پول زلزله زدگان خوردن ندارد، شبه سلبریتی ها در مظان اتهام



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,زلزله زدگان

بانی فیلم،  آنهایی که دچارش هستند می‌ گویند «شهرت» حکم چاقوی دو لبه را دارد یا متفق القول بر این باور هستند که به جای شهرت دوست دارند پا را کمی فراتر بگذارند و در نظر مردمی که هر روز نگاهشان می‌ کنند به «محبوبیت» برسند. معروف بودن هر اندازه که هیجان و جذابیت دارد، می تواند برای صاحبش کلافگی و خستگی را هم در پی داشته باشد. اینکه می ‌گویند شهرت چاقوی دو لبه است یعنی هر چقدر قابلیت این را دارد که شیرینی اتفاقات معمولی را دو برابر کند، قابلیت این را دارد تا تلخی حوادث را هم برای صاحبان خود دو چندان کند؛ تا جایی که اگر یک هنرمند یا چهره مردمی برای یک کار یا پیروزی مورد تشویق قرار بگیرد، همان هنرمند اگر زندگی‌ اش به خاطر برخی اتفاقات دچار حاشیه شود، این بار مورد بازخواست مردم قرار می‌ گیرد.


زلزله کرمانشاه که آمد خیلی‌ ها را به غرب ایران کشاند و سلبریتی‌ ها هم در صف اول این افراد بودند؛ به طوری که اگر سری به اینستاگرام می ‌زدید، فقط و فقط عکس خرابی‌ های کرمانشاه را می‌ دیدید که یا با دوربین خودشان ثبت شده بود و یا شاید بعضا از ترس نشستن گرد خرابی بر لباس‌ هایشان، توسط دوربین عکاسان به تصویر کشیده شده بود.


دیری نگذشت که صفحات چند صدهزار عضوی و بعضاً میلیونی سلبریتی‌ ها به سمت دریافت وجوهات مردمی برای حمایت از زلزله‌ زدگان رفت و بعضاً این وجوهات هم صرف مصارفی بدون اولیوت از جمله تهیه لوازم التحریر و… شد. در حالی که مردم زلزله‌ زده در تامین نیازهای اولیه زندگی خود بازمانده بودند.


با شوری که در دل مردم افتاد، مبالغ خیلی خوبی جهت ساخت مجدد روستاها و شهرهای زلزله ‌زده به حساب برخی سلبریتی ‌ها واریز شد، ولی مردم شاید فقط تصویر چند نفر را از آنها را در کرمانشاه و یا به دنبال پیگیری خدمت‌ رسانی دیدند. این موج تا جایی ادامه پیدا کرد که خبر سوء استفاده برخی از مشاهیر صفحات مجازی از پول‌ های مردم به گوش رسید؛ پول‌ هایی که با اهداف خیرخواهانه و پاک به حساب افرادی ریخته شد و هیچکسی هم جز معدودی، گزارشی از آنها نداد.


زلزله کرمانشاه در آستانه‌ سالگرد وقوع خود است، ولی هنوز تکلیف بخشی از میلیاردها پولی که به حساب برخی سلبریتی‌ ها واریز شده مشخص نیست، ولی گویا برخی نهادهای قانونی به دنبال پیگیری این موضوع هستند و نام‌ هایی هم در این باره مطرح شده است. احضاری که به نظر می‌ رسد نسبت به همه کسانی که برای بازسازی کرمانشاه پول‌ های مردمی را جمع کرده بودند صورت گرفته، اما باز هم با برخی جوسازی‌ های رسانه ‌ای ارائه توضیح به نهادهای قانونی، در مواردی بازجویی جا زده شد و تا احتمالا با این حربه، روند بررسی و جمع‌ بندی خدمات به مردم به درستی مسیر خود را طی نکند.


هر چند در راستای ارسال احضاریه از طرف دادگاه به به چهره سرشناس فوتبال ایران، علی دایی به علت روشن شدن وضعیت کمک های مردمی در کرمانشاه، بسیاری از کاربران نسبت به آن واکنش نشان دادند.کاربران عنوان کردند که چرا به جای احضار بسیاری از آقازاده ها، علی دایی را که قصد خیر و کمک داشته احضار کرده اند. به گفته جمعی از اهالی کرمانشاه، او جزو معدود افرادی بوده که واقعا برای این استان و مرمت خرابی های ناشی از زلزله هزینه کرده است. عده ای از کاربران نیز معتقدند که این کار دادگاه درست بوده و فقط به جهت شفافیت کارها صورت گرفته است. موافقان علی دایی معتقدند او مسئولیت سنگینی را برعهده گرفته و با صداقت کامل انجامش داده است، پس نیازی به نگرانی نیست. البته ناگفته نماند که در متن احضاریه آمده است که این حضور علی دایی در دادگاه به معنای مجرم بودن او نیست و فقط برای روشن شدن بعضی از مسائل است.


