ستاره‌های برنامه کودک مشغول چه کاری هستند؟



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فیتیله ای ها

یک زمانی که چندان هم دور نیست، تلویزیون پر بود از برنامه‌ها و برنامه‌سازان محبوب کودک. یک شبکه عمو پورنگ را داشت، شبکه‌ای دیگر روی عموهای فیتیله‌ای مانور می‌داد، شبکه تهران برای سالیان سال بچه‌ها را به رنگین کمان و پنگول معروف و محبوبش عادت داده بود و شبکه‌های دیگر هم هرکدام عمو یا خاله‌ای داشتند که بتوانند بچه‌ها را پای تلویزیون نشانده و اوقات شادی براشان مهیا کنند. این شرایط اما ناگهان به‌هم خورد. ناگهان چشم باز کردیم و دیدیم تنها جا برای سرگرمی کودکان شبکه پویا یا همان نهال است و بس. شبکه‌ها از برنامه و برنامه‌سازان کودک تهی شده بودند و این خطرناک بود. اوضاع چنان بد بود و شرایط ناامیدکننده که در یکی‌دو روز اخیر انتشار خبر بازگشت فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون بازتاب عجیبی در فضای مجازی یافته و همه از این اتفاق به عنوان رویدادی خوشحال‌کننده یاد می‌کنند.


بازگشت شادی
روز گذشته وقتی رسانه‌های مجازی اعلام کردند که بازگشت فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون قطعی شده و این گروه محبوب چند روزی است مجموعه نمایشی دوقلوها را وارد فاز تولید کرده و در تهران مقابل دوربین برده‌اند؛ نخستین نکته‌ای که به‌ذهن مخاطبان خبر آمد این بود که ظاهرا دوران ممنوع‌التصویری این گروه سر آمده است.


دوقلوها که به کارگردانی جمشید بیات‌ترک و تهیه‌کنندگی مهدی بصیری با بازی علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی که حدود دو دهه است در تلویزیون با عنوان عمو‌های فیتیله‌ای شناخته می‌شوند جلوی دوربین رفته؛ بی‌شک نقطه پایانی است بر ممنوعیت فیتیله‌ای‌ها؛ که بیش از هر چیزی به‌دلیل سوءتفاهمی عجیب درگیر ممنوعیت شده بودند. گفته می‌شود فیتیله‌ای‌ها در مجموعه دوقلوها این‌بار برخلاف گذشته در قالب یک مجموعه نمایشی با قصه و شخصیت‌هایی جدید و با حضور بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون می‌آیند و این حضور آنها را متفاوت از همیشه جلوه می‌دهد. شاید شبیه راهی که چندی پیش عموپورنگ با مجموعه محله گل و بلبل پیمود و سریال جذابش را پر کرد از کمدین‌های محبوب کودکان و خانواده‌ها.


دعوا سر چه بود؟
جنجال برنامه فیتیله از نمایشِ هتل فیتیله ریشه می‌گیرد که روز جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ از شبکه ۲ پخش شد. در این نمایش دیالوگ‌هایی بین شخصیت‌های این نمایش ردوبدل شده بود که موجب اعتراض گروهی از آذری‌های ایران و در نهایت منجر به توقف پخش این برنامه، توبیخ و برکناری برخی از عوامل آن و عذرخواهی مسئولان صدا و سیما شد. بعد از آن اگرچه بارها و بارها فیتیله‌ای‌ها بابت سوءتفاهم پیش آمده عذرخواهی کردند، اما نمی‌توان این را کتمان کرد که آن روزها فضا چنان برای فیتیله‌ای‌ها سنگین شده بود که شاید تنها چاره بهبود شرایط مدتی دوری از تلویزیون بود. حالا نزدیک به ٣ سال پس از این رخداد فیتیله‌ای‌ها در تدارک بازگشتی دوباره به تلویزیون هستند و هیچ بعید نیست بازگشت آنها با مجموعه دوقلوها که در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری است، در سومین سالروز جنجال بزرگ فیتیله‌ای‌ها باشد.


دیگران در چه کارند؟
فیتیله‌ای‌ها البته تنها گروه برنامه‌ساز کودک نیستند که جای خالی‌شان این روزها در تلویزیون احساس می‌شود. شاید در یک نگاه گذرا بتوان حداقل دو کاراکتر محبوب‌تر از این گروه را نام برد که به‌هر دلیل از جعبه جادو دور افتاده‌اند و در حیطه‌ای جدید به فعالیت مشغولند.


عمو پورنگ که بی‌شک مهمترین پدیده تلویزیون در زمینه برنامه‌های کودکانه در تمام ٤٠سال بعد از انقلاب بوده، بعد از موفقیت عجیب‌وغریب محله گل و بلبل به‌شکل غیرقابل باوری از تلویزیون دور شد. این مجری که در حال حاضر هفته به هفته سریال بالش‌ها را در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌کند، به‌گفته بدبین‌ها زمانی از چشم افتاد که محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی افتتاح شبکه پویا گفت که نمی‌توان بدون عمو پورنگ، امیرمحمد و آقای روشن‌پژوه زندگی کرد.


یکی دیگر از دورافتاده‌های برنامه‌های کودک هم پنگول است. گربه شیرین‌زبان و حاضرجواب برنامه رنگین کمان که نزدیک به ٨- ٧ سال با ترانه‌ها و اشعار جذاب و مزه‌پرانی‌های شیرینش اوقات خوشی را برای بچه‌ها به‌وجود آورد. دوری او اما برخلاف فیتیله‌ای‌ها و عموپورنگ بیش از این‌که ریشه در حاشیه و جنجال داشته باشد، به تغییر در فاز کاری صداپیشه‌اش برمی‌گردد. در واقع پنگول از زمانی شروع به کمرنگ‌شدن کرد که هومن حاج‌عبدالهی تصمیم گرفت بازیگری را جدی‌تر دنبال کند. نتیجه هم این شد که در حالی که نوروز امسال بچه‌ها دومین نوروز بی‌پنگول را می‌گذراندند، حاج‌عبدالهی در پایتخت ٥ محبوب مردم شده بود و خیلی از پدر و مادرها با دیدن رحمت پایتخت به بچه‌هاشان یادآوری می‌کردند که: این همون پنگوله‌ها.

 

روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------