انتقاد یک تهیه کننده از محافظه کاری سازمان سینمایی



اخبار,اخبار فرهنگی .هنری,غلامرضاموسوی

یک تهیه کننده سینما با انتقاد از اینکه حوزه هنری کم‌کاری خود در بخش تولید را با تحریم فیلم‌های بخش خصوصی جبران می‌کند، گفت: خانه سینما و اصناف سینمایی باید در برخورد با حوزه هنری قاطعانه‌ عمل کنند. مردم هم می‌توانند برای حمایت از سینمای ایران و بخش خصوصی برای فیلم دیدن به سالن‌های متعلق به حوزه هنری نروند.

سید غلامرضا موسوی که خودش در مقطعی در مقام تهیه‌کننده فیلم‌هایش توسط حوزه هنری تحریم شده بودند، در گفت‌و گویی با ایسنا درباره اقدام تازه حوزه هنری مبنی بر نمایش ندادن فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی  با این استدلال که فیلم را خانوادگی تشخیص نداده و حق خود می‌داند که برای نمایش فیلم‌ها در سینماهای تحت اختیارش تصمیم‌گیری کند، بیان کرد: متاسفانه حوزه هنری نعل وارونه می‌زند و کم کاری خود را با روش‌هایی مثل عدم اکران برخی فیلم‌ها تلافی می‌کند تا از این طریق برای خود افتخار نزد مسئولان بخرد. وقتی فیلمی مجوز نمایش وزارت ارشاد را که متولی صدور مجوز برای نمایش فیلم‌هاست می‌گیرد، اکرانش در تمام مراکز نمایشی کشور لازم‌الاجراست و این اقدام حوزه هنری سانسور مضاعف است.

او افزود: متاسفانه حوزه هنری بی عمل بودن خود را به این شکل دنبال می‌کند و شاید می‌خواهد نزد مدیران بالادستی خود با این رفتارهای منفی، خودی نشان دهد و کم‌کاری‌اش را توجیه کند. اگرچه ظاهراً از مقامات بالا هم کسی به آن‌ها نگفته این رفتار منطقی نیست و اگر اهلش هستید، کار کنید. شاید در این زمینه بد نباشد موسسه اوج را مثال بزنم که در تولید آثار سینمایی فعال شده و آنچه را بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند بسازد روی پرده سینماها می‌آورد و شعارهای از این دست نمی دهد وفتارهای غیراصولی و به گمان من خلاف قانون حوزه هنری را ندارد.


تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» با اشاره به اینکه حوزه هنری مدتی است برای تعمیر و بهسازی برخی سالن‌های سینمایی اقدام کرده و این در خور تقدیر است، ادامه داد:  اما حوزه هنری با اقدام منفی در نمایش ندادن فیلم‌ها در سالن‌هایی که به هرحال متعلق به مردم است اعتباری منفی برای خود کسب می‌کند و این کار مذموم است. به همین دلیل معتقدم مسئولان سازمان سینمایی به عنوان متولی نظارت بر کار سالن‌ها دست از محافظه‌کاری بردارند و با این رفتار برخورد کنند. همچنین اعضای صنوف باید از دادن فیلم به سالن‌های حوزه هنری خودداری کنند.


موسوی خاطرنشان کرد: در این رابطه متاسفانه در صنف با کم‌کاری روبرو هستیم چرا که اگر فیلمی به سالن‌های حوزه هنری داده نشود نتیجه آن را خواهیم دید که مجبورند فقط سالی یک‌بار همان فیلم‌های تولید شده خود را نمایش دهند. به این ترتیب کانون پخش کنندگان سینما و نیز شورای عالی تهیه کنندگان باید به سمتی بروند که از دادن فیلم به حوزه هنری خودداری شود.

او اضافه کرد: البته در تهران فقط سینما آزادی که ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه هنری است قابل توجه است و بود و نبود دیگر سینماهای حوزه در تهران چندان اهمیتی ندارد، به همین دلیل آنچه در این جا رخ می‌دهد بیشتر فرافکنی است که امیدوارم همکاران من در اصناف شجاعت بیشتری برای برخورد با آن پیدا کنند چون متاسفانه همکاران در شورای عالی تهیه‌کنندگان به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند و باید با برخورد با این نوع اقدامات به سالن‌های حوزه هنری فیلم داده نشود.

وی در پایان گفت: در این باره مردم می‌توانند برای حمایت از سینمای ایران با کمپینی سینماهای حوزه را تحریم کنند تا بدانند از آنچه متعلق به مردم است نمی توان به این شکل استفاده سلیقه‌ای کرد و همچنین از آنجا که ۵۰ درصد سینما آزادی متعلق به شهرداری است، شورای شهر تهران با رفتار (حوزه هنری) مقابله و از حق شهروندان دفاع کند.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------