جنگ کودکانه در شبکه ۳ / مگر ساعت خبر ۲۲ همیشه ثابت است؟



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جنگ کودکانه درشبکه3

 از اصل ماجرا که حتماً خبر دارید و ویدئوی آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. در این ویدئو گوینده خبر یک شنبه‌شب ساعت ۲۲ شبکه سه که از هفت دقیقه تأخیر در پخش خبر، شاکی است در ابتدای این بخش خبری، از مخاطبان به دلیل «رفتار غیرحرفه‌ای پخش شبکه سه» عذرخواهی کرد. این اتفاق با قطار پرشتابی از واکنش‌ها و بحث‌ها در تنها دو روز روبه‌رو شده و همچنان نیز ادامه دارد. حالا ماجرا از طرفی بیخ پیدا کرده و به شورای نظارت بر صداوسیما کشیده و از طرف دیگر به یک دعوای کودکانه روی آنتن شبکه سه تبدیل شده است.

شبکه ۳ از خودش انتقاد کرد؟
اولین پرسشی که در نگاه اول به ویدئوی اعتراض گوینده اخبار، برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون پیش آمد، این است که مگر می‌شود «بخش خبری شبکه سه» از «پخش شبکه سه» روی آنتن زنده انتقاد کند؟ برای پاسخ به این پرسش، باید بدانیم همه بخش‌های خبری تلویزیون در همه شبکه‌ها، زیر نظر مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صداوسیما هستند و از ساختار مدیریت شبکه‌ها کاملاً جدا شده‌اند.

از سوی دیگر شبکه‌های تلویزیون (به جز شبکه شما) زیر نظر مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صداوسیما فعالیت می‌کنند و همین استقلال بخش‌های خبری از شبکه‌ها، باعث می‌شود گوینده خبر از هفت دقیقه تأخیر در پخش اخبار، این‌چنین برآشفته شود.

مگر ساعت خبر ۲۲ همیشه ثابت است؟
مخاطبان شبکه سه و علاقه‌مندان به ورزش، می‌دانند که بخش خبری شبانگاهی این شبکه که ساعت ۲۲ هرشب روی آنتن می‌رود، بارها و بارها به دلیل پخش مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال و والیبال جابه‌جا شده و کمی زودتر یا دیرتر روی آنتن رفته است. پس چرا اهالی خبر، این بار اعتراض کرده‌اند؟ ساده است: عادت به بوروکراسی.

سال‌هاست که در زمان پخش مسابقات ورزشی و برخی برنامه‌های زنده، بین شبکه سه و تحریریه خبر، مکاتبات اداری رسمی انجام می شود؛ از طریق معاونت‌های سیما و سیاسی که بالاتر ذکر آن رفت. اما این بار به دلیل یک مشکل فنی، پخش سریال دقایقی به تأخیر افتاد و به بخش خبری رسید.

بخش خبری هم با شدت عمل کامل با این ماجرا برخورد کرد و اختلاف را به سطح آنتن کشاند.

چرا سریال برای اخبار، قطع نشد؟
می‌دانید که وب سایت‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون، جدول پخش خود را به صورت روزانه منتشر می‌کنند. برای نگارنده که به اقتضای تولید صفحه سینما و تلویزیون، هرروز به کنداکتور شبکه‌ها سر می‌زند، یکی از دقیق‌ترین جداول پخش، مربوط به شبکه سه است که حتی تیزرهای کمتر از یک دقیقه‌ای را هم در فهرست برنامه‌ها، ذکر می‌کند. روز یک شنبه هفته جاری هم اوضاع به همین منوال بود و در جدول پخش، ساعت ۲۱:۱۰ به عنوان زمان پخش قسمت اول سریال «حوالی پاییز» ذکر شده بود.

