روایت موفق احساسات شکست‌خورده توسط «حمید نعمت‌الله» در دو فیلم «رگ خواب و شعله ور»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم شعله ور

نام حمید نعمت‌ا... به عنوان کارگردان و هادی مقدم‌دوست به عنوان فیلم نامه‌نویس، در کنار یکدیگر برای تماشاگران یادآور آثار به‌یادماندنی سینمایی و تلویزیونی مختلفی مانند «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» است. آن‌ها در فیلم «شعله‌ور» که چند روزی از اکران آن در سینماها می‌گذرد، برای چهارمین بار تجربه خوبی از همکاری‌شان با یکدیگر، برای تماشاگر رقم زده‌اند. به همین بهانه نگاهی به «رگ خواب» و «شعله‌ور»، دو فیلم شخصیت‌محور حمید نعمت‌ا... انداخته‌ایم که در یکی از آن‌ها، داستان حول محور شخصیت زن و در دیگری حول شخصیت مرد پیش می‌رود.

درباره «رگ خواب»
«رگ خواب» جزو آن دسته از فیلم‌های انگشت‌شمار سینمای ایران است که رابطه عاشقانه باورپذیری را به نمایش می گذارد. شخصیت پردازی خوب کاراکتر «مینا»، لوکیشن‌های فیلم مانند خانه‌ای که «مینا» در آن زندگی می‌کند و مانند خودش انگار جدا افتاده و تنهاست، همه و همه سهم زیادی در فضاسازی و نزدیک کردن تماشاگر به کاراکتر او و روحیاتش دارند. صدای همایون شجریان در اواخر فیلم و لحظاتی که تماشاگر یکی از تاثیرگذارترین سکانس‌های فیلم را می‌بیند هم لذت تماشاگر را کامل می‌کند.

درباره «مینا»
هرچند عده‌ای برچسب «ضدزن» بودن را به فیلم می‌زنند یا اصلا آن را «زنانه» نمی‌دانند، اما شخصیت اصلی «رگ خواب» یک زن آرام و خجالتی است که به تازگی از همسرش جدا شده، با پدر بیمارش اختلاف دارد و ارتباط خوب و صمیمانه‌ای بینشان برقرار نیست. آن طور که در فیلم می‌بینیم، مینا به جز یک دوست، کسی را ندارد و آدم تنهایی است. چنین کاراکتری در موقعیتی قرار می‌گیرد که یک مرد عاشق‌پیشه و اهل موسیقی که از نظر مالی هم وضعیت خوبی دارد، سر راهش  سبز می شود. واکنش‌های او زمانی که از طرف چنین مردی حمایت عاطفی می‌شود، طبیعی‌ترین و واقعی‌ترین واکنش‌هایی هستند که زنی در موقعیت و خلق‌وخوی او می‌تواند نشان بدهد.

اصلا قرار نیست «مینا» نماینده همه زنان باشد اما حتما زنانی شبیه «مینا» وجود دارند که تصور می‌کنند اگر جای او بودند اعتماد می‌کردند، از یک صبحانه ساده که رنگ و بوی توجه و حمایت داشت، خوشحال می‌شدند و وقتی در رابطه‌شان با چالش‌هایی که انتظارش را نداشتند روبه‌رو می‌شدند، شبیه «مینا» عکس‌العمل نشان می‌دادند. معصومه بیات با شناخت بسیار خوب و دقیق از زنانی مانند «مینا»، دنیای او را برای تماشاگر ترسیم می‌کند و مخاطب هم تحت‌تأثیر این دنیای باورپذیر، پابه‌پای مینا شاد و پشیمان می‌شود.

