تبلیغات فیلم‌ها در فضای مجازی منوط به دریافت مجوز شد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,همایون اسعدیان

«من از فضای مجازی ناراحتم برای اینکه دیگر نمی‌دانم فرق بین مجاز و دروغ و واقعیت چیست؟ اما خوشحالم که همین فضا[فضای مجازی] شرایطی فراهم کرد که فیلم‌هایمان را تبلیغ ‌کنیم و خوب هم تبلیغ کردیم، به طوری که آقایان به دست و پا افتاده‌اند برای آن هم مجوز بگذارند، آن هم در شرایطی که تلویزیون برای ما محدودیت‌هایی دارد، اما فضای مجازی برای تبلیغ فیلم‎‌ها به سینمای ایران کمک کرد.» این عبارات بخشی از صحبت‌های همایون اسعدیان در نشست هفته گذشته هیأت مدیره خانه سینماست.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما به‌صورت ضمنی از بخشنامه‌ای گلایه دارد که چند وقتی است به دفاتر پخش و تهیه‌کننده‌ها ابلاغ شده است. طبق این بخشنامه سازمان سینمایی هرگونه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی را منوط به کسب مجوز و اخذ تعهدنامه تبلیغات از تهیه‌کننده و پخش‌کننده اثر اعلام کرده است. تخلف از این بخشنامه مجازات توقیف، جلوگیری از اکران سینمایی، پخش نمایش خانگی و توزیع فیلم مذکور در داخل و خارج از کشور را در پی دارد. این بخشنامه در شرایطی صادر شده است که چندی پیش، پخش آنونسی بدون مجوز از تمرین نمایش «رؤیای شب نیمه تابستان» در اینستاگرام به بازداشت مریم کاظمی(کارگردان اثر) و سعید اسدی (رئیس مجموعه تئاترشهر) به‌عنوان مکانی که نمایش بنا بود در آنجا به روی صحنه برود، منجر شد.


تیزرهایی برای دیده نشدن
تبلیغات آثار سینمایی در فضای مجازی بعد ازحواشی دامنگیر تبلیغات ماهواره‌ای و برخورد قضایی با صاحبان آثار دو سالی است که اهمیت دو چندان یافته است. پس از حذف تبلیغات ماهواره‌ای، فضای مجازی فرصتی فراهم کرد تا تیزرهای سینمایی در شکل و شمایل مورد نظر سازندگان دیده شود. اگرچه سازمان صداوسیما پس از اعمال این محدودیت‌ها تعامل بهتری با اهالی سینما در معرفی آثارشان برقرار کرد اما تیزرهای پخش شده از این رسانه عموماً از تبلیغات پرکشش شبکه‌های ماهواره‌‎ای فاصله دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار و چشمگیر تبلیغات ماهواره‌ای در فروش آثار سینمایی در سال ۹۵، تیزرهای متفاوتی بود که در این شبکه‌ها پخش شد؛ تیزرهایی که عموماً در رسانه ملی با اعمال سلیقه و ممیزی‌های افراطی مدنظر مسئولان این رسانه، گیرایی لازم برای جذب مخاطب را از دست می‌دهند.


محدودیت برای تبلیغات کاذب
در حالی که اغلب رسانه‌های خبری از بخشنامه جدید سازمان سینمایی با عنوان «اعمال محدودیت تبلیغات فیلم‌ها در فضای مجازی» خبر می‌دهند، اما مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای با تأکید از کلمه «محدودیت» فاکتور می‌گیرد. محمد فرجی معتقد است که این بخشنامه صرفاً اعمال محدودیت برای تبلیغات کاذب است: «محدودیتی در کار نیست مفاد بخشنامه ما مشخص است و تعهدنامه‌ گویای این واقعیت است. جان کلام ما این است که تبلیغی نکنید که تماشاگر و مردم را گول بزند.»

او در توضیحات تکمیلی به «ایران» می‌گوید: «عوامل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا بازیگران و... بخش‌هایی از فیلم یا پشت صحنه را دارند که در نسخه نمایش داده شده موجود نیست و آن را در کانال‌ها و شبکه‌ها منتشر می‌کنند و تصور غلطی از فیلم ایجاد می‌کنند. حرف ما این است که پخش تیزر بر اساس فیلمی که مجوز گرفته بلامانع است ولی خارج از آن، یعنی پخش صحنه‌های سانسور شده، پشت صحنه، موسیقی غیرمجاز و... غیرمنطقی، غیرقانونی و غیراخلاقی است.»


فرجی در پاسخ به این سؤال که برای جبران خلأ این فضای تبلیغاتی، تا چه میزان با مسئولان صداوسیما رایزنی شده است تا تعامل بیشتری با سینماگران در پخش تیزرهای مورد نظرشان داشته باشند، می‌گوید: «من با تأکید از کلمه «خیلی» استفاده می‌کنم، تعامل خیلی خوبی بین صدا و سیما و وزارت ارشاد و صنوف سینمایی در این دو سه سال اخیر به وجود آمده است و انصافاً تلویزیون همراهی و همکاری خوبی دارد و تیزرهای تبلیغاتی رایگان به فیلم‌ها می‌دهد. اگر امروز تبلیغات ماهواره‌ای نداریم در نتیجه همت عالی و همکاری صدا و سیما است. هیچ‌کدام از تهیه‌‌کننده‌ها و کارگردان‌ها معترض نیستند به اینکه تیزرشان از تلویزیون پخش نشده است.»


او البته در ادامه با قبول ضمنی برخی محدودیت‌ها می‌افزاید: «تلویزیون هم شرایط خاص خودش را دارد اگر سازندگان تیزری را ارائه داده‌اند که با ضوابط و مقررات صدا و سیما مغایر است، طبیعتاً با تذکر و مشاوره و در نهایت اعمال اصلاحات پخش می‌شود.»

 

روزنامه ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------