آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

«اسپیلبرگ»، «برتون» و «ریدلی اسکات» سه کارگردان برتر سایت «IMDB» شدند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فرانک دارابونت


 «فرانک دارابونت» کارگردان فیلم «رستگاری در شاوشنک» (فیلم نخست این سایت) در جایگاه ۸۲ ایستاده است.

سایت «reddit» که یک وب‌گاه جمع‌آوری اخبار اجتماعی است، در گزارشی جالب توجه فهرست برترین کارگردان‌های سایت «IMDB» را منتشر کرد. شیوه تهیه و تنظیم این فهرست بر اساس این پرسش شکل گرفته است که کدام‌ کارگردان‌ها بیشترین فیلم‌ را در بین ۱۰۰۰ فیلم منتخب سایت IMDB دارا هستند؟ و اینگونه بود که «استیون اسپیلبرگ»، «تیم برتون» و «ریدلی اسکات» به ترتیب با ۲۲، ۱۳ و ۱۲ فیلم توانستند سه کارگردان برتر این فهرست بشوند. نکته جالب دیگر این است که کارگردان‌های فهرست (۲۵۰ فیلم‌ برترIMDB ) به صدر نرسیده‌اند.

«فرانک دارابونت» کارگردان فیلم «رستگاری در شاوشنک» (۱۹۹۴)- رتبه برتر در فهرست (۲۵۰ فیلم‌ برتر IMDB )- و «فرانسیس فورد کوپولا» کارگردان «پدرخوانده» (۱۹۷۲) و «پدرخوانده ۲» (۱۹۷۴)- آثار دوم و سوم فهرست (۲۵۰ فیلم‌ برتر IMDB )- در رده‌های بالای این جدول قرار نگرفته‌اند و تنها «کریستوفر نولان» با فیلم «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸)- مقام‌ چهارم فهرست (۲۵۰ فیلم‌ برتر IMDB)- توانسته است در فهرست منتشر شده سایت «reddit» در جایگاه هشتم قرار بگیرد.

بنابراین نباید از قدرت و تاثیر نولان بر سینمای روز دنیا گذشت و بدون هیچ تعارفی او را باید نابغه بزرگی در صنعت فیلمسازی بدانیم. سینما، بدون تماشاگران و سینماروها هیچ معنایی ندارد. سینما وابسته به مخاطبانش است و فهرست‌هایی را که آنها تهیه می‌کنند مهم‌ترین وسیله برای شناخت سینماست. شش کارگردانی که در ادامه معرفی می‌شوند، شش کارگردان برتر گزارش مورد نظر ما در سایت «reddit» هستند.

استیون اسپیلبرگ
«استیون آلن اسپیلبرگ» زاده ۱۹۴۶ است. او در زمینه کارگردانی، تهیه‌کنندگی و فیلم‌نامه‌نویسی برنده سه جایزه اسکار و یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های تاریخ سینما در میان منتقدان و سینمادوستان است. اسپیلبرگ در زمینه سینمای تجاری از افراد شاخص و تاثیرگذار محسوب می‌شود و با سه فیلم «آرواره‌ها» (۱۹۷۵)، «ئی.تی موجود فرازمینی» (۱۹۸۲) و «پارک ژوراسیک» (۱۹۹۳) رکورد فروش سینمای جهان را شکست.

این فیلم‌ها در زمان خود از پرفروش‌ترین آثار دوران بودند. فیلم‌های اسپیلبرگ بیش از ۱۰ میلیارد دلار فروش در سالن های سینما داشته‌اند.

این فیلمساز آمریکایی در حال حاضر از ثروتمندترین انسان‌های تاریخ است. امکان ندارد کسی فیلم «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳) را دیده باشد و احساساتی نشده باشد. این فیلم یکی از هنری‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هالیوود است که بخش‌ اعظم آن سیاه و سفید فیلمبرداری شده است. «فهرست شیندلر» اولین فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را از زمان تاکنون۱۹۶۰ برنده شده است.

تیم برتون
«تیموتی والتر تیم برتون» زاده ۱۹۵۸ در آمریکا است. او کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، طراح، نقاش و شاعر است. برتون به خاطر طراحی شخصیت‌هایی عجیب و غریب و خاص خودش در تاریخ سینما جایگاه ممتازی دارد. او اولین خالق مجموعه فیلم‌های «بتمن» یا «شوالیه سیاه» است. او نویسنده و نقاش مهمی هم در زمین آثار فانتزی شناخته می‌شود و از جمله کتاب‌هایش می‌توان به کتاب «شعر مرگ غم‌انگیز پسر صدفی و قصه‌های دیگر» اشاره کرد.

فیلم‌های او مانند «ادوارد دست قیچی» (۱۹۹۰)، «سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت» (۲۰۰۷)، «ماهی بزرگ» (۲۰۰۳)، «اسلیپی هالو» (۱۹۹۹)، «اد وود» (۱۹۹۴) و «بازگشت بتمن» (۱۹۹۲) را از آثار شاخص سینمای فانتزی در هالیوود می‌دانند که علاوه بر فروش بسیار بالا توجه فلاسفه و منتقدهای فرهنگی را هم جذب کرده است. حتی برخی اسطوره‌شناس‌های معاصر تاکید کردند که شخصیت «بتمن» توانسته تبدیل به مهم‌ترین «شمایل» آمریکایی دوران معاصر بشود. انیمیشن «عروس مرده» (۲۰۰۵) به خاطر فضای سیاه در تاریخ انیمیشن منحصربه فرد است.