لیلا حاتمی در جلد «مینا»
کم اتفاق نیفتاده که بازی درخشانی از لیلا حاتمی روی پرده نقره‌ای ببینیم اما قطعاً بازی او در «رگ خواب» جزو به یادماندنی‌ترین بازی‌هایش خواهد بود. با تغییراتی که از ابتدا تا انتهای فیلم در حال‌وهوا و روحیه کاراکتر «مینا» اتفاق می‌افتد، سیر شادابی، نگرانی و پژمردگی کاملاً در بازی لیلا حاتمی آشکار است و بازی فوق‌العاده او در نقش این کاراکتر، تماشاگر را تحت‌تأثیر اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند فیلم قرار می‌دهد. حاتمی برای بازی در این فیلم، در جشنواره سی‌وپنجم فجر، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد و همچنین سه جایزه جشن منتقدان، جشن خانه سینما و جشن حافظ را هم به خانه برد.

درباره «شعله‌ور»
حمید نعمت‌ا... از تهران بیرون می‌رود، به زاهدان سفر و داستانش را در آن خطه روایت می‌کند. این تنوع جغرافیایی که «شعله‌ور» نسبت به بیشتر فیلم‌های سینمایی ایرانی دارد، اولین چیزی است که توجه مخاطب را جلب می‌کند. روزبه رایگا هم با فیلم برداری خیره‌کننده‌اش، پلان‌های زیبایی از زاهدان می‌گیرد و از جهت بصری، این فیلم متفاوت و قابل توجه به شمار می‌آید. تک‌گویی‌های شخصیت اصلی قصه یعنی «فرید»، برخلاف «رگ خواب»، به خوبی روی فیلم نشسته و تماشاگر احساس می‌کند صدای افکار «فرید» را می‌شنود. مهم‌ترین ایراد «شعله‌ور» به فیلم نامه برمی‌گردد، فیلم از ابتدا خوب شروع می‌شود و خوب پیش می‌رود اما از نیمه دوم آن کمی از ریتم می‌افتد و حوصله تماشاگر را سر می‌برد.

درباره «فرید»
خلاصه یک‌خطی فیلم، بهترین توصیف را از شخصیت «فرید» دارد. او مردی است که در دهه ۵۰ زندگی‌اش  بعد از سال‌ها کار کردن و زندگی مشترک با همسرش، در زندگی کاری یا شخصی‌اش موفقیت خاصی نداشته، الگوی پرافتخاری برای فرزندش نیست و همسرش او را ترک کرده است. آدمی است که از درون تنهاست و احساس بدی که درباره خودش دارد، وجودش را پر از کمبود و عقده کرده است.

شعله‌ور شدن آتش حسادت برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد و پرداختن به این مسئله، جزو دلایل ارزشمندی فیلم است و قطعاً مختص جنسیت خاصی هم نیست اما حمید نعمت‌ا... در «شعله‌ور» از منظر مردانه و از زاویه دید یک «پدر» به این اتفاق نگاه می‌کند و مخاطب در طول فیلم شاهد رابطه یک پدر و پسر و مسائلی است که با آن‌ها مواجه می‌شوند. بنابراین اگر مردی در سن‌وسال و موقعیتی شبیه «فرید» پای تماشای فیلم بنشیند، بیشتر از یک خانم، حس این کاراکتر را درک می‌کند.

امین حیایی در جلد «فرید»
کارنامه بلندبالای امین حیایی، پر است از فیلم‌های کمدی که در همه آن‌ها خودش و یک تیپ خاص را تکرار کرده است. چنین بازیگری با چنین پیشینه‌ای در فیلمی مانند «شعله‌ور»، با بازی فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش را به نمایش می‌گذارد. امین حیایی در این فیلم، در سن‌وسال واقعی خودش با چهره‌ای که برای مسن‌تر به نظر رسیدن گریم خاصی نشده ایفای نقش می‌کند و کاملاً تبدیل به یک شخصیت می‌شود و برای یک فیلم شخصیت محور چه چیزی بهتر از این؟! حیایی در جشنواره پارسال فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در «شعله‌ور» دریافت کرد. بدون تردید او سال آینده یکی از جدی‌ترین مدعیان موفقیت در جشن منتقدان، جشن خانه سینما و جشن حافظ است.

 روزنامه خراسان

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------