وقتی شعرهای «مریم حیدرزاده» رنگ می‌گیرند!



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مریم حیدرزاده

«سعی کردم احساسی که در ترانه‌ها و شعرهایم وجود دارد را در نقاشی‌هایم نیز پیاده کنم؛ چرا که در همه جای دنیا، شعر و نقاشی با هم ارتباط نزدیک دارند، چون بعضی از حرف‌ها را می‌توان به تصویر کشید و ترانه‌ها را نیز می‌توان نقاشی کرد.»

 به گزارش ایسنا،  پنجمین نمایشگاه نقاشی مریم حیدرزاده ـ ترانه‌سرا ـ با عنوان «بعد از آن همه حسرت» در گالری مژده تهران در حال برگزاری است.

در نمایشگاه آبرنگ مخاطب با نگاه به آثار می‌تواند موج احساسات را از طریق ترکیب‌بندی رنگ‌ها و خطوط نقاشی‌ها که با موضوع پاییز کشیده شده، ببیند؛ احساسی که در ترانه‌های او نیز مستتر است. گویی نقاش تلاش کرده باشد، تصویر ذهنی خود را در آثارش پیاده کند. در بیشتر نقاشی‌ها از رنگ‌های گرم که بیانگر رنگ‌بندی فصل پاییز است، استفاده شده است.

ولی نکته‌ای که باعث توجه بیشتر مخاطب به آثار می‌شود، نابینا بودن این هنرمند است؛ و اینکه با این وجود به خوبی توانسته پاییز را از دیدگاه و نقطه نظر احساسات خود به تصویر بکشد.

 ایسنا برای آشنایی و درک بیشتر آثار با مریم حیدرزاده گفت‌وگو کرده است.

او در ابتدا درباره‌ی سبک کاری خود این‌گونه گفت که گاهی سبک ناتورالیسم و گاهی هم سبک اکسپرسیونیسم کار می‌کند و اینکه به طور کلی آثارش حول محور طبیعت‌گرایی هستند.

او با تأکید بر اینکه علاقه او برای کار در سبک طبیعت‌گرایی چه با آبرنگ چه با اکریلیک، پاییز است، گفت: سعی کردم احساسی که در ترانه‌ها و شعرهایم وجود دارد را در نقاشی‌هایم نیز پیاده کنم؛ چراکه در همه جای دنیا، شعر و نقاشی با هم ارتباط نزدیک دارند، چون بعضی از حرف‌ها را می‌توان به تصویر کشید و ترانه‌ها را نیز می‌توان نقاشی کرد.

او در ادامه از سهراب سپهری شاعر و نقاش برای نمونه‌ای از این حرف خود یاد کرد.

حیدرزاده اظهار کرد که گمان می‌کند توانسته باشد احساس خود را در قالب تلفیقی از ترانه و نقاشی به نمایش بگذارد؛ چرا که برای هر کدام از نقاشی‌های خود به جای عنوان، یک بیت شعر نوشته است.

این ترانه‌سرا ادامه داد: در آثارم احساس لحظه‌ای که شروع به نقاشی کرده‌ام را به تصویر کشیدم. زیرا تا زمانی که قلمو به دست نگرفته‌ام نمی‌دانم چه می‌خواهم بکشم. همانند ترانه‌ای که تا قلم به دست نگرفته‌ای نمی‌دانی چه می‌خواهی بنویسی.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مریم حیدرزاده


او در پاسخ به بیان نظر خود درباره‌ی مرز کاری هنرمندان، گفت: تا زمانی که کار آنها کپی نباشد و تنها صرف اسم نباشد، مشکلی ندارد و تنها به خاطر اسم آن فرد به آثارش بها ندهیم. ولی اگر واقعا کار خوبی را ارائه می‌دهند، می‌توانند در هر زمینه‌ای که دوست دارند فعالیت کنند.

او در پایان گفت که احتمالا سال دیگر در فصل پاییز نمایشگاه دیگری برگزار کند.

 ایسنا همچنین در ادامه نظر تعدادی از افراد حاضر در نمایشگاه را درباره آثار حیدرزاده پرسیده است:
بتسابه مهدوی ـ نویسنده و نقاش ـ بیان کرد: اگر این آثار کار یک فرد عادی و عام بود می‌گفتم که آثار او مقدماتی و مبتدی به همراه ناپختگی زیاد است. ولی این هنرمند استثنا است و با در نظر گرفتن این موضوع کارهای او قابل تقدیر و بی‌نظیر هستند. حیدرزاده با این دیدگاه و توانمندی خود توانسته در این کار موفق شود؛ چراکه تمام احساسات خود را همانند اشعارش در نقاشی‌هایش نیز پیاده کرده است. تمامی آثار به نوبه خود خوب و بیانگر یک حس هنرمند هستند.

همچنین بابک جواهرپور ـ هنرمند ـ با بیان اینکه با توجه به مشکل نابینایی حیدرزاده، خیلی از هنرمندان دوست دارند  که به یک خلوص در رنگ و سبک برسند، ادامه داد: زمانی که به آثار نگاه می‌کنیم اگر هنرمند را نشناسیم ممکن است بگوییم که هنرمند کار طبیعت را در نگاه خود با آثارش خلاصه کرده و حتی رنگ‌ها را به نوعی اکسپرسیو کار کرده است. ولی زمانی که با هنرمند مواجه می‌شویم می‌فهمیم که خیلی از فانتزی‌های بزرگی که بعضی از هنرمندان بزرگ دنیا دوست دارند به آن برسند در حیدرزاده خلاصه شده و به صورت غریزی در او به ظهور رسیده. به طور کلی دید شاعرانه او به طبیعت باعث پختگی آثارش شده است.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مریم حیدرزاده


حمیدرضا گرشاسبی ـ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس ـ که در نمایشگاه مریم حیدرزاده حاضر شده، در این زمینه گفت:  من از طرف هنرمند به نمایشگاه دعوت شده‌ام. آثار این هنرمند از معنویات درونی نشأت گرفته است و داستان‌های زیادی پشت آثار است که کمتر کسی می‌تواند افکار او را درک کند.

مژده طباطبایی ـ مدیر گالری «مژده» ـ نیز درباره آثار و روند برگزاری نمایشگاه، گفت: سال گذشته در نمایشگاه  حیدرزاده شرکت کردم و با آثارش آشنایی داشتم. امسال نیز بنا به درخواست او پس از دیدن نمونه کارهایش نمایشگاه را برگزار کردیم.

طباطبایی ادامه داد: احساسی که در آثار اوست، خیلی مهم است؛ البته درست است که قطعا از لحاظ تکنیکی، کارهای به مراتب بهتری در حوزه آبرنگ داریم ولی چیزی که آثار مریم را متمایز می‌کند نابینا بودن اوست.

بر اساس این گزارش، قرار است جمعه، ۱۶ آذر ماه مریم حیدرزاده در گالری مژده به شکل زنده برای مخاطبانش نقاشی کند.

در افتتاحیه این نمایشگاه افرادی مانند محمدباقر نوبخت (معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه) و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

نمایشگاه «بعد از آن همه حسرت» در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ تا شانزدهم آذرماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به تماشاست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------