بهمن کیارستمی با در سینما حقیقت



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,بهمن کیارستمی

بهمن کیارستمی این روزها با اثر جدیدش به‌نام «اِکسُدوس» در بخش بین‌الملل سینما حقیقت شرکت کرده است. او با بیان اینکه مخاطب اصلی مستند «اِکسُدوس» جامعه دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی هستند، گفت: اکسدوس تحت تأثیر بحران اقتصادی اخیر و تأثیر آن بر بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان ساخته شده است.

 

کیارستمی کارگردان این فیلم درباره ایده‌ اولیه‌ای که سبب ساخت این مستند شد، بیان کرد: «ساخت این فیلم در ادامه انتشار دو کتاب «فتو ریاحی» و «گلشهر» با موضوع مهاجران افغانستانی در ایران بود. اما ایده‌ ساخت اکسدوس با بحران اقتصادی اخیر و افزایش سیل مهاجرت معکوس از اواخر بهار امسال شکل گرفت. در آن مقطع مطلبی درباره مرکز بازگشت امام رضا(ع) (اردوگاهی برای بازگشت مهاجران) خواندم و بعد با دیدن آنجا به‌نظرم رسید فضای این اردوگاه مکان مناسبی برای ساخت یک مستند درباره‌ مهاجران افغان درحال ترک ایران است.» وی درباره نام فیلمش توضیح داد: «اکسدوس در لغت به معنی مهاجرت گروهی است و البته دومین بخش کتاب تورات هم هست که داستان خروج قوم بنی‌اسرائیل از مصر در آن نقل می‌شود.

 

اسم ابتدایی فیلم «بازگشت» بود تا زمانی که به مرحله انتخاب موسیقی رسیدیم و قطعه اکسدوس «باب مارلی»، موسیقی فیلم و نام فیلم شد.» کیارستمی اضافه کرد:‌ «البته این نکته مهم است که بدانیم جایی که فیلم در آن ساخته شد، مختص مهاجران غیرقانونی‌ است که فاقد مدارک شناسایی و اقامتی هستند.» او در مورد اینکه چقدر در مستندسازی تحت تأثیر پدرش بوده است؟ گفت: «بین فیلم‌هایی که کار کردم در «اکسدوس» حضور و تأثیر پدرم بیشتر از همه بوده و شاید بشود گفت این فیلم ادای دینی است به دو فیلم «اولی ها» و «مشق شب» عباس کیارستمی.» بهمن کیارستمی در کارنامه خود فیلم های مستند تاکسی، جواد، شبیه‌خوانی، زیارت، دو کمانچه، نور و... را دارد.

 

روزنامه ایران

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------