پری ملکی: هیچ‌وقت خط قرمزها را رد نمی‌کنم



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,پری ملکی

پری ملکی گفت: می‌دانید که من هیچ وقت خط قرمزها را رد نمی‌کنم و برای جمع‌آوری اطلاعات موجود در کتاب یادمان ایرج تیمورتاش و کنسرت ترانه‌های او با عنوان «نرود ز دلم هرگز» همه‌ی اقدامات لازم با مجوز انجام شده است.

 به گزارش ایسنا،  این آهنگساز بیان کرد: در تمام سال‌ها فکر کردم که تیمورتاش از ترانه‌سراهایی است که ترانه‌های بسیاری داشته و ما در حوزه موسیقی باید دینی که به او داریم را ادا کنیم. زیرا او در این سال‌ها ناشناخته مانده است. بنابراین تصمیم گرفتیم با یاد او کتابی با عنوان «ترانه‌های تیمورتاش، زندگی و زمانه ایرج تیمورتاش» را چاپ کنیم. همچنین روز سه شنبه نیز کنسرت ـ بزرگداشتی برای این ترانه‌سرا اجرا می‌کنیم.

او با ابیان اینکه قطعا به همین یک کنسرت درباره تیمورتاش بسنده نمی‌کنیم، ادامه داد: قبل از هرچیزی شاید شروع این کار ادای دین و احساسی بوده که به این هنرمند داشته‌ایم. تیمورتاش از زمان قدیم یکی از دوستان نزدیک ما و همکار همسرم در دبیرستان مرجان بوده است. ۲۰ ساله بودم که من را به وزارت فرهنگ و هنر برد و از آن زمان همکاری حرفه‌ای من با او شروع شد.

ادای دِین به ایرج تیمورتاش
ملکی اضافه کرد: بعد از انقلاب جدایی اتفاق افتاد اما در تمام این سال‌ها به یاد او بودیم و فکر کردیم چرا آن را مطرح نکنیم و نشناسانیم. به هرحال ما به بزرگان موسیقی دِین داریم و باید آن را ادا کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه زمان دبیرستان مرجان دوران طلایی ما بود، اظهار کرد: نویسندگان و شاعران بزرگی در این دبیرستان تدریس می‌کردند که می‌توان از جمله به آقایان حقوقی، نیستانی، پرویز شهریار و ایرج پارسی‌نژاد اشاره کرد که همگی شاعر بودند. به دلیل آدم‌های بزرگ و فرهنگی این جامعه بود که خروجی آن دبیرستان فرزندان متفاوتی بودند.

او بیان کرد: بسیاری از خوانندگان و آهنگسازانی که ترانه‌های مرحوم تیمورتاش را خوانده‌اند در قید حیات نیستند زیرا کارهای او بسیار قدیمی و بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ اتفاق افتاده است. این کارها با کیفیت بسیار پایین موجود بوده‌اند و بسیاری از آنها در این سال‌ها هیچ وقت شنیده نشده است. اکبر محسنی، عبدالله جهان پناه، نصرالله زرین پنجه، مصطفی گرگین‌زاده و جواد لشکری از جمله آهنگسازانی هستند که ترانه‌های تیمورتاش را اجرا کرده‌اند.

ملکی گفت: شاید از خوانندگانی که ترانه‌های او را خوانده‌اند فقط اکبر گلپایگانی، ایرج، رشیدی و خانم یاسمین که حال خوبی ندارد در قید حیات هستند. اما تمامی خواندگان بزرگ آن دوران از کارها تیمورتاش خوانده‌اند.

این هنرمند بیان کرد: من همیشه به عنوان یک موزیسین و کسی که ۲۵ سال کار اجرا می‌کند، ترجیح دادم به جای اینکه کار نو انجام دهم برگردم و کارهای قدیم را بیرون بیاورم تا شنیده شوند زیرا ما فرهنگ غنی در این زمینه داشته‌ایم. کارهای بسیار زیبایی وجود دارد که جوانان ما آن‌ها را نمی‌شناسند و این وظیفه ما موزیسین‌ها است که این کارها را معرفی کنیم.

او ابراز امیداوری کرد، جوانان هم در حوزه موسیقی جست‌وجو کنند و تنها به اجرای کارهای روتین بسنده نکنند. زیرا ما کارهای زیباتری هم داشته‌ایم که می‌توان اجرا کرد.

اجرای موسیقی امروزی از دهه ۱۳۴۰
پیمان خازنی ـ آهنگ ساز ـ نیز در نشست خبری این کنسرت که روز شنبه (۱۷ آذر ماه) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: زمانی که این پیشنهاد به من داده شد آثار را گوش کردم و اشعاری که مرحوم تیمورتاش سروده بود را ارزیابی کردم. بنابراین شعرها و ملودی‌ها را تنظیم و تغییراتی در تمپو قطعات دادیم. آزمون و خطاهایی در این زمینه انجام شد و احساس کردیم که می‌توان این آثار را بار دیگر به جامعه معرفی کرد.

