سالن‌های سینما بر چه اساسی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود؟



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سینما

شیوه اکران و همین طور تعداد آثار اکران شده در نیمه دوم سال همواره یکی از بزرگترین مشکلات معضلات سینما به خصوص پخش کنندگان آثار است. این پدیده که طی سالهای گذشته با افزایش تعداد آثار تولیدی افزایش یافته به فیلمسوزی مشهور است.

 در این میان انتقادات فراوانی به پدیده فیلمسوزی در سینما وارد شده است. انتقاداتی که اکثراً به مشکلات تخصیص سالن مناسب و همین طور ورشکست شدن تهیه کنندگان در تولید آثار می پردازند.

طی سالهای گذشته با افزایش قیمت بلیت سینماها و همچنین افزایش تعداد سالن‌های سینما از جمله پردیس‌های سینمایی در شهرهای مختلف الاخصوص تهران، میزان فروش آثار از لحاظ ریالی افزایش فراوان داشته است.

بیشترین سهم از سینمای ایران در سالیان اخیر مخصوصاً در دهه نود به آثار کمدی تعلق داشته است. به این صورت که اکثریت سالن‌ها، سانس‌های مناسب و همچنین بهترین فصل اکران به آثار کمدی اختصاص داشته است. همین عاملی بوده تا سینمای ایران طی این سالیان خواه یا ناخواه به سمت ساخت آثار بیشتر در ژانر کمدی برود.

این اتفاق علاوه بر کاهش تنوع در سینمای امروز، باعث شده تا بسیاری از کارگردانان دغدغه مند سینما به دلیل توجیه مالی پروژه‌های خود به سمت ساخت آثار طنز بروند. رویکرد فوق در ابتدا شاید از لحاظ ریالی قابل توجیه بود اما با گذشت زمان مشخص شد که به دلیل کاهش کیفیت و همچنین تنوع در ژانر تعداد مخاطبان سینما به شدت کاهش یافته است.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نگاهی به نوع، تعداد و همچنین کیفیت سالن‌های اکران کننده آثار سینمای ایران در آبان ماه سال جاری و فیلم‌های در حال اکران انداخته است.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سینما


در حال حاضر همانطور که گفته شد سینمای کمدی نسبتاً اکثریت سالن‌ها و سانس‌ها را به خود اختصاص داده است. فیلم سینمایی پیشونی سفید دو به عنوان اثری کمدی با داستانی برای کودکان با ۱۴۶ سینما رکوردار سالن در اکران پاییزی است.

پس از فیلم سینمایی پیشونی سفید، فیلم کمدی لس آنجلس تهران به کارگردانی تینا پاکروان با ۱۲۶ سینما، لازنیا کاری از سهیل قناعت با ۱۲۵ سینما، هشتگ ساخته رحیم بهبودی فر با ۱۰۳ سینما و خانم یایا با ۱۰۲ سینما رتبه های بعدی بالاترین تعداد سینما را در اختیار دارند. نکته جالب آنجاست که هر پنج فیلم صدرنشین جزو آثار کمدی محسوب می‌شود.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سینما


رتبه ششم اما متعلق به فیلمی در ژانر اجتماعی است. فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده ساخته هومن سیدی تنها نماینده موفق و پرفروش سینمای غیرکمدی در اکران پاییز سال ۹۷ است. این فیلم با ۹۰ سینما رتبه ششم را در اختیار دارد.

فیلم سینمایی گرگ بازی با ۷۳ سینما، عرق سرد با ۳۲ سینما، هزارپا با ۱۹ سینما، در مسیر باران با ۱۱ سینما رتبه های هفتم تا دهم تعداد سالن ها را در اختیار دارند. این آمار تنها در میان ده فیلم ابتدایی از نظر تعداد سالن سینمایی است. در حالی که مابقی آثار اکران شده در سینما هم اکنون در مجموع بیست سالن را نیز در اختیار ندارند.

همانطور که در آمار فوق مشاهد می‌شود، نخست اینکه پنج رتبه اول فیلم هایی که بیشترین تعداد سالن را در اختیار دارند مربوط به آثار کمدی است. در پنج رتبه بعدی نیز یک اثر یعنی هزارپا با وجود پایان یافتن زمان اکران از سینمای کمدی است. این شش فیلم در مجموع ۶۲۱ سالن سینما را در اختیار دارند. این در حالی است که اگر آمار هزارپا یعنی ۱۹ سینما را از چرخه حذف کنیم پنج فیلم صدرنشین ۶۰۲ سالن به خود اختصاص داده اند.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,سینما


حال در نیمه دوم فیلم های رکورددار سالن هر چهار فیلم غیر کمدی تنها ۲۰۶ سالن در اختیار دارند. این آمار نشان می دهد که سینمای غیر کمدی امروز یک سوم سهم سینما را در اختیار دارد. البته این آمار در نیمه اول سال به شدت به نفع سینمای کمدی است و شاید سهم سینمای غیر کمدی به یک پنجم هم نزول پیدا کند.

در این میان باید دید با وجود تخصیص ناعادلانه سینماها به آثار سینمایی چگونه این تعداد اثر در طی سال در سینمای ایران تولید می شود و از طرفی وقتی که سیستم پخش سینما از شکست اکثریت آثار به دلیل نبود سالن مطمئن است چگونه این آثار را به بدتری شکل ممکن وارد چرخه اکران می کند.

متاسفانه پدیده فیلمسوزی و اکران پرتعداد آثار سینمایی در نیمه دوم سال همواره مورد نقد اکثریت اهالی سینما، رسانه ها و منتقدین بوده اما همچنان مسئولین سینمایی هیچ واکنشی نسبت به این معضل نشان نداده اند. مشکلی که شاید طی سالهای آینده سینمای ایران را تنها به سینمای کمدی مبدل نماید. آثاری که همواره از لحاظ مضمون و محتوا بحث برانگیز بوده و صرفا برای گیشه ساخته شده اند.

 میزان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------