ریدلی اسکات
«سر ریدلی اسکات» زاده ۱۹۳۷ در بریتانیا است. او کارگردان و تهیه‌کننده مهمی است. ریدلی قبل از فارغ‌التحصیلی مشغول ساخت فیلم‌های کوتاهی نظیر «پسری و دوچرخه» شد. او این فیلم را کارگردانی و برادرش «تونی اسکات» نیز در این فیلم بازی کرد. بعدها برادر او هم کارگردان مطرحی شد که به علت سرطان خودکشی کرد. اسکات مجموعه‌ای از مهم‌ترن فیلم‌های ژانریک سینمای هالیوود را ساخته است. فیلم‌هایی مانند «بلید رانر» (۱۹۸۲)، «بیگانه» (۱۹۷۹) و «تلما و لوییز» (۱۹۹۱) توانسته‌اند لقب شاهکار را بگیرند و در تاریخ سینما هم تاثیر یکتایی بگذارند.

اسکات در تمام ژانرها هم موفق عمل کرده است. این هم نکته دیگری است که او را منحصر به فرد می‌کند. او همچنان در دهه هشتم زندگی خود فیلم‌های تاثیرگذار و پرفروشی می‌سازد که باز هم او را شاخص می‌کند. اسکات فیلم «گلادیاتور» (۲۰۰۰) را در ژانر حماسی- تاریخی ساخت که پنج اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را ربود.

کوئنتین تارانتینو
«کوئِنتین جِروم تارانتینو» زاده ۱۹۶۳ در آمریکا است. او کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویسی است که تاکنون هم برنده جایزه نخل طلایی بهترین کارگردان جشنواره کن و هم برنده تندیس طلایی اسکار بهترین فیلمنامه‌نویسی شده است. جالب است که او ابتدا مشغول کار در یک ویدئو کلوپ بود و حالا یکی از کارگردان‌های تاثیرگذار سینمای هالیوود است.

تارانتینو با ساخت فیلم‌هایی مانند «سگ‌های انباری» (۱۹۹۲) و «بیل را بکش» در دو قسمت در سال‌های (۲۰۰۳) و (۲۰۰۴) صحنه‌های خشونت‌آمیز شدیدی را خلق کرد که تماشاگرها را میخکوب می‌کرد. او این کار را با ترکیب ژانرهای وسترن اسپاگتی ایتالیایی و فیلم‌های رزمی شرق آسیا انجام داد. برخی اعتقاد دارند که او ژانرهایی مانند اکشن را افسارگسیخته کرده است. فیلم «داستان‌ عامه‌پسند» (۱۹۹۴) همچنان در بین سینمادوستان طرفداران دو آتشه دارد. ضد قهرمان‌های تارانتینو در برابر دوربین تکه و پاره می‌شوند و تماشاگرها با آثار او شاهد نوع دیگری از سینما بودند.

مایکل بِی
«مایکل بنجامین بِی» زاده ۱۹۶۵ در آمریکا است. او را نابغه دوران جدید سینما می‌دانند. سینمایی که همه چیزش بر اساس جلوه‌های ویژه رایانه‌ای است. سینمایی که مملو از ابرقهرمان‌های پیچیده و در عین حال اسطوره‌ای است. مایکل خالق مجموعه فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» (۲۰۰۷) است که باید آنها را «فرنچایزهای بلاک باستر» بدانیم. منظور مجموعه فیلم‌های پر هزینه‌ای است که کمپانی تولیدکننده تمام توانش را برای پر فروش شدن آنها می‌گذارد. فیلم «تبدیل‌شوندگان:

نیمه تاریک ماه» (۲۰۱۱) که قسمت سوم از این مجموعه است توانست با هزینه‌ای ۱۹۵ میلیون دلاری بیش از یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار فروش داشته باشد که چنین چیزی در تاریخ سینما یعنی خلق یک شاهکار! «آنتونی هاپکینز» درباره بِی می‌گوید: «به نظرم این مرد یک نابغه است، همانند بزرگانی چون الیور استون، اسپیلبرگ و اسکورسیزی. به معنای دقیق کلمه دانشمند، آن هم از جنس فیلمسازان بزرگان سینما».

مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی» زاده ۱۹۴۲ در آمریکا است. او کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی-آمریکایی است. بسیاری او را دانشمند سینما می‌دانند. او شاید هنری‌سازترین کارگردان زنده سینمای هالیوود باشد. مارتین تمامی جوایز معتبر سینمایی مانند اسکار، گلدن گلوب، بفتا، انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمن‌های مهم مختلف منتقدین آمریکا و جهان و همچنین معروف‌ترین جایزه تلویزیونی آمریکا جایزه امی را برده است.

تقریبا هیچ جایزه مهم سینمایی نمانده است که اسکورسیزی نگرفته باشد. او حتی سینمای ایران را هم دنبال کرده و در مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره کرده است. راجر ایبرت منتقد سرشناس سینما فیلم «راننده تاکسی» (۱۹۷۶) را برترین فیلم دهه ۱۹۷۰ و فیلم «گاو خشمگین» (۱۹۸۰) را برترین اثر دهه ۱۹۸۰ دانسته است. «رابرت دنیرو» بازیگر اصلی هر دو فیلم هم است. مارتین برای ساخت «گاو خشمگین» اعتیاد سنگین به الکل و کوکائین را ترک کرد و توانست دوباره به سینما برگردد.

 

روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------