چهره‌ها ملاک فروش تئاتر شده اند!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,نمایش یرماغ

کارگردان نمایش «یرماغ» که این روزها در تالار «مولوی» در حال اجرا است معتقد است: اکنون فقط نمایش‌هایی موفق هستند که یا بازیگران چهره در آنها بازی می‌کنند و یا تبلیغات وسیعی دارند این در حالی است که تبلیغات برای تئاتر محدودیت‌های بسیاری دارد.

 مریم محمدی در گفت‌وگویی با ایسنا،  درباره این نمایش توضیح داد: نمایشنامه «یرماغ» برداشتی آزاد از کتاب «یرما» لورکا است که خودم بازنویسی آن را انجام داده‌ام و در واقع این نمایش پروژه پایان نامه کارشناسی ارشدم بوده است.

او ادامه داد: ما برای اجرای این نمایش بیشتر از یک سال است که تمرین کرده‌ایم و بازیگران آن همه از دانشجویان تئاتری هستند که در کنار هم گرد آمده‌اند و تمام سرمایه این نمایش را من به صورت شخصی تهیه کرده‌ام.

این کارگردان درباره تیزر این نمایش که به شیوه خلاقانه‌ای ساخته شده است، گفت: ما در واقع از یک نوع ضد تبلیغ برای کارمان استفاده کرده‌ایم. در حقیقت ما میخواستیم بگوییم که برای تبلیغ یک نمایش محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. برای تبلیغات شهری و محیطی و استفاده از بیلبوردها باید از چند ماه قبل به نهادهایی که این متصدی تبلیغات شهری هستند اطلاع دهیم، این در صورتی است که ما شاید ندانیم در چه سالنی و در چه زمانی نوبت اجرای ما خواهد بود. نکته دوم هم این است که ما زمانی که برای درخواست تبلیغات محیطی اقدام می‌کنیم از ما می‌پرسند که آیا بازیگر چهره در نمایش شما حضور دارد یا خیر و اگر نباشد امکان تبلیغات را از ما می‌گیرند.

او همچنین اضافه کرد: در حقیقت تبلیغی وجود ندارد و هزینه‌ای که برای کاری صرف ‌می‌شود از طریق گیشه برگشت مالی ندارد. حتی امکان اینکه ما بتوانیم با تبلیغات مقداری از هزینه‌ای که انجام دادیم را برگردانیم، هم نداریم و شاید در تئاترِ ما این نکته قرار نگرفته است که یک نمایش بتواند از طریق تبلیغات مخاطب جذب کند. اتفاقی که الان وجود دارد و باعث جذب مخاطب می‌شود بحث داشتن بازیگر شناخته شده و چهره است و گویی تخصص و مهارت در این هنر مطرح نیست بنابر این کارهایی که الان پرفروش هستند همه از همین طریق توانسته‌اند موفق باشند.

این کارگردان که پیش از این از حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی انصراف داده بود، درباره ارزیابی‌اش برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: شیوه برگزاری و برنامه‌ریزی جشنواره‌های تئاتری ما خیلی مناسب نیست به طور مثال یک گروه تئاتری باید برای حضور و شرکت در یک جشنواره از جیب خودش هزینه کند و نمایشی را آماده ارائه در جشنواره کند، این در صورتی است که باید جشنواره‌ها کمک هزینه‌ای را به ما بدهد ولی این اتفاق نمی‌افتد و یا اینقدر مبلغ آن کم است که تفاوتی با نبود آن وجود ندارد.


محمدی ادامه داد: در کنار این موارد بی‌برنامه‌ بودن جشنواره‌ها نیز از دیگر مشکلات ماست و همین علت باعث شد که ما از جشنواره تئاتر دانشگاهی انصراف دهیم. زیرا قرار بود که در ابتدا نمایش ما در روزهای پایانی جشنواره اجرا شود تا بتوانیم مقداری در هزینه دکور صرفه جویی کنیم اما چند رور مانده به جشنواره میگویند که چنین امکانی وجود ندارد. در نهایت هم همین بی‌برنامگی‌ها باعث شد تنها چند ساعت مانده به اجرای عمومی‌مان سالن را در اختیار ما قرار دهند. با این حال این جشنواره‌ها مکانی است برای شکوفا شدن استعدادها و ارائه ایده‌های دانشجویانی که پر از خلاقیت هستند و فقط در چنین رویدادهایی که امکان ارائه آنها وجود دارد.


به گزارش ایسنا بازیگرای که در نمایش «یرماغ» ایفای نقش می‌کنند عبارتند از مهتاب محسنی، محیار احمدی، حمید صدری، سالار خمسه، علی تارمی، بردیا زاهدی، محمد رضا منصوری، عادل شادرو، امیر حسین عشق آبادی، رامین مرادی جاوید، مجید عمانی، رسول سوری، رضا منفرد و محمد علی امیدبخش.

از دیگر عوامل این نمایش نیز می‌توان به طراح و ساخت دکور و همچنین طراحی نور: کیارش ظریفی، طراح لباس: محبوبه آبسالان، طراح ساخت ماسک: حجت هاشمی، نقاش ماسک: مسعود عسگری، طراح گریم: بهار اسدی، مدیر تولید و مجری طرح: نیما فراهی، تهیه کننده: مریم محمدی نام برد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------