حضور جیسون استاتهام در فیلم سینمایی «The Meg»/ بازگشت وحشت از کوسه به سینماهای جهان



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,وحشت ازکوسه

 ۴۳ سال بعد از «آرواره‌ها» فیلم جنجال برانگیز و بسیار پرفروش استیون اسپیلبرگ معروف و وحشت عظیمی که از کوسه‌ها در دل‌ها افکند، فیلم دیگری با همان مضمون از دیروز (جمعه ۱۹ مرداد) بر پرده سینماهای جهان رفته است. این بار غول انگلیسی ۲۰ سال اخیر فیلم‌های اکشن یعنی جیسون استاتهام را روبه‌روی کوسه عظیم تازه‌ای قرار داده است.


فیلم جدید "The Meg" که کارگردان آن جان ترتل تاب امریکایی است و دین گئورگاریس و برادران هوئه‌بر (با نام‌های کوچک یان و اریش) سناریوی آن را نوشته‌اند، بر پایه رمانی با نام «مگ: داستانی از وحشت عمیق» نوشته «استیو التن» استوار است. در این فیلم علاوه بر استاتهام که با فیلم‌های جنایی و اکشن گای ریچی در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ به مردم شناسانده و با تریلوژی انتقال دهنده در دهه ۲۰۰۰ به یک سوپراستار اکشن تبدیل شد، لی بینگ بینگ چینی، راین ویلسون امریکایی، رابی رز استرالیایی، وینستون چائو تایوانی و کلیف کرتیس نیوزیلندی در سایر نقش‌های عمده این فیلم جدید علمی - تخیلی وحشتناک، ظاهر شده‌اند.

از دیسنی به برادران وارنر
فیلم «The Meg» را در ابتدا کمپانی معروف والت دیسنی با خرید امتیاز کتاب استیو التن کلید زد اما به دلایلی این پروژه سال‌ها خاک خورد تا سر از برادران وارنر، دیگر کمپانی قدیمی هالیوود درآورد و در نهایت جان ترتل تاب و اعضای گروه او از سپتامبر ۲۰۱۶ کارهای تولید این فیلم را شروع کردند. فیلمبرداری فیلم از یک ماه بعد از آن در نیوزیلند و سواحل آن -که برای نشان دادن جولان یک کوسه مخوف عظیم و تلاش او برای بلعیدن انسان‌ها و قبضه کردن آب‌های یکی از شهرهای بندری نیوزیلند مناسب نشان می‌داد- آغاز شد.


این فیلم را به سبب مشارکت عظیم چین در ساخت آن باید یک محصول مشترک بین چین و امریکا دانست و به همین سبب نیز از صبح دیروز ابتدا در سطح همین دو کشور و از امروز در بیش از ۴۵ کشور دیگر اکران می‌شود و تا هفته آینده به ۴۰ کشور دیگر بسط می‌یابد. باور راسخ اولیه این است که این فیلم برای کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم این هفته جهان رقابتی شدید با قسمت ششم سری فیلم‌های اکشن و جاسوسی «مأموریت غیر‌ممکن» که در دو هفته قبلی صدرنشین جدول درآمدسازان بوده، خواهد داشت ولی نتیجه آن هرچه باشد، این نکته بلاتردید است که ترس از کوسه‌های درنده که با فیلم کلاسیک شده «Jaws» (آرواره‌ها) ساخته سال ۱۹۷۵ استیون اسپیلبرگ به یک اپیدمی در


جهان تبدیل شد و ده‌ها نمونه مشابه را موجب شد، با این فیلم تازه از نو در سطح دنیا ریشه خواهد دواند و یک بار دیگر سواحل توریستی و پلاژهای مسافرتی در اطراف آب‌های آزاد و سراسر جهان را تهی از خیل توریست‌هایی خواهد کرد که معمولاً در این موقع گرم از سال به سواحل و مناطق مناسب برای شنا و رفع گرما روی می‌آورند. به نظر می‌رسد یک بار دیگر توریست‌ها با بسط یافتن شهرت توأم با ترس عمیق فیلم he Meg، از خیر سفر در این مناطق خواهند گذشت و به گوشه امنی دور از سواحل بسنده خواهند کرد.

همه کلک‌های استیتام
در این میان «The Meg» محل تازه‌ای برای محکم‌تر شدن هرچه بیشتر جایگاه جیسون استاتهام در سینمای اکشن و فاصله گرفتن او از رقبای عمده سال‌های اخیرش شامل جت لی، لیام نیسون و استیون سیگال است. استاتهام در این فیلم رل یوناس تیلور را بازی می‌کند که یک متخصص نبرد در زیر آب و نجات انسان‌های به مخاطره افتاده در دل اقیانوس‌هاست و فیلم به ما می‌گوید که او وقتی به یک مأموریت نجات تازه فراخوانده می‌شود

که مشخص می‌گردد یک کوسه عظیم از‌نژاد مگالودون‌ها به گروهی از دانشمندان زیر آب هجوم برده و آنان را یک لقمه خویش کرده‌ و بدتر اینکه در مأموریت نخست، افراد مهاجم به اشتباه به کوسه‌ای بجز کوسه مگالودون سم می‌خورانند، کوسه اصلی ابتدا از حملات نارنجکی تیلور هم مصون می‌ماند تا اینکه تیلور با کلک زدن به وی موجب خونریزی مگالودون می‌شود و انبوه کوسه‌های رها شده از قعر دریا که به خودشان هم رحم نمی‌کنند به مگالودون نیز هجوم برده و او را می‌بلعند و غائله را - دست‌کم تا فیلم بعدی - پایان می‌بخشند.

 بلعیدن پول سینمادوستان
حال باید دید دستپخت تازه جان ترتل تاب ۵۵ ساله که پیشینه ساخت فیلم‌های «وقتی تو خواب بودی»، «پدیده»، دوگانه «گنج ملی» و «کارآموز ساحر» را هم دارد، تا چه حد توان مکیدن خون و بواقع بلعیدن پول سینمادوستان را در سطح جهان دارد، هرچند همین حالا هم مشخص است که اگر قرار است فیلمی، تام کروز و دوستانش در «مأموریت غیر‌ممکن ۶» را از قله پرفروش‌های چند هفته اخیر امریکای شمالی و بسیاری از نقاط دیگر دنیا پایین بیاورد، همین کوسه مخوف و تقابل هولناک او با جیسون استاتهامی است که در عمر پرسود هنری‌اش کم کوسه نخورده است!

 روزنامه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------