مشابه این اتفاق برای چند هنرمند از جمله مهراب قاسم خانی، الهام پاوه نژاد و … هم رخ داده است.


بانی فیلم با درک حساسیت این موضوع و تبعات آن که شاید حتی در تعمیم نادرست به کل جامعه هنری هم در آینده سرایت کند، در گفت وگو با کامبیز دیرباز، حمید عسگری و یک جامعه شناس به این مسئله پرداخته است.


***
کامبیز دیرباز:
کسی که کارنامه اش روشن است، احتیاجی به این پول ها ندارد
کامبیز دیرباز می گوید برای اینکه حاشیه سازی منفی درباره اش درست نشود، ترجیح می دهد هیچوقت چنین کاری نکند و پولی از مردم نگیرد.


بازیگر «دوئل» درباره نحوه برخورد با بازیگرانی که از مردم کمک های مالی به نفع زلزله زدگان جمع می کنند، اما خروجی اقدامات آنان روشن نیست، به بانی فیلم گفت: این سوال خیلی کلی است. فقط درباره خودم می توانم بگویم هیچوقت چنین کاری نکرده ام، برای اینکه می دانم حاشیه منفی درست می شود، ولی به هر حال این وسط استثنائاتی وجود دارند و بزرگانی که مثل علی دایی وارد گود می شوند که در صداقت شان شکی نیست، ولی به هر حال بحث داغی در این باره راه افتاده است. به نظرم علی دایی و بعضی از امثال او کسانی هستند که کارنامه شان روشن است و اصلاً احتیاجی به این پول ها ندارند و بازخواست کردن از این چهره ها مقدار خنده دار و توهین آمیز است. من درباره موارد قانونی مرتبط با این بحث اطلاع و سررشته ای ندارم و طبعا نظری نمی دهم، اما خودم تا به حال هیچوقت چنین کاری نکرده ام و به خاطر تبعات منفی اش ترجیح می دهم خودم را درگیر مسائل مالی نکنم. فکر می کنم یک هنرپیشه باید در این حیطه ورود نکند و فقط کارش را انجام بدهد. یعنی صرفا در مسائل هنری حرف بزند و نظر بدهد، ولی در مسائل سیاسی و یا آسیب های اجتماعی ورود نکند و از این مسائل دور بماند.


بازیگر «عیار ۱۴» درباره اینکه آیا با مشارکت سلبریتی ها برای جمع آوری کمک های نقدی مردمی در جریان بحران ها و بلایای طبیعی از جمله زلزله سال گذشته کرمانشاه موافق است یا خیر، افزود: مشارکت در این دست اقدامات انسان دوستانه و خیرخواهانه معمولاً از دیرباز رایج بوده و انگشت شمارند افراد محبوب و نه صرفا معروف، مثل علی دایی که کارنامه شان مشخص است و افراد پیشکسوت ورزشکار که در امر جمع آوری کمک های مردمی شرکت می کنند. معمولا در ایران خیلی کم دیده ام هنرپیشگان و هنرمندان بخواهند در این دست اقدامات شرکت کنند، چون تا انجا که در پشت صحنه شنیده ام، دوستان همکار همیشه با نوعی بدبینی به این مسئله نگاه می کنند. در هر حال منِ کامبیز دیرباز ترجیح می دهم وارد این مسائل نمی شوم، ولی دیگر دوستان را نمی دانم.


بازیگر «خاکستر و برف» درباره اینکه چرا پول های مردمی جمع آوری شده توسط سلبریتی ها اغلب در نهایت صرف اموری که وعده آنرا داده اند نمی شود و همین رفتارحاشیه ایجاد می کند، گفت: درباره اینکه افراد معروف پول جمع آوری می کنند و کاری انجام نمی دهند، نه من و نه شما نمی توانیم قضاوت کنیم. هیچکس نمی تواند قضاوت کند که اینها پولهای جمع آوری شده را خرج خود کرده اند و کاری از پیش نبردند. حداقل من و شما در این مورد چیزی نمی دانیم. آن فرد می داند و خدای خودش. با این حال بد نیست اگر در قانون برای رسیدگی به چنین تخلفی، تدبیری اندیشیده شده، برای تنویر افکار عمومی و حفظ اعتماد مردم در موارد مشابه، رسیدگی لازم صورت گیرد.


