حرف های حاتمیکیا در تمجید از بهرام بیضایی
- مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
- تاریخ انتشار : پنج شنبه, 08 آذر 1397 08:34
بانی فیلم، گروه سینمای ایران: شاید جالب ترین و البته غافلگیرکننده ترین بخش مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، یادکرد کارگردان «آژانس شیشه ای» از بهرام بیضایی بود. ذکرخیری که از دیالوگ گویی محمد خزایی، دبیر جشنواره نیز دُز تعجب بیشتری به همراه داشت!
حاتمی کیا دوشنبه شب گذشته در این رویداد سینمایی، پس از دریافت لوح تقدیر خود بیانکرد: « من از جمله کهنه نفسان این حوزه هستم. افرادی که در دهه ۶۰ بودند را میشناسم. کسانی که چشمشان در آن هشت سال، دفاع مقدس را دید و به جنوب کشور افتاد و در این عرصه اثر تولید کردند شایسته تقدیر هستند مانند استادم آقای بهرام بیضایی. من امروز به نمایندگی از همه آنها این هدیه را دریافت میکنم».
حرف های حاتمی کیا پیش از این نیز در مناسبت های مختلف، جزو سورپرایزهای ویژه بود. چه دوره ای که تصمیم می گیرد به صورت نمادین راشهای قیچیخورده فیلم «موج مرده» را در ایام جشنواره فیلم فجر با خود به سینما بیاورد و چه در اختتامیه فجر سال گذشته که ناگهان تلویزیون و رضا رشیدپور را به باد اعتراض و انتقاد می گیرد. یا زمانی که در مقابل انتقادها به کپی بودن ایده «آژانس شیشه ای» می گوید اصلا فیلم معروف سیدنی لومت را ندیده!
او هر بار چیزی و حرفی برای غافلگیر کردن ما دارد. او می داند در کجا چه بگوید.
حاتمیکیا زمانی هم در برنامه «راز» تلویحا درباره «جدایی نادر از سیمین» گفته بود: «باید در فیلم امید داده شود. من نمیبخشم خودم را که در فیلمم مخاطب را ناامید کنم. در این کائنات و جهان به این بزرگی من چه کسی هستم که یخی را به جان جامعه بیندازم و نوید پوچی به جامعه بدهم. یا القا کنم که آسمان ابری است و هیچ سوراخی جهت عبور نور امید وجود ندارد. این کار خیلی بیانصافی است و خیلی بیاخلاقی است. خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد میکند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است. نباید در فیلممان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ میگویند. بچه و بزرگ دروغ میگویند. همه جبرا دروغ میگوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجهگیری کنیم که برویم آن سوی آب. متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیدهایم.»
با این حال او تصمیم گرفت در افتتاحیه جشنواره مقاومت از فیلمساز دور از وطن، بهرام بیضایی به نیکی یاد کند و طبعا ما هم حق نداریم زیاد متعجب شویم.
محمد خزایی دبیر جشنواره نیز در مراسم مذکور شروع به دیالوگ گویی کرد تا جمع موارد تعجب برانگیز جمع باشد. حرفهایی که روابط عمومی جشنواره هم درباره اش این طور نوشت:«سخنان غیرمتعارف دبیر جشنواره که فضای جبهه و دوران دفاع مقدس را با فضای فرهنگی و اجتماعی امروز گره می زد نیز خالی از لطف نبود.
در هر حال این جشنواره آغاز شده و با این افتتاحیه، احتمالا در ادامه هم غافلگیریهای دیگری داشته باشد.
در این مراسم همچنین جوایز بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اهدا شد که اسامی به شرح زیر است:
برگزیدگان بخش فیلمنامه: نرگس آبیار، ابراهیم حاتمیکیا و محمدحسین مهدویان.
برگزیدگان بخش بازیگری: پرویز پرستویی، هادی حجازیفر و مریلا زارعی.
برگزیدگان بخش کارگردانی: ابراهیم حاتمیکیا، مسعود دهنمکی و مرحوم رسول ملاقلی.
مسعود ده نمکی هم بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من این جایزه را به ابراهیم حاتمیکیا و خانم منیر قیدی تقدیم میکنم.
برگزیدگان بخش بهترین فیلم: «آژانس شیشهای»، «اخراجیها» و «شیار ۱۴۳».
داوران بخش «جلوهگاه نور» نیز دیپلم افتخار برای بازخوانی بخش مهمی از تاریخ انقلاب به مسعود موگویی برای فیلم «نیمه شب ۲۴ آوریل» تقدیم کردند.
دیپلم افتخار برای بهترین ساختار به مصطفی رزاقکریمی برای فیلم «بانو قدس ایران» تقدیم شد.
در ادامه با حضور هیات داوران فیلم های کوتاه جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:
دیپلم افتخار برای فیلم «باز هم سکوت» به کارگردانی راضیه سراجی.
دیپلم افتخار برای فیلم «تاسوکی» به کارگردانی سید پوریا پیشوایی.
دیپلم افتخار برای فیلم «مادر» به کارگردانی ماریا ماوتی.
تندیس و دیپلم افتخار برای فیلم «درخت زیتون سعد» به کارگردانی احمد زایری.
در ادامه این بخش لوح تقدیری به همسر شهید رکن آبادی نیز اهدا شد.
همچنین با حضور هیات داوران بخش فیلم کوتاه مستند «روایت نو» جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:
تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی برای فیلم «تا فردا» ساخته علی توکل زاینانی.
تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند برای «برای نبل برای الزهرا» به کارگردانی محمد حسین همتی نژاد.
در بخش پایانی برنامه نیز علی رضا قربانی به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کردند.