مرمت فیلم حاشیه‌ساز علی حاتمی



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,علی حاتمی

فیلم «ستارخان»، یکی از آثار ماندگار و حاشیه‌‌دار زنده‌یاد علی حاتمی، توسط فیلمخانه ملی ایران، مرمت و بازسازی شد.

به گزارش  خبرآنلاین،  در ادامه بازسازی و بهسازی فیلم‌­هایی چون «اون ­شب که بارون اومد»، «گاو»، «باد صبا»، «برای آزادی»، «خانه خدا»، «ناخدا خورشید» و ... فیلم «ستارخان»، اثر حاشیه‌ساز علی حاتمی هم مرمت شد.

فیلمخانه ملی ایران به بهانه فرارسیدن روز ملی سینما، از نسخه بازسازی شده فیلم «ستارخان» که زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، عنایت بخشی، پرویز صیاد، جلال پیشواییان و محمدعلی کشاورز در آن بازی کرده‌اند، رونمایی کرد.

«ستارخان» در تابستان و پاییز سال 1351 ساخته و در زمستان همان سال در چند سینمای تهران اکران عمومی شد. اما این فیلم پس از نمایش عمومی دچار حاشیه‌هایی شد که پیش و پس از آن، هیچ کدام از آثار علی حاتمی سرنوشت این فیلم را پیدا نکردند.

«ستارخان» از 13 اسفند 1351 در 10 سینمای مرکز و شمال تهران اکران شد که در روز دوم نمایش، مورد حمله مخالفان، مطبوعات و نمایندگان مجلس قرار گرفت. در جلسه غیر علنی مجلس شورای ملی در تاریخ  15 اسفند 1351 بیانیه‌ای از سوی عده‌ای از نمایندگان قرائت و امضا شد که در آن، فیلم را کاملا مردود و تحریف علنی تاریخ معاصر به شمار آورده بودند. مفاد این بیانیه به سندیکای هنرمندان نیز کشیده شد و این سندیکا، علی حاتمی را به خاطر تحریف تاریخ مورد عتاب و نکوهش قرار داد و این کارگردان به خاطر همین برخورد غیرمنصفانه، برای همیشه سندیکای هنرمندان را ترک کرد.

سرانجام بر اثر جنجال‌های فراوان، کمیته امور سینمایی وزارت فرهنگ و هنر آن زمان، در صبح روز 17 اسفند، طی بخشنامه‌ای، پروانه نمایش فیلم را لغو و در 19 اسفند، فیلم را توقیف و از اکران پایین کشید.

علی حاتمی در این فیلم، دست به شخصیت‌سازی‌های واقعی از افراد موثر در جنبش مشروطه زده بود که با روایت رسمی آن زمان، همخوانی نداشت. سال‌ها بعد، علاوه بر تایید فنی و هنری این فیلم توسط منتقدان، بسیاری از تاریخ‌نگاران، انتقاد مخالفان به این فیلم را وارد ندانستند.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مرمت فیلم حاشیه‌ساز علی حاتمی

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------