آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شمس‌لنگرودی: می‌خواستیم دنیا را عوض کنیم، دنیا ما را عوض کرد

پژوهشگر، خواننده و بازیگر پیشکسوت، گفت: احمد پوری خوب می‌داند که ما می‌خواستیم دنیا را عوض کنیم، اما دنیا ما را عوض کرد. به…

«راپسودی بوهه میان» بوی اسکار می دهد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,راپسودی بوهه میان

 رامی مالک که به خاطر اجرای نقش فردی مرکروی سرکرده گروه موسیقی مشهور کویین بریتانیا در فیلم جدید «راپسودی بوهه میان» بیش از پیش در انتظار قرار گرفته، می گوید در زمان تصویربرداری این فیلم نهایت کوشش خود را به کار گرفت تا یک مدل کامل از آن موزیسین ناآرام و شوریده سیر باشد وجوهی را در او بیابد که برایش قابل لمس و عرضه باشد.


حقیقت امر این است که تهیه و عرضه این فیلم تقریباً ۱۰ سال طول کشید و به رغم شهرت بیش از اندازه مرکوری در صحنه هنر و در سال های جولان کویین (۱۹۷۰ تا ۱۹۹۱) تأخیر مذکور و تغییرات مکرری که در گروه تولید و سایر موارد و اجزای سازنده این فیلم صورت پذیرفت، خیلی ها را به این باور رساند که هر چیز مرتبط با این فیلم و حتی فرو رفتن در قالب فردی مرکوری نیز تبدیل به یک چیز نفرین شده و کار بی عاقبت شده و هر چه از آن بیشتر دوری جویند، به نفع شان خواهد بود.


زحماتی که می ارزید؟
با این حال سه هفته بعد از شروع نمایش فیلم در سطح جهان و سر و صداهای مرتبط با آن رامی مالک شاهد تحسین خود توسط منتقدان و احتمال کاندیدا شدن خود برای جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال است که سبب می شود تمام آن دردسرها به زحمت اش بیارزد و پاداش مناسبی برای سالها تلاش نصیب گروه سازنده «راپسودی بوهه میان» شود. در آوردن ادای فردی مرکوری در زندگی هنری و خصوصی اش و به ویژه در اجراهای زنده گروه کویین و شوها و کنسرت های آنها و به تبع آن بدست دادن تصویری حقیقی از مرکوری تنها دلمشغولی و کار سخت فرا روی این هنرمند در حال اوجگیری نبود و او می گوید ابتدا باید ماهیت و جودی مرکوری را کشف و لمس و سپس روحیات و حرکات او را به بینندگان فیلم و نسل جدید و نوجوانی که آن هنرمند (در گذشته در سال ۱۹۹۱) را نمی شناسند، منتقل می کرد و یک تقلید صرف و ساده و مستقیم و حتی گویا و موفق از حرکات تند مرکوری نیز نمی توانست او را راضی و متقاعد کند که کارش را درست انجام داده است.


تقلید صرف فایده ای ندارد
مالک که آفریقایی تبار است اما سال ها با مجامع هنری در بریتانیا و سپس هالیوودی همکاری کرده و امسال در بازسازی فیلم معروف «پاپیون» نیز کنار سام هانام مشاهده شده، می افزاید: تقلید صرف از روی روال اجرا و کارها و عادات مرکوری هیچ فایده ای ندارد و اصولاً موفقیت به حساب نمی آید زیرا در نهایت خواهند گفت که شبیه به او شده ای. از طرف دیگر شما با تماشای صدها فیلم مستند و ویدیویی موجود از برنامه ها و کنسرت های گروه کویین نیز می توانید مرکوری را همان طور برآورد و کشف و تماشا کنید که وی واقعاً بود و برای چنین امری نیازی به ساختن یک فیلم فیچر بلند و تازه نبود. قرار نیست من هنرمندی را به تصویر بکشم که فقط دلخواه گروهی خاص و مطابق با دیدگاه بعضی ها نسبت به وی باشد و برعکس لازم بود که به خود وی تبدیل شوم و همان تصویری را از وی ترسیم کنم که عموم مردم از او دیده اند. حال چه خوشایند عده ای باشد و چه نباشد.


از روی ابرها تا زمین
مالک اضافه می کند: در این راستا من ابتدا باید از این تصور و طرز تلقی جدا می شدم که مرکوری هنرمندی دست نیافتنی بوده و ایده های افراطی پیرامون او را که وی را تا حد یک موجود ماورایی بالا برده اند، نادیده می گرفتم. به واقع من کوشیدم او را از روی ابرها به سطح زمین و به میان مردم عادی نرود بیاورم تا همانی شوم که او بوده است. موزیسینی با عادات غیرمتعارف اما نه با تصویری فرا انسانی.


رامی مالک حتی در کسب اطلاعات لازم پیرامون مرکوری از سایر اعضای گروه کویین جز توفیق چندانی نداشت زیرا برایان می و راجر تیلور که تصور می شد و هنوز هم می شود که سهم و نقش زیادی در ساخت و ارائه «راپسودی بوهه میان» داشته اند، حاضر به صحبت مستقیم و صریح درباره مرکوری نبوده اند و هرگاه مالک در زمان تهیه فیلم به آنها روی آورد، با دیوارهای بلند اطلاعاتی آنها و لبخندهای مسکوت مردانی مواجه شد که چون سال ها با مرکوری زیسته و مدیون او بودند حاضر نبوده و نیستند که رازهای وی را افشا کنند. این به واقع کونتن بی نتیجه و کم اثر بر درب های بسته بود. شاید هم باید اذعان داشت که ساشا بارون کوهن که انتخاب نخست و اولیه سازندگان فیلم «Bohemian Rhapsody» برای ایفای رل آن هنرمند بدفرجام بود، خوش شانسی آورد که از پروژه حذف و مالک جانشین وی شد و حتی اگر اسکار برترین بازیگر مرد نقش اول امسال به مالک تعلق گیرد، در رایزنی فوق تغییر چندانی حاصل نخواهد شد.


سرنوشت محتوم کویین
این نیز گفتنی است که Queen در ابتدای دهه ۱۹۷۰ تأسیس شد و سال ها در صحنه موسیقی عامه پسند و سبک و روش راک درخشید و جزء ۱۰ گروه اول موسیقی جهان تلقی شد و صفحات پرفروشی را روانه بازار کرده و کنسرت های پررونقی داشت اما با مرگ مرکوری در سال ۱۹۹۱ از سکه افتاد و به رغم تلاش های انفرادی و گروهی چند باره یارانش- برایان می و راجر تیلور- و ارائه ترانه ها و آلبوم هایی تازه در برخی سال ها از جانب آنان کویین به خاموشی و محاقی فرو رفت که پس از محو مرکوری از صحنه عملاً هیچ گریزی از آن نداشت.

 

 بانی فیلم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------