بازیگر «اخراجی ها» در پایان همچنین درباره اینکه چرا برخی از بازیگران و همین دست سلبریتی ها با وجود دریافت دستمزدهای بالا، در عین حال تظاهر به همدردی با مشکلات مردم می کنند، عنوان کرد: اینکه برخی بازیگران دستمزدهای میلیاردی می گیرند، نوش جانشان بالاخره زحمت می کشند و دستمزد می گیرند و اینکه با مردم همدردی می کنند هم دمشان گرم. به نظرم اگر برخی بازیگران که پول های میلیاردی می گیرند،با مردم همدردی نکنند این رفتار وجه خوبی ندارد!


***
حمید عسکری:
نباید با آبروی افراد معروف بازی شود
حمید عسکری خواننده پاپ اعتقاد دارد: در کشور ما مدیریت ضعیف است. این ضعف هم نه صرفا از سوی مدیران که در کل جامعه و مردم وجود دارد و موجب می شود چنین مسائلی پیش آید.


خواننده و بازیگر فیلم «دو دوست» درباره نحوه برخورد با بازیگرانی که از مردم کمک های مالی به نفع زلزله زدگان جمع می کنند، اما خروجی اقدامات آنان روشن نیست، به بانی فیلم گفت: دقیقاً نمی دانم چند نفر بودند که در این اقدام انساندوستانه مشارکت کردند، اما نام چند نفر در این باره به گوشم رسید، مثلاً برای علی دایی چنین اتفاقاتی رخ داده که به نظرم شک کردن نسبت به آدمی در جایگاه او و نیت خیرش بسیار مضحک است. علی دایی را می شناسم و می دانم چنین چیزی صحت ندارد. علی دایی به این پول ها احتیاجی ندارد و دیگر اینکه در این سال ها مردم نیز علی دایی را خوب شناخته اند که چطور آدمی است. اعلام این مسائل به رسانه ها بدون ارائه سند و مدرک بازی با آبروی هنرمندان و ورزشکاران است و این موضوع باعث می شود در آینده اگر مشکلی پیش بیاید، دیگر هنرمندان و ورزشکاران برای این قضایا پا پیش نگذارند. با توجه به اینکه دولت فعلی چندان در این بحران فعال و خیراندیش ظاهر نشده، حالا وقتی چند نفر از هنرمندان و ورزشکاران اقدام به جمع آوری و تجمیع کمکهای نقدی می کنند، دیگر نباید کاری کنیم که دلسرد شوند. قوه قضاییه که پیگیر این مسائل شده، به نظرم می تواند با همین قدرت و حدت پیگیر یک سری اختلاس ها و مسائل دیگر هم باشد که جزو مطالبات اصلی مردم هستند.


خواننده و بازیگر «شانس، عشق، تصادف» درباره اینکه آیا با مشارکت سلبریتی ها برای جمع آوری کمک های نقدی مردمی در جریان بحران ها و بلایای طبیعی از جمله زلزله سال گذشته کرمانشاه موافق است یا خیر،افزود: خیلی موافق این موضوع نیستم. البته اصل موضوع و نفس مشارکت در امور خیرخواهانه مشکلی ندارد، ولی به خاطر اینکه در کشور ما مدیریت ضعیف است و این ضعف هم نه صرفا از سوی مدیران که در کل جامعه و مردم وجود دارد و موجب می شود چنین مسائلی پیش آید، شخصا ترجیح می دهم در چنین اموری مداخله نکنم. از سوی دیگر معتقدم در کشوری که این همه منابع، معادن و ثروت دراختیار دارد، وقتی چنین مشکلی برای یک شهر حتی کوچک پیش می آید، باید از بودجه عمومی و ثروتی خیلی راحت و سریع به مردم سرویس بدهند و مشکلات شان را حل کنند، نه اینکه چشم به راه کمک های مردمی بمانند که در نهایت منتهی به چنین حاشیه هایی شود. اگرچه مردم امروز بشدت تحت فشار و مشکلات اقتصادی هستند و در بحرانها از آنان خواسته می شود پول بدهند که اتفاقا کمک هم می کنند و این نشان دهنده آن است که ما مردم خوبی داریم. حال آنکه کشور ما با خیلی از کشورهای دیگر فرق می کند. ما منابع بسیاری داریم و نباید در ساماندهی یک شهر کوچک کوتاهی کنیم.امروز به سالگرد زلزله کرمانشاه نزدیک می شویم و نباید برای بازسازی اش دچار مشکل شویم. باید دولت و حکومت هزینه کنند تا مشکلات مردم حل شود. حالا وقتی متاسفانه دولت آنطور که باید رسیدگی نمی کند، چند هنرمند و ورزشکار که دلشان برای آسیب دیدگان این بحران ها می سوزد، کمک می کنند. در این شرایط باید کلاهمان را قاضی کنیم که چطور ممکن است یک هنرمند یا ورزشکار وقتی می بیند هنوز کودکانی در شرایط سخت زندگی می کنند و سقفی بالای سرشان نیست، می تواند خیانت در امانت کند. هیچ ادم منصف و شریفی نمی تواند در چنین شرایطی این پول ها را صرف مخارج شخصی اش کند و به نظرم نباید با آبروی این افراد معروف راحت بازی شود.


