ما سال ٩٥ مکان می‌خواستیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 «جوان هر جا که باشد، جوانی‌اش را می‌کند.» این حرف کارگردان «مکان» است که در گفت‌وگو با شبکه زد.دی.‌افِ آلمان مطرح کرده. سیدمهدی احمدپناه در اثر جدید خود داستان چهار رفیق قدیمی را روایت می‌کند که چند ماه پس از کنکور به بهانه تولد یکی از آنها که پذیرفته نشده و حالا عازم خدمت سربازی است، دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند شبی را با تفریح و خوشگذرانی بگذرانند، اما در شهر به‌جای پیدا کردن مکانی برای تفریح، با مکان‌های دیگری مواجه می‌شوند. این داستان بسیاری از جوانان روزگار ما است؛ جوان‌هایی که برای تفریح و گذران اوقات فراغت دنبال مکانی می‌گردند که بتوانند در آن هیجان‌ها و انرژی‌های خود را تخلیه کنند.

هویت هر مکان می‌تواند بیشترین تاثیر را روی جوان بگذارد و اگر در این میان مدیریت درستی نشود، او به جای انتخاب مکانی برای تخلیه درست هیجانات، از مکان با خوانش «مخفیگاه» استفاده می‌کند و آن‌جاست که دیگر نمی‌توان از عاقبت ماجرا خیال راحتی داشت. احمدپناه با اشراف به این موضوعات فیلم خود را در فرمی نزدیک به مستند به تصویر کشیده و بحران بزهکاری‌های شهری جوانان را نشان داده.

این فیلم با انگیزه اعلام زنگ‌خطر در حوزه آسیب‌های شهری جوانان به تصویر کشیده شده و علت وجود پلان‌های طولانی در آن، نمایش چنین وضعیتی بین جوانان است. احمدپناه معتقد است «وقتی در جامعه‌ای معضل اسیدپاشی وجود دارد و عده‌ای دیگر با استفاده از اعمالی مشابه و با آب از این پدیده کثیف برای تفریح‌کردن استفاده می‌کنند، بی‌گمان وضع از شرایط عادی خارج است.»

فیلم سینمایی «مکان» با نگاه به این معضل اجتماعی فراگیر در‌ سال ۹۵ تولید شد و همان‌ سال توانست در جشنواره فجر حضور پیدا کند، اما پس از جشنواره تا مدت‌ها امکان نمایش نداشت. سیدمهدی احمدپناه، مژده دایی، علیرضا سردشتی، عباس ناصری و پانته‌آ تاجبخش گروه نویسندگان فیلم «مکان» را تشکیل می‌دهند و محمدرضا آبانگاه، بهنام خرم‌نیک، علیرضا کی‌منش، امین مقدسی، مژده دایی، پانیذ امینی، سپیده امینی، محمد براری، محمد بهمن‌زاده و... بازیگران این فیلم‌اند.

از دیگر عوامل «مکان» می‌توان به مجری طرح: سیدسعید رضویان، فرهاد فروتنیان، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، دستیار اول فیلمبردار: مرتضی نوجوان‌رحمانی، تصحیح رنگ: رضا تیموری، تدوین: محمد افشاری، جلوه‌های ویژه: داریوش اسکویی، صدابردار: سیدوحیدرضویان، طراحی و ترکیب صدا: علی علویان، بازیگردان و دستیار اول کارگردان: سیامک فارسی، طراح صحنه و لباس: مهشید جوادی، طراح و چهره‌پرداز بانوان: طناز قاسمی‌فر، چهره‌پرداز آقایان: مهدی شکوه‌خواه، عکاس: امیرمفتاحی، نازنین کاظمی، مدیر تولید: سیدسعید رضویان، مشاور رسانه‌ای:   منصوره بسمل و تهیه کننده: امیرشهاب رضویان اشاره کرد.

«مکان» محصول شرکت فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج است. این فیلم جوانانه را می‌توانید در گروه سینمایی هنر و تجربه تماشا کنید.

 روزنامه شهروند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------