آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

شش تئاتر خارجی در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران «مبارک»



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره نمایش عروسکی

شش نمایش خارجی از پنج کشور در بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌روند.

 به گزارش ایسنا،  در این دوره از جشنواره نمایش‌هایی از کشورهای فرانسه، هلند،کروواسی، افغانستان و تایوان اجرا خواهند داشت که از میان آنها کشور فرانسه با دو نمایش متفاوت از دو گروه نمایشی مختلف، حضور دارد.

بر همین اساس، نمایش "پادشاه سرگردان" به نویسندگی و کارگردانی ژان باتیست پوش و " نمایش کوچکی از پایان دنیا " به نویسندگی لارن کاییون، ازکیل گارسیا-رومئو و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو نمایش‌هایی هستند که از فرانسه مهمان این دوره از جشنواره‌اند.

"اگزوویا" به نویسندگی و کارگردانی شارلوت پوییجک-جولن از کشور هلند، دیگر نمایشی است که در این دوره از جشنواره به صحنه می‌رود.

کشور کروواسی هم با نمایشی با نام"واندالاواندا" به نویسندگی جلنا توندینی و کارگردانی مورانا دولنک ، دیگر میهمان خارجی جشنواره هفدهم نمایش عروسکی است. همچنانکه تایوان با نمایش " سفر به غرب: آشوب در قصر شیشه ای " به نویسندگی چیه-شنگ وو و کارگردانی یانگ-چین لین ، در جشنواره حضور دارد.

و سرانجام اینکه "سیه موی و جلالی" به نویسندگی و کارگردانی کاوه آیریک از افغانستان نیز دیگر نمایش آسیایی است که در بخش بین‌الملل جشنواره امسال اجرا خواهد داشت.

روایتی عروسکی از مصایب زنی عاشیق
نمایش «آی ایشیق» به کارگردانی محمدتقی اسماعیلی با نگاهی مدرن به فولکلورهای آذربایجان در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش «آی ایشیق» در پی این تفکر است که به فولکلور و آداب و آیین، نگاهی جهانی داشته باشد و آن‌ها را با زبانی مدرن بازگو کند.

این نمایش نیز نگاهی مدرن به فولکلورها و مسایل جامعه آذربایجان به ویژه اردبیل دارد.

اسماعیلی توضیح داد: همه عاشیق‌ها یا خنیاگران، مرد معرفی شده‌اند در حالی که عاشیق زن نیز داشتیم و به آن‌ها پرداخته نشده است. در این نمایش از مصایب زنی عاشیق گفته می‌شود.

نمایش «آی ایشیق» قصه زن و مردی است که قرار است با هم ازدواج کنند. مرد در رسم (دئیشمه) با دسیسه افراد خان شکست می‌خورد. او طبق آداب و رسوم باید ساز را کنار بگذارد و به ایل و تبار خود برگردد. دختر تنها و سرخورده می‌ماند و مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرد ولی پس از گذشت چند سال‌ با راهنمایی پیربابا ساز به دست می‌گیرد و خود به مبارزه خان می‌رود.

این نمایش با تلفیقی از تکنیک‌های سایه، باتومی، ماسک و بازیگر به صحنه می‌رود. در این کار به تئاتر اشیا نیز توجه شده و سازها تبدیل به شخصیت می‌شوند.

نمایش‌نامه که نوشته مهدی خلیل‌زاده است، فضایی تغزلی دارد.


فاطمه برمال، سایه عباس‌پور، نینا شاه‌محمدی، مریم داننده، صبا کاتب، هانیه علی‌نژاد، پریا نوروزی، زهرا آقازاده و شبنم معصومی بازیگران و بازی‌دهنده نمایش هستند.

ساخت عروسک را فاطمه برمال و شبنم معصومی به عهده دارند.

طراح صحنه محمدتقی اسماعیلی و طراح لباس سایه عباس‌پور هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------