خواننده و بازیگر «شام ایرانی» در پایان درباره اینکه چرا برخی از بازیگران و همین دست سلبریتی ها با وجود دریافت دستمزدهای بالا، در عین حال تظاهر به همدردی با مشکلات مردم می کنند، افزود: در کشور ما که تظاهر بیداد می کند و من این را قبول دارم. همیشه یک سری تظاهر و تخلف می کنند. من می گویم نباید جوی ایجاد شود که هر هنرمند و ورزشکاری برای مردمش کمک جمع آوری کرد، این ذهنیت ایجاد شود که می خواهد اختلاس کند. یک عده برای مردم کار دلی می کنند و نباید زحمت آنان نادیده گرفته شود. علی دایی وظیفه ای از نظر قانونی برای بازسازی شهر زلزله زده ندارد و نباید با این طوربرخوردها او و امثال او را دلسرد کنند. به هر حال اگر کسی تخلف کرده، با دلیل و مدرک آنرا ثابت و مجازاتش کنند، اما کسی که کار خوبی انجام داده، نباید طوری شود مردم وقتی افراد معروفی را ببینند، بگویند اختلاس کرده و یا بپرسند پول هایی که حق مردم زلزله زده بوده چه کار کردی؟!


***
امان ا… قرائی مقدم، جتمعه شناس:
سلبریتیها می آیند چون مردم به دستگاه اداری و دولتی اعتماد ندارند
امان ا… قرائی مقدم جامعه شناس می گوید: مردم دیگر به دولت و دولتمردان اعتماد ندارند و از روی نگرانی نسبت به اینکه پول های شان صرف کشورهای دیگر نشود، به سلبریتی ها روی آورده اند.


این جامعه شناس درباره نحوه برخورد با بازیگرانی که از مردم کمک های مالی به نفع زلزله زدگان جمع می کنند، اما خروجی اقدامات آنان روشن نیست، به بانی فیلم گفت: اول باید به این موضوع بپردازیم که سلبریتی به چه کسانی می گویند؟! سلبریتی یعنی افرادی که در یک زمینه هنری، ورزشی، بازیگری و… معروف شدند و اینها در جامعه دارای یک وجه می شوند که این وجه بعداً می تواند هم مورد استفاده درست قرار گیرد و هم نادرست که ما در روانشناسی اجتماعی تحت عنوان تلقین وجه از آن نام می بریم. تلقین یعنی عملی نیاندیشیده و ناآگاهانه در مورد امری و با تقلید فرق می کند. تقلید عملی اندیشیده شده و آگاهانه است. سلبریتی ها در هر رده و جایگاهی دارای یک وجه می شوند، مثل فرانک سیناترا، مایکل جکسون، تتلو، دزدهای معروف و…. . اینها فارغ از تفاوت جایگاهشان به هر حال تبدیل به سلبریتی می شوند. پس یک وجهش اینکه باید درست از آنان و اثرگذاریشان استفاده شود و اگر از این افراد تجربه خوبی در ذهن مردم مانده باشد، کارکردشان مفید است، مثل مرحوم غلامرضا تختی. اینها هم خودشان از تلقین وجه هم استفاده می کنند و هم گاهی در خدمت سیاستمداران قرار می گیرند، مثلاً رونالد ریگان در انتخابات ایالتی کالیفورنیا در سال ۱۹۷۰ به نوعی از سیناترا استفاده کرد. در ایران تلقین وجه وجود دارد که یک ورزشکار از یک سیاستمدار طرفداری می کند. برای زلزله کرمانشاه اینها از تلقین وجه استفاده کردند، مثلاً یک وزرشکار معروف و… در حوزه ورزش شاخص هستند و در این زمینه هم آدمهای مطمئنی اند در حالی که به این شکل نیست. تلقین وجه خطرش این است، مثلاً یک ورزشکار از فلان سیاستمدار حمایت و طرفداری می کند، در حالی که این ورزشکار از سیاست و اقتصاد سررشته ندارد و یا اینکه یک سیاستمدار از تلقین وجه یک خواننده استفاده کرد و ضربه خورد. اینها مصادیق القا و یا تلقین وجه سلبریتی و افراد شاخص بوده است. چرا این سلبریتیها در ایران آمدند در جریان زلزله کرمانشاه وارد عمل شدند؟! چرا مردم به این سلبریتی ها یا افراد معروف گرایش پیدا می کنند؟! به این دلیل که مردم به دستگاه اداری و دولتی شان اعتماد ندارند، یعنی به هلال احمر که وظیفه و کارش این است و از طرف دولت تعیین شده و بنا به تجربه تاریخی کارشان این بوده، اعتماد ندارند و فکر می کنند پول هایشان صرف کشورهای دیگر می شود. اتفاقی که بی شک نتیجه عملکرد مسئولان است. به این ترتیب سلبریتی ها و این اشخاص معروف از اعتماد مردم استفاده می کنند. در بازنگری این اتفاقات به نتیجه می رسیم مردم هنوز احساسی فکر می کنند، ادراکی فکر نمی کنند و نمی سنجند که اگر فلان آدم حتی با وجود شهرتش پول مان را خورد، چه کار می شود کرد. در نتیجه مردم هنوز احساسی و عاطفی فکر می کنند و منطق و ادراک را به کار نمی برند. یعنی به جای اینکه به دولت، نظام و حکومت اعتماد کنند و پول های شان را در بانک بریزند تا آنها وارد عمل شوند،به سلبریتی ها روی می آورند. هر چند برخی از دولتمردان آنچنان کارهای نادرست انجام داده اند که مردم را بی اعتماد کرده اند.


