باید فضاهایی در شهر برای قصه‌گویی در نظر گرفت/ می‌توان یک روز را برای قصه‌گویی در تقویم ثبت کرد



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,ژاله علو

ژاله علو می‌گوید: «من هنوز هم با آن قصه‌های قدیمی عشق می‌کنم و بسیار از آن قصه‌ها آموختم. در قالب قصه می‌توان مسائل مختلف و متفاوتی را به بچه‌ها یاد داد. می‌توان منش پهلوانی، جوانمردی وحتی نتیجه رفتار و کردار زشت را از این طریق به کودکان آموخت. »

 ژاله علو پیشکسوت عرصه سینما،  تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو اعتمادآنلاین، درباره برگزاری جشنواره قصه‌گویی گفت: «در زندگی امروز ما جای قصه بسیار خالی است و این جای خالی را بچه‌ها باید احساس می‌کنند. برگزاری جشنواره قصه گویی یک اتفاق بسیار زیبا برای کودکان است و علاوه بر جنبه آموزشی آرامش نیز به همراه دارد. در گذشته بچه‌ها از طریق قصه یاد می‌گرفتند و می‌آموختند. مادرها و خواهران بزرگتر بیشتر این وظیفه را برعهده داشتند و برای کوچکترها قصه می‌گفتند و آنها را با آداب زندگی آشنا می‌کردند و با همان قصه‌ها راه زندگی، با هم بودن، در کنار هم بودن  و به هم رسیدگی کردن را یاد می‌گرفتند. قصه‌ای که مادر می‌گفت همیشه یک چیز دیگر بود. قصه در گذشته نقش مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کرد و بسیار تاثیرگذار بود.»

علو ادامه داد: «من هنوز هم با آن قصه‌های قدیمی عشق  می‌کنم و بسیار از آن قصه‌ها آموختم. در قالب قصه می‌توان مسائل مختلف و متفاوتی را به بچه‌ها یاد داد. می‌توان منش پهلوانی، جوانمردی وحتی نتیجه رفتار و کردار زشت را از این طریق به کودکان آموخت. البته امروز شاید بچه‌ها خوششان بیاید اما با توجه به سرگرمی‌های مختلفی که در دسترس است قصه‌گویی نمی‌تواند رواج یابد، مگر آنکه بازآفرینی شود. کودکان امروز بسیار باهوش هستند و با توجه به انواع رسانه‌های مختلفی که در دسترسشان قرار گرفته است دیگر قصه شاه پریان و دیو قصه‌ها و ... را باور نمی‌کنند. بنابراین باید همسو با احوالات روز جامعه و همسو با دیدگاه آنها پیش رفت.»

این بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و رادیو در ادامه درباره چگونگی این بازآفرینی گفت: «باید نقاطی را در سطح شهر برای کودکان در نظر بگیرند تا در این فضاها قصه‌ها همسو با زمان برای کودکان بیان شوند. زمان با زمان فرق دارد، همانطور که گفتم امروز به کودکان نمی‌شود گفت دیو آمده است چرا که او امروز آن را قبول ندارد، امروز دیگر کودکان از این چیزها نمی‌ترسند و باور نمی‌کنند. بنابراین قصه خوب است اگر در جهت پرورش روح کودک باشد و در راه دانایی او مورد استفاده قرار گیرد و بداند که خوب چیست و بد چگونه است.»

دوبلور پیشکسوت همچنین درباره قصه‌هایی که برای بزرگسالان مطرح می‌شود گفت: «بزرگترها امروز آنقدر گرفتاری دارند که دیگر زمانی برای شنیدن قصه ندارند قصه را بچه‌ها باور می‌کنند. در گذشته مردم دور هم جمع می‌شدند و وقتشان صرف شنیدن قصه می‌شد، اما بزرگترهای امروزی دیگر شنیدن قصه برایشان سرگرمی نیست و امروز سرگرمی‌های دیگر جای شنیدن قصه‌ها را گرفته‌اند. امروز بزرگترها کمتر درگیر فضاهای دیداری و شنیداری هستند در حالی که در گذشته قصه‌ها این وظیفه را برعهده داشتند به خصوص در هنگام خواب برای کودکان نکات اخلاقی از طریق قصه‌ها اموزش داده می‌شد.

علو همچنین در پایان درباره برگزاری جشنواره قصه‌گویی و ثبت روز قصه گویی در تقویم نیز گفت: «به نظرم نفس  برگزاری جشنواره قصه گویی اتفاق خوبی است و می‌توان یک روز را برای قصه گویی در تقویم تعریف کرد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------