او ادامه داد: این آثار آن زمان ساخته و کمتر شنیده شده است من نیز در این سال‌ها کمتر کار تنظیم انجام داده‌ام و این بار جزو محدود پروژه‌هایی است که به عنوان تنظیم‌کننده فعالیت می‌کنیم.

این آهنگ‌ساز با بیان اینکه این کارها نتیجه تلاش بسیاری است، اظهار کرد: این آثار به لحاظ سبک آهنگسازی بسیار متفاوت هستند و ما می‌خواستیم به لحاظ نوع آهنگ‌سازی یکسان‌سازی انجام دهیم به همین دلیل در باکس گروه خنیا از سازه‌های زِهی در ارکستر کوچک ایرانی استفاده کردیم تا اصالت موسیقی آن زمان را در صحنه و به نحوی موسیقی امروزی از دهه ۴۰ داشته باشیم.

خازنی اظهار کرد: کیفیت یکسری از کارها آنقدر پایین بود که ما مجبور بودیم بعضی از ترانه‌ها را بارها و بارها گوش دهیم تا ببینم چه گفته شده است.

قطعا گریه من را خواهید دید
فریبرز تیمورتاش، پسر مرحوم تیمورتاش نیز اظهار کرد: در ۳۵ سالی که خارج از ایران زندگی کردم دلم می‌خواست به کارهای پدرم دسترسی داشته باشم اما مشکلات بسیاری وجود داشت. و هر بار که ترانه‌ای از او را جستجو می‌کردم اسم خواننده آن را پیدا می‌کردم. اما یکی از آرزوهای من این بود که کارهای پدرم را یاد بگیرم و یادی از آنها کنم. زمانی که خانم ملکی به ما خبر دادند که تصمیم دارند چنین کاری را انجام دهند در پوست خود نمی‌گنجیدم. به همین دلیل بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم که چنین برنامه زیبایی در حال برگزاری است. 

او ادامه داد: از زمانی که پدرم تشکیل خانواده داد تنها شغلی که از او می‌شناختیم معلمی بود و همیشه می‌گفت معلمی را دوست دارد حتی یک سال من شاگرد پدرم بودم. زمانی که آلبوم عکس‌های گذشته را می‌دیدم، عکس‌هایی از او در حال نوشتن شعر پیدا می‌کردم اما هیچ وقت ندیده بودم که او شعر بنویسد. او این کارها در دهه ۲۰ و ۳۰ انجام داده بود و ما در دهه ۴۰ به بعد به دنیا آمده بودیم. 

تیمورتاش ادامه داد: آرزویی که ۳۰ سال با خودم به خارج از ایران بردم تا کارهای او جمع‌آوری شود را امروز در قالب کتابی می‌بینیم که بسیار خوب است و حتی اگر روز سه شنبه به کنسرت بیاید قطعا گریه من را خواهید دید زیرا بسیاری از مسائل را تازه می‌بینم و می‌شنوم.

فرزند این ترانه‌سرا گفت: پدر من تیپی نبود تا درباره خودش صبحت کند و بعدها متوجه شدم که در سن ۲۰ سالگی سردبیر مجله کودکان بوده و کار روزنامه نگاری نیز انجام می‌داده است. او به زبان فرانسه تسلط کافی داشت.

توکا ملکی، مدیر انتشار خط و طرح نیز در این نشست اعلام کرد: انتشار خط و طرح کمتر از یک سال راه اندازی شده است و ما تلاش می‌کنیم که به نحوی به نقاط تاریک ایران معاصر توجه کنیم و بتوانیم شخصیت‌های آن دوران را دقیق‌تر معرفی کنیم. اولین کتابی که در این باره منتشر شده درباره حشمت سنجابی رهبر ارکستر آهنگ ساز و نوازنده ویولن بوده است و زمانی که تصمیم گرفتیم آثار مرحوم تیمورتاش را جمع آوری کنیم هیچ چیزی وجود نداشت به همین دلیل جست وجوی فراوانی کردیم تا بتوانیم اطلاعاتی در این زمینه پیدا کنیم که در واقع شگفت‌زده شدیم.

او ادامه داد: ناگفته نماند که در این زمینه موزه موسیقی آرشیو خوبی بود و بسیاری از کارهای تیمورتاش را توانستیم آنجا شناسایی کنیم. ترانه "خدانگهدار" یکی از مشهورترین ترانه‌های این هنرمند است. ما سعی کردیم در انتشاراتمان زمینه‌هایی برای معرفی چهره‌ها پیدا کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------