وی در پایان درباره اینکه چرا برخی از بازیگران و همین دست سلبریتی ها با وجود دریافت دستمزدهای بالا، در عین حال تظاهر به همدردی با مشکلات مردم می کنند،گفت: بله خب من هم در حال حاضر تظاهر و ظاهرسازی می بینم، چرا؟! برای اینکه دنیای امروز، دنیای معنویات نیست، چون معنویات کم شده است. امروز دیگر دوره مرحوم غلامرضا تختی، پهلوان اکبر خراسانی، پهلوان اکبر یزدی و… نیست. در واقع دنیا، دنیای مادی است و پول حرف اول را می زند و این تئوری پیتریم سوروکین (استاد هاروارد) است. از قرن هفدهم و شانزدهم به بعد بر افکار و ذهن مردم مادیات حاکم شده است؛ یعنی بر فرض مثال اگر بخواهید ازدواج کنید، اول مادیات را در نظر می گیرید و شاید نگاه به ظاهر طرف مقابل هم نکنید. پس در چنین دنیایی، بی کسی، تنهایی، بی هویتی، مادی، ظاهری، خودمحوری حاکم و طبعا این کارهای خلاف انجام می شود. در اصل وقتی پول حرف اول را می زند، دیگر اینکه صداقت، امانت، ناموس مردم، معنویات و… ضعیف می شوند. وقتی هم نظارت و کنترل متأسفانه روی اینها صورت نمی گیرد، یعنی اینگونه افراد تعهد اخلاقی و معنوی ندارند و این جزییات این پول ها در جایی ثبت و ضبط نمی شود، در مواردی ناگزیر مورد سوء استفاده قرار می گیرد. ما باید کاری کنیم که اتحاد مردم به سوی دولت و حکومت جذب شود. به سوی ارگان ها، سازمان ها و نهادهایی که متولی این امر هستند؛ مثلاً هلال احمر. ولی متأسفانه بر اثر شایعه سازی که از خارج و داخل کشور رواج پیدا کرده که پول های تان را صرف کشورهای دیگر می شود، مردم به این سلبریتی ها روی آورده اند. در آن زمانی که زلزله بوئین زهرا و منجیل رخ داده بود، خیلی از مردم یادشان هست که مرحوم غلامرضا تختی چقدر عملکرد درستی داشت. امروز متاسفانه دیگر دیگر دوره مرحوم غلامرضا تختی نیست، الان معنویات کمرنگ شده و اصل بر مادیات است. در دنیایی که مادیات بر آن حاکم شده، دزدی، رشوه گیری، رانت خواری و… مرسوم شده چون نظارت و کنترلی روی این قضایا نمی شود و سوء استفاده هایی صورت می گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------