. اتفاقاً اولین سکانس من در شهرزاد هم با شهاب حسینی بود که ما را یاد فیلم محیا انداخت. از نظر من بازی در کنار حسینی بی نظیر است.

پس از نظر شما حسینی یکی از بهترین بازیگران ایران است؟
سعیدی: برخی مواقع ما بعضی بازیگران را می بینیم که واقعاً لایق جایگاهی که به دست آورده اند نیستند ولی از نظر من شهاب حسینی استحقاق بسیار بیشتر از اینها را دارد. علاوه بر حسینی بازی در کنار امیر جعفری نیز به شدت دلچسب بود زیرا جعفری با تمام زیر و بم های بازیگری آشناست و بازی در کنار او را به شدت دوست داشتم.

تجربه کار با حسن فتحی چگونه بود؟ آیا در طول اثر با وی به مشکلی برخورد نکردید؟
سعیدی: به هیچ وجه. کارگردانی حسن فتحی بی مثال است. من تصورش را نمی کردم که تا این حد بر کار خود مسلط باشد. به عنوان مثال رابطه عاشقانه من با آن پرستار پیشنهاد من بود که باورم نمیشد فتحی آن را قبول کند. این نشان می دهد که وی تا چه حد متعهد به کار بوده و همچنین به انتخاب بازیگران اهمیت می دهد. من از خدا می خواهم که باز هم بتوانم در کنار حسن فتحی بازی را تجربه کنم.

 کمی از سختی های بازی در نقش الیاس بگویید. اصلاً این نقش برای شما سخت بود؟
سعیدی: بله نقش سختی بود. دو بعدی بودن شخصیت الیاس بسیار سخت بود. الیاس در شهرزاد فردی قلچماق بود ولی در جایی کنار پرویز (امیر جعفری) به اصطلاح کوتاه می آمد و التماس می کرد. این پارادوکس برای یک بازیگر به شدت سخت است. الیاس نقشی کاملاً دو وجهی است. این کاراکتر باید در طول داستان هر دو وجه را با هم پیش می برد و همین برای من کار را سخت کرده بود.

 و بالاخره راز ماندگاری الیاس در شهرزاد ۳ چه بود؟
سعیدی: الیاس در ابتدا قرار نبود تا پایان راه شهرزاد باقی بماند اما اصل مطلب این است که من نگذاشتم نقش به راحتی از دستم برود. حسن فتحی هم وقتی دید که من برای این نقش تلاش می کنم مرا تا پایان در داستان حفظ کرد.

صحبت هایی در مورد ساخت شهرزاد ۴ گفته شده و حتی خود حسن فتحی نسبت به ساخت این اثر ابراز امیدواری کرده است. آیا شهرزاد ۴ ساخته می شود؟
سعیدی: فکر نمی کنم شهرزاد ۴ ساخته شود. شهرزاد ۴ ساخته نمی شود مگر اینکه بخواهند قصه را بدون شهاب حسینی ادامه دهند. به عنوان مثال شاید در شهرزاد ۴ شاهد بزرگ شدن شخصیت سالار باشیم که شبیه پدرش قباد است. اگر قرار بر ساخت شهرزاد چهار باشد می تواند به زندگی بچه قباد بپردازد. البته امیدوارم شهرزاد ۴ ساخته نشود چون من در فصل سوم کشته شدم و دیگر در فصل بعد نخواهم بود.

 فارغ از بازی در شهرزاد ۳ شما سالیان سال در بازیگری فعال بوده اید. رمز مداومت کار شما در چیست؟
سعیدی: من از بیست و سه سال پیش در حرفه بازیگری فعالیت داشته ام و این را بدانید در مقوله بازیگری اینکه شما بتوانید به صورت مستمر بیست سال فعالیت داشته باشید ارزشمند است و اگر نه برخی یک شبه می آیند و یک شبه هم می روند. بسیاری از بازیگران به سرعت آمده اند و مشهور شدند اما دیگر خبری از آنها نیست.