اما به دلیل مشکل فنی سِرور که در بیانیه روابط عمومی این شبکه اعلام شد، این سریال ساعت ۲۱:۲۴ روی آنتن رفت و این فاصله ۱۴ دقیقه‌ای، با ۸-۷ تیزر کوتاه جبران شد و حتی یک تیزر (هر سال اربعین) دو بار روی آنتن رفت! مخاطبان این شبکه هم که منتظر سریال بودند، پس از پایان برنامه «گزارش ورزشی» در ساعت ۲۰:۴۸، دقیقاً ۳۶ دقیقه مشغول تماشای انواع و اقسام تیزرها بودند تا نوبت به سریال رسید. به همین دلیل مسئولان شبکه سه در اواخر پخش قسمت اول سریال، تصمیم گرفتند سریال را به خاطر پخش اخبار، قطع نکنند و هشت دقیقه پایانی سریال را به بعد از اخبار موکول نکنند. فرض کنید شما مخاطبی هستید که ۳۶ دقیقه آگهی تماشا کرده‌اید تا به زمان سریال برسید. حالا بعد از ۳۶ دقیقه پخش سریال، باید ۱۵ دقیقه اخبار شبانگاهی را تحمل کنید تا به هشت دقیقه آخر سریال برسید! مسئولان شبکه سه برای احترام به وقت مخاطبان، اخبار را بدون هماهنگی معاونت سیاسی به تأخیر انداختند و ماجرا این گونه شد.

چرا برخورد بخش خبری تند بود؟
حالا تنها سؤال بی‌پاسخ، علت واقعی برخورد بسیار تند بخش خبری شبانگاهی، با این تأخیر هشت دقیقه‌ای‌ است. می‌دانید در بخش‌های خبری، این طور نیست که یک مجری، به راحتی بتواند هرآن چه خواست، به اخبار اضافه کند. بنابراین آن چه زهرا رکوعی به عنوان شکایت بر زبان آورد، بدون تردید با هماهنگی مدیران خود بوده است. این جنجال عجیب، به نوعی از زیرمجموعه مجید آخوندی معاون سیاسی باسابقه سازمان صداوسیما هم بعید است. آخوندی بیش از یک دهه معاون سیاسی سازمان بوده و حالا هم جزو بازنشستگان این سازمان است. با این حال بخش خبری شبانگاهی که زیرمجموعه اوست، در حالی این اتفاق را به سطح مخاطبان رسانده که می‌توانست با یک مکاتبه اداری درون‌سازمانی، از مدیران شبکه سه شکایت کند. اما ترجیح داد این همه جنجال بسازد.

۲۴ ساعت جنگ کودکانه

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جنگ کودکانه درشبکه3


اصل ماجرا را در قسمت اصلی خواندید. اما این اتفاقات، حواشی هم داشت که اتفاقاً بیشتر از اصل مسئله، توجهات را به خود جلب کرد. ابتدا عوامل برنامه «حالا خورشید» در بخش اخبار این برنامه، واکنش گوینده خبر را دستمایه شوخی قرار دادند. بلافاصله سیل نظرات منفی به سمت صفحات «حالا خورشید» و رضا رشیدپور روانه شد که چرا گوینده خبر را مسخره کرده‌اید؟ ساعتی بعد رشیدپور در توئیتی به صراحت پخش این آیتم طنز را یک اشتباه دانست و بابت آن عذرخواهی کرد. با این حال بخش خبری شبانگاهی دوشنبه‌شب (۲۴ ساعت بعد از اتفاق اصلی) در واکنشی کودکانه، ماجرا را ادامه داد و این بار در دو مرحله به او کنایه زد.

اول گوینده خبر در ورودیه یک گزارش پزشکی، با تأکید بر کلمه «رشید» گفت: «اگر می‌خواهید سلامت و رشید بمونید، حواستون باشه، به خصوص به قلب‌تون.» در اول این گزارش هم پلاتویی خوانده شد که می‌گفت هرکجا باشید، ممکن است سکته قلبی گریبان‌تان را بگیرد و... . در همان لحظه هم تصویری از غش کردن رشیدپور در سال ۹۵ در حال اجرای «حالا خورشید» روی آنتن رفت و تیر دوم بخش خبری به سمت او روانه شد.دیروز رشیدپور پست دیگری هم گذاشت و لحن مجری خبر را تهدید گونه دانست.

این کل‌کل‌ها آن‌قدر کودکانه است که ترجیح دادیم در اصل گزارش نیاوریم. راستش تا دیروز فکرش را هم نمی‌کردیم ممکن است بین زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی و معاونت سیما، چنین جنگ کودکانه‌ای رخ بدهد. اما متأسفانه این‌ها یک کابوس عجیب‌وغریب نیست؛ صداوسیمای رسمی مملکت است که بخش‌های خبری و تولیدی آن، دارند روی آنتن از خجالت همدیگر درمی‌آیند. چه شده است؟ مدیران ارشد رسانه ملی کجا هستند؟ این اتفاقات را نمی‌بینند؟ ما نمی‌دانیم، فقط متأسفیم.

 

 روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------