آخرین اخبار فرهنگی - هنری

سینمای ایران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

در سینمای ایران پرداختن به پرونده‌های جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها…

روایت ویدا جوان از بازی در «ماه و پلنگ»



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ویداجوان

در جریان هستید که سریال ماه و پلنگ از آی‌فیلم عربی در حال پخش بود و آیا این مجموعه را از این کانال تماشا می کردید؟
بله می‌دانستم که پخش این مجموعه از آی‌فیلم عربی شروع شده است. همزمان با شروع پخش این سریال از آی‌فیلم عربی به برنامه زنده‌ای که از این شبکه پخش شد، دعوت شدم و به همین دلیل در جریان قرار گرفتم. متاسفانه به علت مشغله کاری نتوانستم این سریال را از آی‌فیلم عربی ببینم اما در فضای مجازی بخش‌هایی از آن را دیدم.

نظرتان درباره دوبله این سریال به عربی چیست؟
همانطور که گفتم سریال را به صورت کامل با دوبله ندیدم و فقط توانستم چند سکانس را در شبکه‌های اجتماعی تماشا کنم. به نظرم دوبله‌ای که برای من در نظر گرفته بودند روی نقش نشسته بود. برایم جالب بود که صدای کسی که به جای من صحبت می‌کند، خیلی به خودم نزدیک است. به شخصه از دوبله این کار راضی بودم امّا اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید که دوبله خوب بوده است یا خیر باید با کسانی صحبت کنید که به زبان عربی مسلط هستند. در مجموع اما بیان کلمات به آنچه در سریال اتفاق می‌افتد، نزدیک بود. امّا چون کار را به صورت کامل ندیده‌ام نمی‌توانم در مورد اینکه حس‌ها به خوبی منتقل شده است یا خیر نظر بدهم.

وقتی می‌بینید فرد دیگری با زبان دیگری جای شما صحبت می‌کند چه حسی پیدا می‌کنید؟
حسی غریب و جالب. دوبله یک هنر مجزا، مستقل و حرفه‌ای است. دوبله یک کار می‌تواند جلوه بیشتری به آن بدهد یا برعکس آن را از جلوه بیندازد. به همین دلیل دوبله اهمیت زیادی دارد. برای یک بازیگر جالب و جذاب است که ببیند فردی به زبان دیگری به جای او صحبت می‌کند.

جذابیت‌های نقش «کتایون» برای شما چه بود که قبول کردید ایفاگرش باشید؟
چند وجهی بودن این نقش خیلی برایم جذاب بود. این نقش به لحاظ بازیگری انرژی زیادی از من می‌گرفت و باعث می‌شد که بتوانم توانایی‌های مختلفم را نشان دهم. نقش کتایون مثبت شروع شد، بعد درگیر غم شد، سپس یک بیماری روانی را تجربه کرد و بعد هم به مرحله انتقام‌جویی رسید. به نظرم می‌شود گفت که نقش کتایون در این سریال در واقع نماد سقوط یک فرشته است. از بعد انسانی شروع می‌شود، منفی می‌شود و در نهایت به انسانیت باز می‌گردد. این سیر عجیب و غریب به نظرم جالب است. فیلمنامه این سریال نیز جذاب بود. من یک سال و نیم بود که کار تصویر قبول نمی‌کردم و در کل در انتخابم وسواس زیادی به خرج می‌دادم. اصولا اول برای خودم سخت می‌گیرم و بعد به لحاظ فیلمنامه سختگیری به خرج می‌دهم. البته وقتی من این کار را قبول کردم هنوز فیلمنامه‌اش کامل نبود. حتی وقتی سریال در حال پخش بود، نگارش قسمت‌های انتهایی ادامه داشت. من و نویسنده اختلاف‌نظرهایی هم درباره آخر داستان داشتیم امّا در نهایت کار خوب از آب در آمد و مردم سریال را دوست داشتند.

لطفاً در مورد اختلاف‌نظری که با نویسنده داشتید توضیح بدهید.
من معتقد بودم زنی که به خاطر عشق اولش حاضر شده است راه پر پیچ و خمی را طی کند و دست به انتقام‌جویی بزند، این عشق آنقدر زیاد بوده که دیگر نمی‌تواند عاشق فرد دیگری بشود. بنابراین اعتقاد داشتم که کتایون نباید در سکانس آخر به پسری که قصد انتقام‌جویی از او را داشت، بگوید که عاشقش شده است. در سریال می‌بینیم که کتایون برای گرفتن انتقام خون عشق اولش از احساسات پاکش می‌گذرد، حتی نجابتش را زیر پا می‌گذارد و به شوهر دوستش نزدیک می‌شود و در نهایت با او ازدواج می‌کند. به نظر من این فرد نمی‌تواند عاشق انسان دیگری شود. البته نویسنده نظر مرا قبول نکرد و گفت که کتایون یک انسان است؛ یک زمانی عاشق یک فردی بوده که حاضر شده به خاطر او دست به انتقام‌جویی بزند امّا حالا عاشق فرد دیگری شده است.

در کل بازخورد خوبی از این سریال از سوی مردم گرفتید؟
بله مردم کار را دیدند و با آن ارتباط برقرار کردند. من در سفرهای خارج از کشور هم که داشتم دیدم که ایرانیان خارج از کشور هم سریال را تماشا می‌کنند. سریال برای آنها هم خیلی تأثیرگذار و جذاب بود و استقبال خوبی از این کار کردند. البته چون نقش منفی در این سریال داشتم، بازخورد منفی هم داشتم که البته برای نقش‌های اینچنینی طبیعی است. واقعیت این است که این پروژه درگیر مسائل مالی بود. می‌دیدم که در پشت صحنه دغدغه مالی وجود داشت. اگر حمایت مالی بیشتری می‌شد، قطعاً سریال جذاب‌تری می‌شد.

موفقیت نسبی این سریال را مدیون چه چیزی می‌دانید؟
ماه و پلنگ داستان جالبی دارد. کتایون هم شخصیت بی‌مانندی است. خیلی در جامعه نمی‌بینیم که زنی دست به انتقام‌جویی از دوستش بزند. به طور کلی این نقش واضح نیست و زیاد در جامعه به آن پرداخته نمی‌شود. از طرف دیگر، چون سریال در چهارچوب خانواده و احساسات یک انسان ساخته می‌شود، مورد استقبال قرار گرفت.

آیا ماه و پلنگ از نظر شما گزینه مناسبی برای پخش از آی‌فیلم عربی بود؟
سوال سختی پرسیدید و نمی‌دانم چه جوابی بدهم. فقط می‌توانم بگویم که داستان سریال ماه و پلنگ یک موضوع جهان‌شمول است و بومی یک کشور نیست. داستان این سریال مرز جغرافیایی خاصی نمی‌شناسد و به همین دلیل فکر می‌کنم می‌تواند گزینه مناسبی برای پخش از هر شبکه‌ای باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------