پس موفقیت شما به دلیل تلاش همیشگی شما در بازیگری است؟
سعیدی: از نظر من چیزی که یک بازیگر را طی سالها در خاطره ها نگه می دارد صادقانه کار کردن در زمانه ای است که صداقت حرف اول را می زند. همه چیز مثل یک زنجیر به هم وصل است و خوبی خوبی را به همراه می آورد. من سال ۷۵ توسط اکبر خواجویی دیده شدم و از آن سال تا به الان خوشبختانه همواره فعالیت مداوم خود را حفظ کرده ام.

اما بسیاری از بازیگران از حضور اکثریت برخی چهره های ناشناخته و آماتور در بازیگری گلایه دارند. نظر شما در این باره چیست؟
سعیدی: متاسفانه برخی در بازیگری آمده اند که این جایگاه را نمی شناسند. بسیاری مواقع با بازیگرانی روبرو می شوم که دیر به فیلمبرداری می رسند و طلبکار هم هستند و من متاسفم برای کارگردانی که به همچنین آدمهایی بی ارزشی اجازه ورود به بازیگری را می دهد. همین کارگردانان این بازیگران بی اخلاق را پر رو کرده اند.

خود شما از نزدیک با این بی اخلاقی های موجود در سینما روبرو شده اید؟
سعیدی: متاسفانه بله. پشت صحنه یکی از آثار بازیگری با حالتی غیر طبیعی دیر به  صحنه رسید و حسابی طلبکار بود. بعد زیر گریم مرد شصت ساله ای برایش نسکافه آورد و این بازیگر بی اخلاق زیر سینی زد زیرا ادعا کرد نسکافه اش سرد است.

 به نظر شما منشا این نابسامانی‌ها در سینمای ایران چیست؟ این بازیگران و عوامل غیر حرفه ای با چه هدفی وارد سینما می شوند؟
سعیدی: با وجود این بازیگران که با تهیه ویلا، ماشین و اعمال ناشایست وارد کار شده اند ما انتظار داریم که خروجی اثر مثبت باشد؟. کسانی که به تازگی به سراغ بازیگری می آیند دغدغه هنر ندارند بلکه با دغدغه ای می آیند که از گفتن آن شرم دارم. حتی برخی با نقشه وارد بازیگری می شوند تا رفتار ناهنجارشان را با این کار انجام دهند.

آیا این بازیگران به بدنه سینما لطمه نمی زنند؟
سعیدی: بدون شک لطمه خواهند زد اما باید بدانیم این بازیگران شاید چند روزی باشند و به واسطه پول و لابی به جایگاهی برسند اما در واقعیت آنها تنها قارچ هایی هستند که بعد از رعد و برق به وجود آمده اند و زود زیر دست و پا له می شوند.

 این روزها و بعد از شهرزاد ۳ مشغول چه کاری هستید؟
سعیدی: خدا را شکر به تازگی پیشنهادات زیادی داشتم. به تازگی در سریال "بانوی عمارت" به کارگردانی "عزیزالله حمید نژاد" مشغول بازی شده ام. وی پیش از این سریال فیلم سینمایی "اشک سرما" را در کارنامه داشته است. قصه بانوی عمارت مربوط به زمان قاجار بوده و مانند سریال شهرزاد روایتی عاشقانه را بیان می کند. این سریال در سی قسمت ساخته شده و به احتمال فراوان آبان ماه امسال از شبکه سوم سیما روی آنتن می رود.

 و در آخر برنامه خاصی برای بازگشت به سینما دارید؟
سعیدی: بله. علاوه بر سریال "بانوی عمارت" در فیلم سینمایی "لایه های دروغ" به کارگردانی "رامین سهراب" به ایفای نقش پرداختم که محصول مشترک ایران و فنلاند است. این فیلم شاید اولین فیلم اکشن ایران با تمام المان های این ژانر است که با حضور بدلکاران حرفه ای سینمای هالیوود ساخته می شود. علاوه بر تمام این آثار در نمایشی با زری عماد همکاری می کنم و در کل خوشبختانه این روزها بسیار درگیر و شلوغ کار و بازی هستم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------