آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

پیگیری پیشنهاد کنسرت خیابانی و بدون هزینه «همایون شجریان» توسط شهرداری و شورا



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,همایون شجریان

به گزارش قانون، «عزیزان، دراین ایام که چون سیاوش در گذر ازآتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حال‌مان کمی به شود،چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دل‌مان در کنار یکدیگر آرام گیرد».متن بالا، بخشی ازپست اینستاگرام همایون شجریان است که چندی پیش منتشرشدوموجی در حوزه موسیقی پدید آورد؛ موجی که باعث شد نهادهای مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه موسیقی،کمیسیون فرهنگی مجلس،شورای شهروشهرداری به آن واکنش مثبت نشان دهند.


عملی شدن این پیشنهاد که با وجودرویکرد مثبت ارگان های فرهنگی،همچنان درحدیک فرضیه باقی مانده است،می‌تواندسرآغازاتفاقات مثبت درحوزه موسیقی ایران شود.باتوجه به اینکه موسیقی و برگزاری کنسرت در ایران، سال‌هاست با موانع ومشکلات متعدد درگیر است، عملی شدن پیشنهاد همایون شجریان، می‌تواند نقطه‌ای باشد برای گسترش حمایت نهادها و ارگان‌های مرتبط با موسیقی. برگزاری کنسرت خیابانی البته در جهان اتفاق تازه‌ای نیست اما در ایران چنین اتفاقی می‌تواند یک گام بلند باشد به سوی مسیری تازه که نیازمند حمایت همه جانبه نهادهای مسئول است.با طرح این پیشنهاد ازسوی همایون شجریان، خوانندگان دیگری اعم ازسیروان خسروی، حمید هیراد، فرزاد فرزین، بابک جهانبخش و...نیزآمادگی خود را برای برگزاری کنسرت خیابانی اعلام کردند.


هر چند پیشنهاد برخی از این خوانندگان ، راه گریزی برای انتقادات بزرگ و کوچکی باشد که این روزها به سمت‌شان سرازیر شده است.حمیدهیراد در حالی پیشنهاد برگزاری کنسرت خیابانی می‌دهد که چند اجرای اخیرش با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه بوده است و موضوع اینکه اجراهای وی لب‌خوانی است و زنده نبوده نقل محافل مختلف است.هر اندازه که طرح این پیشنهادات ساده است، اجرایی شدن آن ها، کار دشواری است که نیازمند حمایت یکپارچه نهادهای فرهنگی، نهادهای حاکمیتی و البته خود مردم است. کنسرت خیابانی همایون شجریان با نواختن یک ترومپت و گیتار الکتریک در خیابان انقلاب تفاوت عظیمی دارد.


کافی است نگاهی به هزینه ها و به طور کل، گردش مالی پروژه«سی»بیندازیم؛ این کنسرت نمایش طی ۳۰ شب اجرا شد که به طور میانگین هرشب، میزبان چهارهزار نفر بوده است که به طور کل می‌توان عدد ۱۲۰هزارنفر را، مخاطب کلی این اجرا دانست.


قیمت بلیت‌های «سی» از ۲۵ هزار تومان تا ۱۹۵هزار تومان، متغیر بود.درست است که میزان فروش بلیت و استقبال مخاطب از این پروژه بسیار رضایت بخش بود اما نباید هزینه هایِ اجرایی این کنسرت نمایش را در فضای کاخ ملت نادیده گرفت.سیستم صوتی و مانیتورینگِ عظیمی که برای این کنسرت نمایش در نظر گرفته شده بود، نیازمند یک هزینه هنگفت مالی و اسپانسرهاي قدر قدرت بود. حال اگر بخش نمایش را از اجرا حذف کنیم، بازهم با هزینه های هنگفتی برای برگزاری کنسرت آن هم به صورت رایگان مواجه هستیم.


باتوجه به اینکه شهرداری تهران تنها می‌تواند فضایی مناسب در اختیارعوامل اجرایی بگذارد، باقیِ هزینه‌ها قرار است از کدام منبع مالی تامین شوند؟

برگزاری کنسرت خیابانی، آن هم با حضور کسی مثل همایون شجریان که مورد مهر و توجه خیل عظیمی از جمعیت ایران است، کار ساده‌ای نیست و سازوکارمنسجم و قدرتمندی را می‌طلبد و از آنجا که این پدیده تازه‌ای در کشور ما محسوب می‌شود، برگزار کنندگان آن باید دارای تجارب گسترده‌ای باشند که البته همایون شجریان، خالی از این تجربه‌ها نیست اما مساله ای که در این میان مطرح می‌شود، ایجاد فضای مناسب، کنترل جمعیت و حفظ امنیت و آرامش مردم و به طور کل، ایجاد فضایی مناسب جهت برگزاری یک کنسرت بزرگ خیابانی است.

