پول‌های مشکوک در سینمای ایران؟



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,سینما

مدتی است که مسئله خطر ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران و دستمزدهای نامتعارف، به دغدغه سینماگران ایرانی تبدیل شده است؛ موضوعی که بار دیگر با اعلام خبر دستگیری و بازداشت نادر فتوره‌چی به علت اتهام به یک تهیه‌کننده سینما داغ شده است. به همین بهانه مروری بر ماجرای ورود پول‌های مشکوک به سینما داشته‌ایم.

 

شکایت از افشاگر
ماجرا از دستگیری نادر فتوره‌چی شروع شد. یک شنبه عصر شاهرخ فتوره‌چی ویدیویی در فضای مجازی منتشر کرد و گفت که برادرش به علت شکایت تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» محمد امامی، در جلسه دادگاه حاضر شده است اما چون توان مالی برای تامین وثیقه نداشته، به زندان فشافویه منتقل شده است. بعد از انتشار این خبر، محمود صادقی نماینده مجلس در توییتی به بازداشت او واکنش نشان داد و وعده داد اگر تا دوشنبه ظهر، شکایت از فتوره‌چی پس گرفته نشود، جزئیات پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را منتشر می‌کند. وی دیروز طبق تهدیدی که کرده بود، بخشی از گزارش تحقیق و تفحص از بانک سرمایه را که مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان بود، در توییترش منتشر کرد که نام محمد امامی نیز در آن به چشم می‌خورد.


ساخت «شهرزاد» با سرمایه مشکوک
مهر ماه دو سال قبل و هنگام ساخت فصل دوم سریال «شهرزاد»، اخباری مبنی بر دستگیری محمد امامی تهیه‌کننده این سریال، به اتهامات مالی که مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان بود، در فضای مجازی منتشر شد. حتی شایعه شد قرار است امامی پول‌ها را پس بدهد و نام سریال را تغییر دهند تا برای ادامه تولید آن مشکلی پیش نیاید. ترانه علیدوستی، در واکنش به این شایعات در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی خیال مردم را از بابت این که فیلم برداری فصل دوم سریال در حال انجام است راحت کرد و از آن‌ها خواست به شایعات توجه نکنند. نادر فتوره‌چی مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار در همان زمان در صفحه توییتر خود به امامی و «شهرزاد» تاخت و حتی پویش«نه به شهرزاد» را به راه انداخت. مدتی بعد و در اوایل سال 96 امامی در نشستی خبری در کانادا، اعلام کرد که از فتوره‌چی شکایت کرده است؛ اما بعدها دیگر از این ماجرا خبری نشد.


هشدار کانون کارگردانان سینما
پس از اعلام شکایت امامی، ماجرای ورود پول‌های کثیف به سینما دیگر پیگیری نشد تا همین چند وقت پیش؛ زمانی که خبرهایی از ساخت چند فیلم سینمایی و چندین سریال شبکه نمایش خانگی منتشر شد؛ آثاری پرستاره و پرخرج. شایعاتی که هراز گاهی منتشر می‌شد، حکایت از دستمزدهای نجومی داشت که برخی ستاره‌ها درخواست می‌کنند و فقط تعداد کمی از تهیه‌کننده‌ها توان پرداخت آن را دارند. به تازگی نیز یک رسانه فارسی‌زبان بیگانه گزارشی درباره ورود پول‌های مشکوک و همچنین ورود آقازاده‌ها به عرصه سینما منتشر کرد. حتی اعلام شد که سرمایه‌گذار یک فیلم پرستاره، در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران فعال است و به همین دلیل ارقامی نجومی پرداخت کرده است. در همین گیرودار، اهالی سینما از صنوف مختلف به مسائل مرتبط واکنش نشان دادند؛ مسائلی که کلیدواژه همگی‌شان دستمزدهای نامتعارف و پول‌های مشکوک بود. کانون کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیه‌ای درباره ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار داد. ماجرا البته تمام نشده و همچنان دغدغه سینماگران است؛ باید دید آیا در آینده این موضوع به ورود جدی نهادهای نظارتی به مسائل اقتصادی سینمای ایران خواهد انجامید یا خیر.

 

روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------