حجت نظری: بعید می‌دانم مشکلی برای اجرای کنسرت پیش بیاید
در این بین حجت نظری (عضو شورای شهر تهران)با نظری مثبت درباره این پیشنهاد گفته است:مجموعه شورای شهر و شهرداری از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند و من نیز در نامه‌ای به سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) خواستار صدور مجوز برگزاری این کنسرت در یکی از بوستان‌ها و فضاهای باز شهر تهران همچون بوستان ولایت، پارک آزادگان، پارک سرخه حصار، میدان مشق و ... شدم.

در پیگیری‌های شفاهی انجام شده نیز از سوی وزارت ارشاد به من اعلام کردند که با برگزاری این کنسرت مخالفی وجود نداشته و مجوز آن صادر خواهد شد. امیدوارم در ادامه روند صدور مجوز نیز مشکلاتی ایجاد نشود که البته با توجه به استقبال خوبی که از این پیشنهاد صورت گرفته، بعید می‌دانم مشکلی در اجرای این کنسرت به وجود بیاید. این موضوع را با استاندار تهران به عنوان رییس شورای تامین نیز در میان گذاشته و پیگیری خواهم کرد.

برزین ضرغامی: کنسرت خیابانی؛ یک اتفاق مثبت
با توجه به اینکه برگزاری کنسرت خیابانی، پدیده تازه ای در کشور ما به شمار می رود، برخی مدیران، نگران ارائه خدمات مناسب و امنیت مردم هستند که در این راستا، همایون شجریان در جلسه ای که به تازگی با مدیران شهرداری تهران، درخصوص برگزاری این کنسرت داشت، بیان کرد: «سال‌هاست که در برگزاری کنسرت تجربه کسب کرده‌ام، چه زمانی که در رکاب پدر بودم و چه حالا که کنسرت‌های مستقل خود را در ایران یا خارج از کشور برگزار می‌کنم. به همین دلیل می‌دانم که شرایط کار و برگزاری چگونه است.


بنابر این درک می‌کنم که مهم‌ترین اقدام در سازوکار برگزاری کنسرت خیابانی با جمعیت گسترده برقراری امنیت، آسایش و راحتی عبور و مرور مردم باشدکه از دیدگاه اینجانب با یک همکاری چندجانبه و همدلانه کاملا قابل انجام است».

در این جلسه همچنین برزین ضرغامی (رییس سازمان زیباسازی) ضمن اعلام حمایت و همکاری شهرداری تهران از برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان، بیان کرده است: «زمانی که ایده برگزاری این کنسرت از سوی شما مطرح شد حوزه فرهنگی شهرداری تهران از جمله مرکز ارتباطات، معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان زیباسازی به اتفاق به این نتیجه رسیدیم که برگزاری کنسرت خیابانی در این شرایط می‌تواند یک اتفاق مثبت باشد و شهرداری تهران به عنوان مجری اصلی می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

از سوی دیگر چون تاکنون چنین رویدادی برگزار نشده، این دغدغه جدی ماست که این کنسرت باید با هوشمندی کامل برنامه‌ریزی شود تا این ایده الگو و سرمشق کارهای بعدی باشد. تنها بخشی از مقدمات این رویداد مربوط به شهرداری تهران می‌شود. بخش مهم و اصلی آن مربوط به شما در جایگاه هنرمند است و بخشی دیگر مربوط به سازمان‌ها و نهادهای دیگر و همین‌طور حضور مردم است. باید در جلسات دیگری که برگزار می‌کنیم سهم عناصر دیگر را بررسی کرد تا این حرکت مردم‌محور در عرصه موسیقی ادامه‌دار باشد».

اندکی صبر
سیدعباس صالحی (وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی) نیز موافقت خود را با برگزاری این کنسرت اعلام و در گفت‌وگویی بیان کرده است:اصل این مطلب که هنرمندان در فضای امروز کشور احساس مسئولیت اجتماعی می‌کنند تا بتوانند شرایط اجتماعی را با نشاط‌تر و با امیدتر کنند، قابل تقدیر و تحسین است. طبیعی است هر پیشنهادی باید در شاکله ای اجرایی، عملیاتی و ارائه شود تا حداکثر فواید و حداقل هزینه ها را به لحاظ اجتماعی به دنبال داشته باشد.

در عین حال این پیشنهاد باید مسیر خود را به لحاظ اجرایی طی کند تا پیامدهای مثبت و منفی آن تحلیل و پس از آن در مقام اجرا محقق شود.او همچنین گفته است: این پیشنهاد زیرساخت های متنوعی دارد که زیر ساخت های حقوقی، تقنینی و انتظامی از جمله آن است. این اتفاق شاید جمعیت ده ها هزار نفری را به خود جذب کند که چگونگی مدیریت آن، شاکله و ساختار خاص خود را دارد که با رعایت همه جوانب نباید احیانا به ضد خودش تبدیل شود، بنابراین لازم است برای اجرایی کردن این پیشنهاد مجموعه‌های مختلفی از جمله نیروهای انتظامی در این موضوع اظهار نظر کنند.

با توجه به سخنان مختلفی که در این گزارش به آن ها اشاره شد، شاهد نگاهی مثبت از مسئولان برای برگزاری این کنسرت هستیم اما باید منتظر اظهار نظر نیروی انتظامی و همچنین نهادهایی بود که تا امروز سکوت کرده اند و واکنشی در مقابل انتشار این اخبار در سطح گسترده نشان نداده اند. به نظر می رسد سازوکار برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان، با حمایت نهادهای فرهنگی و هنری، آماده است اما نگرانی جای دیگری است؛ نگرانی از ورود نهادهای خودسر که با ورود به کنسرت هایی که تمام مجوزهای خود را از وزارت ارشاد و اماکن دریافت کرده اند، موجبات اختلال و حتی لغو شدن کنسرت ها می شوند.

سیروان پشیمان؟!
اما در این میان موضوع جالب انصراف سیروان خسروی از اجرای کنسرت خیابانی بود. اوتنها ۴۸ساعت پس از ابراز تمایلش برای اجرای کنسرت خیابانی در مطلبی روی صفحه اینستاگرامش نوشت :«دوماه پيش توركنسرت‌هاى تابستونى خودمو لغو كردم، با اين ديدگاه كه توى اون شرايط بد اقتصادى، پدرى به دليل نداشتن قدرت خريد بليت شرمنده خانواده ش نشه.


با همين ديدگاه سه روز پيش براى برگزارى كنسرت رايگان خيابونى اعلام آمادگى كردم كه حضور در كنسرت هزينه اى رو به خانواده ها تحميل نكنه اما الان شرايط به شكليه كه كنسرت گذاشتن من و حتى كل خوانندگان جهان ، اختصاص بخشى از درآمد كنسرت‌ها به امور خيريه، خريد آب معدنى براىآبادان و خرمشهر ، فرستادن كانكس و پتو و دارو به كرمانشاه و غيره و غيره ،تنها حكم يك قرص مسكن رو داره براى كسى كه داره با سرطان دست و پنجه نرم ميكنه و حتى شايد نوعى نشون دادن بى تفاوتى نسبت به اين درد و رنجه.به همين دليل برگزارى كنسرت رو (حتى رايگان) در حال حاضر كارى عبث و بيهوده ميبينم».


این سخنان در حالی بیان می شود که فیلم‌هایی از آخرین کنسرت سیروان خسروی منتشر شد که انتقاداتی را نسبت به اجرای وی به همراه داشت.البته برخی نیز معتقد هستند دلیل انصراف سیروان خسروی بیش از این موارد که مطرح کرده است مربوط به واکنش های پرشور نسبت به اجرای خیابانی همایون شجریان و عدم توجه کافی به اعلام حضور وی بوده است.

حال دلیل هر چه که باشد ، اجرای این کنسرت ها با توجه به تلاش برای اینکه هزینه ای از سوی مردم پرداخت نشود می تواند کمک کننده باشد و باعث شود که حداقل ساعاتی حتی مردم با شرایط نابه سامان اقتصادی از موسیقی خوب لذت ببرند مگر اینکه برخی تصور کنند مشکلات اقتصادی ذائقه هنری و موسیقایی انسان‌ها را نیز نابود می‌کند.

حال امابایدمنتظر ماندو دید که در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد. اینکه شوالیه تازه نفس و جوان آواز ایران با طرفداران بسیارش اجرای آزاد وبدون هزینه و در خیابان برای مردم خواهد داشت یا در نهایت این برنامه نیز به بایگانی سپرده خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------